Jak walczyć ze smogiem? Propozycje KMR dla Krakowa
Jak walczyć ze smogiem? Propozycje KMR dla Krakowa
Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów wyraża pełne poparcie dla działań Krakowskiego Alarmu Smogowego, w tym przede wszystkim dla wprowadzenia zakazu palenia węglem. Jesteśmy przekonani, że zdrowie i życie mieszkańców Krakowa jest najwyższym dobrem –zróbmy więc co tylko w naszej mocy, by je chronić –czytamy na stronie I bike Kraków
Już od 20 lat ruch społeczny Kraków Miastem Rowerów prowadzi działania na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Promujemy świetną alternatywę dla samochodu, do której z roku na rok przekonuje się coraz większa rzesza krakowian. Jazda na rowerze przynosi im osobiste korzyści zdrowotne, ale jednocześnie pozytywnie wpływa na powietrze, którym oddycha każdy mieszkaniec Krakowa.
Wzorując się na dobrych przykładach z Zachodniej Europy, gdzie z sukcesem rozwiązano problem smogu, proponujemy pakiet rozwiązań redukujących zanieczyszczenia transportowe.
I Ograniczenie ruchu samochodowego
Poszerzenie strefy B i sektorowa organizacja ruchu wg projektu z 2002 r.
W 2002 r. sporządzono projekt organizacji ruchu dla centrum Krakowa zakładający ograniczenie tranzytu przez I obwodnicę bez pogarszania dostępności tego obszaru. System ulic jednokierunkowych i nakazów skrętu praktycznie wyeliminuje korki, ale nie utrudni dojazdu tym, którzy faktycznie mają potrzebę wjechać do centrum.
W ramach opracowania przewidziano 5 inwestycji niezbędnych do wprowadzenia systemu:
– Krakowskie Centrum Komunikacyjne
– Krakowski Szybki Tramwaj
– Trasa Kotlarska
– system sterowania i budowlane korekty na II obwodnicy
– wydzielenie pasów na całej długości Alej Trzech Wieszczów
Wszystkie warunki zostały spełnione już kilka lat temu, pora więc postawić następny krok i odciążyć centrum od tranzytu.
Inwestycje drogowe prowadzące do centrum muszą ograniczać ruch
Zgodnie z miejską Polityką Transportową inwestycje prowadzące do centrum powinny zmniejszać natężenie ruchu samochodowego. Niestety urzędnicy ZIKiT postępują przeciwnie – zakładają coraz większy ruch. Chcąc walczyć z korkami i smogiem powinniśmy przede wszystkim konsekwentnie trzymać się przyjętej polityki transportowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rezolucja ws. umożliwienia poboru opłat za wjazd do centrum miasta
Z uwagi na długość procesu legislacyjnego oraz czas potrzebny na debatę publiczną nad konkretnymi rozwiązaniami warto już dziś zaapelować do władz centralnych o przyznanie gminom tego skutecznego narzędzia.
II Atrakcyjna alternatywa dla samochodu
Przyjęcie uchwały kierunkowej ws. finansowania infrastruktury rowerowej corocznie w wys. 0,3% budżetu
W Krakowie ruch rowerowy stanowi ok. 3,5 %, podczas gdy w podobnej wielkości miastach na Zachodzie ok. 15-20%. Śródmieście Krakowa jest ze swej natury przyjazne rowerom, a podłączenie dalszych dzielnic wymaga relatywnie niedużych środków. Razem stanowi to ogromny potencjał wzrostu, który pozwoli znacząco zredukować ruch samochodowy z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i budżetu miasta.
Pozyskanie środków UE na duży projekt budowy całych ciągów dróg
rowerowych ze Studium Tras Rowerowych
Najbardziej skuteczną metodą wydatkowania pieniędzy na infrastrukturę jest budowa całych ciągów, które są w stanie przejąć znaczną część ruchu. Dlatego proponujemy przygotowanie dużego projektu, który połączyłby odseparowanie odcinki dróg rowerowych. Dzięki temu tysiące mieszkańców otrzymają realną, atrakcyjną alternatywę dla samochodu. Jednocześnie tego rodzaju projekty są bardzo chętnie finansowane przez programy europejskie.
Oddzielenie inwestycji tramwaju na Górkę Narodową od Trasy Wolbromskiej i budowa tramwaju w pierwszej kolejności
Z uwagi na kryzys budżetowy Krakowa niemożliwa staje się realizacja wszystkich zaplanowanych inwestycji infrastrukturalnych. Dlatego proponujemy wydzielenie najbardziej pilnego projektu, tramwaju na Górkę Narodową, i zrealizowanie go w pierwszej kolejności. Przyniesie to ogromne korzyści w postaci odkorkowania północnej części Krakowa i redukcji smogu. Ponadto może się okazać, że po zbudowaniu tramwaju wiele obecnie planowanych, kosztownych inwestycji drogowych (np. rozbudowa Al. 29-ego XI) wcale nie będzie koniecznych.
Wydzielenie nowych buspasów
Najprostszym i najtańszym sposobem redukcji zanieczyszczeń jest wydzielenie buspasów. Kierowcy o wiele chętniej skorzystają z komunikacji zbiorowej, gdy będą mogli ominąć korek i zaoszczędzić czas.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/01/28/jak-walczyc-ze-smogiem-propozycje-kmr-dla-krakowa/