Islandia niczym Dania – brak limitu dla pijanych rowerzystów

infobike
03.01.2012 00:45

Islandia niczym Dania –brak limitu dla pijanych rowerzystów

 

W Islandii przepisy dla pijanych rowerzystów są bardzo liberalne: brak jakichkolwiek limitów alkoholu we krwi dla rowerzystów, a mandat można dostać jedynie w przypadku niebezpiecznego zachowania się na drodze. Przepisy w Islandii są żywcem wyjęte z Duńskiego kodeksu …może ze względu na wspólną historię obu państw. O przepisach w Islandii opowiada Arni Davidsson prezes Icelandic Cyclists Federation (ICF) (członka ECF) – pisze Adam Łaczek na ibikekrakow.com

 

islandiaflaga

Islandzkie prawo o ruchu drogowym (paragraf 45) stanowi, że limit alkoholu we krwi u kierowców pojazdów wynosi 0,50 ‰. Rowerzysta nie ma wyznaczonego limitu alkoholu, ale prawo w paragrafie 45.6 stanowi że:

„Enginn máhjóla eða reyna aðhjóla eða stjórna eða reyna aðstjórna hesti, ef hann er undir svo miklum áhrifum áfengis eða annarra örvandi eða deyfandi efna, aðhann geti eigi stjórnaðhjólinu eða hestinum örugglega.”

 

Co można przetłumaczyć jako:

 

„Nikt nie powinien jeździć na rowerze lub konno, jeśli jest tak odurzony alkoholem lub innymi lekami, że nie może kontrolować roweru lub konia w bezpieczny sposób”

Mogę sobie wyobrazić, że ten ustęp pochodzi od duńskiego prawa o ruchu drogowym.

 

REGLUGERÐnr. 930/2006
Kara za złamanie paragrafu 45.6 to 5000 IKR (koron islandzkich), nie przewidziano kary więzienia za złamanie tego przepisu.

Kary dla kierowców są o wiele bardziej surowe:
0,50 –0,60 ‰(0,25 –0,30 mg/l) 70.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 2 miesiące.
0,61 –0,75 ‰(0,31 –0,37 mg/l) 70.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 4 miesiące.
0,76 –0,90 ‰(0,38 –0,45 mg/l) 90.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 6 miesięcy.
0,91 –1,10 ‰(0,46 –0,55 mg/l) 100.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 8 miesięcy.
1,11 –1,19 ‰(0,56 –0,59 mg/l) 110.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 10 miesięcy.
1,20 –1,50 ‰(0,60 –0,75 mg/l) 140.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 1 rok
1,51 –2,00 ‰(0,76 –1,00 mg/l) 160.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 1 rok lub 6 miesięcy
2,01‰i więcej (1,01 mg/l i więcej) 160.000 IKR, odebranie prawa jazdy na 2 lata

W przepisach nie ma przewidzianej kary więzienia za jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

 

Prawo o ruchu drogowym paragraf 100 określa, że przestępstwa przeciwko niemu podlegają karze grzywny lub pozbawienia wolności do 2 lat. Ludzie mogą zostać skazani na krótki pobyt w więzieniu (kilka miesięcy) za jazdę samochodem gdy są pijani, jeśli robią to (bardzo) często. Najczęściej są oni również ścigani wtedy za inne przestępstwa jak jazda (pod wpływem alkoholu) bez prawa jazdy, które stracili za jazdę samochodem pod wpływem alkoholu. W przypadkach, gdy kierowca kogoś zabił lub okaleczył w czasie jazdy pod wpływem alkoholu również jest narażony na krótki pobyt w więzieniu.

Teoretycznie można być skazany na karę więzienia za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu zgodnie z paragrafem 100. w prawie o ruchu drogowym, ale nikt nie pamięta takiego przypadku.

 

My w ICF oczywiście nie mamy dostępu do akt policyjnych dotyczących kar. W praktyce jednak myślę, że jeśli ktokolwiek dostanie grzywnę za jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu to jest to co najwyżej kilka przypadków. Być może ci, którzy są bardzo pijani na rowerze otrzymują grzywnę, zwłaszcza jeśli się przewrócili lub mieli kolizję tj. zwrócili uwagę policji. Żaden pijany rowerzysta nie siedzi w więzieniu.

 

Polityka ICF jest taka, że rekomendujemy, by ludzie nie jeździli rowerem pijani, ponieważ są bardziej podatni na wypadki i bardziej narażeni na obrażenia w wyniku upadku lub kolizji. W ciągu ostatnich 3-4 lat liczba rowerzystów podwoiła się w Reykjaviku (do ok. 4% udziału modalnego) i liczba wypadków też wzrosła. Ministerstwo ruchu drogowego zwróciło uwagę na ten wzrost wypadków, bez potwierdzenia wielkości wskaźnika wzrostu podróży na rowerze. Jest to negatywny wizerunek.
Wypadków jest niewiele w Islandii. W 2010 roku przez policję zarejestrowanych zostało 82 rannych rowerzystów. Nie mamy śmiertelnej ofiary wśród rowerzystów od 1997 roku i chcemy utrzymać tak dobry wynik. Dlatego też jesteśmy zainteresowani utrzymaniem liczby pijanych rowerzystów na poziomie minimum, ale jesteśmy zadowoleni z obecnego prawa.

