Jak zaprojektować parking rowerowy
Jak zaprojektować parking rowerowy
Wraz ze wzrostem znaczenia roweru jako środka transportu, istnieje konieczność organizowania parkingów rowerowych w przestrzeni publicznej oraz przy zakładach pracy. Miejsca, gdzie można bezpiecznie zostawić rower, są niezbędnym elementem infrastruktury rowerowej w mieście. Zorganizowanie bezpiecznych parkingów rowerowych podnosi atrakcyjność biura, sklepu, mieszkań. Pozwala na zdobycie nowych klientów oraz zapewnienie większego komfortu dla pracowników i gości biur –czytamy na stronie internetowej Rowerowego Szczecina
Stojaki
Parking rowerowy należy zbudować na bazie stojaków rowerowych. Istnieje wiele typów stojaków jednak tylko te zaprojektowane na bazie odwróconej litery „U”pozwalają na bezpieczne pozostawienie roweru. Stojak rowerowy pełni dwie funkcje: oparcia dla roweru oraz elementu, do którego można przymocować rower za pomocą zapięcia rowerowego. Ta druga funkcja jest najistotniejsza. Zatem stojak musi być wykonany z rury (kształtownika), przez którą można przełożyć zapięcie. Stojak musi umożliwiać przypięcie roweru za ramę i przynajmniej jedno koło – funkcje te determinują zatem kształt i rozmiary stojaka. Do typowego stojaka 'U’ można przypiąć co najmniej dwa rowery.
Fot. Rowerowy Szczecin
Lokalizacja
Parking należy lokalizować blisko wejścia do budynku. W przypadku dużych obiektów z kilkoma wejściami, np. centra handlowe, stojaki powinny być umieszczone przy każdym z nich. Aby parkowanie rowerów było bezpieczne należy usytuować je w miejscach widocznych, np. frontach budynków, a nie w podwórkach. Zaleca się też objęcie parkingu monitoringiem. Przy doborze lokalizacji pamiętać należy o dogodnej lokalizacji stojaków, tak aby dojazd do nich nie był kłopotliwy dla rowerzystów. Właściwe umiejscowienie parkingu rowerowego skłania cyklistów do korzystania z niego i zaprzestania przypinania rowerów w przypadkowych miejscach (płoty, znaki, latarnie) lub wchodzenia z rowerami do budynków. Jednocześnie ustawiając stojaki wzdłuż chodników lub trawników można zabezpieczyć swój teren przed nielegalnym parkowaniem i zastawianiem przez samochody. Stojaki rowerowe mogą w ten sposób zastąpić słupki.
Przy planowaniu lokalizacji parkingu rowerowego trzeba pamiętać, że lokalizacja stojaków nie może kolidować z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi, w szczególności drogami pożarowymi.
Fot. Rowerowy Szczecin
Ilość
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ilość miejsc parkingowych jest rzeczą indywidualną, zależną od lokalizacji i funkcji budynku. Należy przyjąć, że 5-15% pracowników, gości lub klientów przyjedzie rowerem. Wybierając lokalizację oraz szacując niezbędną ilość miejsc parkingowych warto zostawić przestrzeń rezerwową na ewentualne dostawienie większej ilości stojaków.
Strona prawna
Montaż parkingu rowerowego musi odbyć się za zgodą właściciela danego terenu. Jeśli stojaki zostaną umieszczone poza pasem drogowym nie są wymagane żadne urzędowe pozwolenia.
Koszty
Cena stojaka jest rzeczą indywidualną, zależną od kształtu i materiału (stal, stal nierdzewna, sposób malowania itp.), z którego jest wykonany. Koszt najprostszego stojaka wraz z jego montażem mieści się pomiędzy 200 – 300 zł.
Więcej informacji:
Standardy projektowe i wykonawcze systemu rowerowego Miasta Szczecin (12.91 MB) w
Majl do kontaktu: [email protected]