 

Jak widać władze nie obawiają się pijanych rowerzystów i nie jest to uważane za poważne wykroczenie. Może po części dlatego, że liczba rowerzystów jest niska i jazda na rowerze nie jest powiązana z piciem w weekendy. Islandia jest społeczeństwem auto-centrycznym ze współczynnikiem ponad 600 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców, a większość konsumpcji alkoholu odbywa się w weekendy. Społecznie jesteś zobowiązany do posiadania własnego samochodu i korzystania z niego podczas przyjazdu na imprezę (lub do baru) lub skorzystania z taksówki jeśli jesteś pijany. Jeszcze do niedawna dojazd rowerem do baru lub na imprezę w praktyce spotkał się z dezaprobatą u większości grup społecznych. Twierdzono również, że niemożliwy jest przyjazd na rowerze w ubraniu imprezowym, zwłaszcza u dziewcząt.

English version:

The icelandic traffic law ( paragraph 45) states that the limit of alchol in blood for drivers of motorized vehicles is 0,50‰. Regarding cyclist there is no appointed limit for alchol but the law states in paragraph 45.6 the following:
„Enginn máhjóla eða reyna aðhjóla eða stjórna eða reyna aðstjórna hesti, ef hann er undir svo miklum áhrifum áfengis eða annarra örvandi eða deyfandi efna, aðhann geti eigi stjórnaðhjólinu eða hestinum örugglega.”
in english translation:

„No one should ride a bike or try to ride a bike or use or attempt to use a horse, if he is so intoxicated by alcohol or other drugs that he can not control the bike or horse safely.”

I would imagine that this paragraph is derived from the danish traffic law.

We at the ICF of course dont have access to police files regarding fines. In praxis though I think wery few if any gets a fine for cycling drunk. Possibly those who are very drunk on a bike get a fine especially if they have fallen or crashed i.e. drawn the attention of the police. No one is imprisoned for cycling drunk.

 

The ICF policy is that we strongly reccomend that people shold not cycle drunk as they are more accident prone and more likely to get injured in a fall or a crash. During the last 3-4 years cycling rates has doubled in Reykjavik (to ca. 4% modal share), the capital, and accidents are on the rise. The road traffic authority has drawn attention to this rise in accidents without aknowledging the rise in cycling rates. This is negative publicity. Accidents ar rather few in Iceland. In 2010 there where 82 registered injured cyclists by the police. We havent had a fatal bike casuality since 1997 and we like to keep this good record. We are therefore keen to keep drunk cycling to a minimum but we are satisfied with the law as it is.

 

As you can see the authorities are not worried by drunk cyclists and it is not considered a serious offence. Maybe in part because cycling rates have been low and not connected to drinking during weekends. Iceland is a car centric society with over 600 private cars per 1.000 inhabitants and most of the drinking is done during weekends. Socially you are supposed to own a car and to arrive to a party or a bar in your car or by taxi if your drunk. Arriving by bicycle to a bar or a party has in pratice been frowned upon in most social groups until recently. It has also been considered impossible to cycle in your party clothing, especially for girls.

 

Penalties regarding traffic vialotions are in this attached regulation:

Penalties for breaking paragraph 45.6 are: 5.000 IKR icelandic kronas. No prison terms are specified in the regulation for this offence.

 

Regarðing penalties (fines) for car drivers it is rather complicated but you can look on the penalties regarding paragraph 45 in the regulation page 7. In that one there are tables. The meaning of the head of the tables are:
Vínandamagn íblóði ‰= alcohol in blood promill,
Sektir kr.=fines IKR,
Svipting=loss of driving license in months (man.) or years (ar),
Vínandamagn ílofti mg/l=alcohol in breath mg/L.,
Ávana- og fíkniefni íblóði=spesified drugs in blood in specified concentrations.

In the reglulaton no prison term is specified for driving under influence of alcohol and drugs.

The traffic law paragraph 100. specifies that offences to the law is punishable by fines or a prison term up to 2 years. People may get a short prison term (a few months) for driving drunk when they do it (very) often. Then they are dragged to court and senteced to prison. Most often they are also commiting other crimes like driving (drunk) without a drivers licence, which they have lost after drunk driving. In those cases when they kill or maim someone while driving drunk they are also likely to get a short prison term.

Theoretically one could be sentenced to prison for cycling drunk according to paragraph 100. in the traffic law but no one has in living memory.

 
 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/01/02/islandia-niczym-dania-brak-limitu-dla-pijanych-rowerzystow/