Infrastruktura rowerowa w podrzeszowskich inwestycjach
Zakup 54 niskoemisyjnych autobusów, budowę parkingów, dróg,ścieżek rowerowych i dwóch mostów na Wisłokuzakłada inwestycja, którą zrealizują wspólnie sąsiadujące zRzeszowem gminy. Dzięki niej ma się poprawić transport publiczny.Wartość projektu to prawie 129 mln zł.
Projekt jest wspólnym przedsięwzięciemZwiązku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS) izrzeszonych w nim samorządów. Partnerskie gminy to: Boguchwała,Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza,Trzebownisko i Tyczyn. Liderem projektu jest ZG PKS.
Zastępca przewodniczącego Związku Sławomir Porada mówił wczwartek na konferencji prasowej, że najważniejszym celeminwestycji jest poprawa komunikacji w ramach Rzeszowskiego ObszaruFunkcjonalnego (ROF), poprawa dostępu mieszkańców do komunikacjipublicznej, oraz zachęcenie do przesiadania się z samochodów doautobusów.
„Transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców,ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czysklepu, skorzystania z oferty kulturalnej. Za jego rozwijaniemprzemawia troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażeróww autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniejstraconego czasu w ulicznych korkach i czystsze powietrze” –zauważył Porada.
Podstawowym, ale i najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, dostosowanych doprzewozu osób niepełnosprawnych, które będą obsługiwać liniepodmiejskie. Będzie to 15 autobusów mieszczących minimum 90pasażerów i 39 autobusów mieszczących co najmniej 70 pasażerów. Porada zaznaczył, że obecny tabor nie jest wystarczający, żebypoprawić komunikację, dostęp do niej i zapewnić komfort podróży. Dodał, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszonyprzetarg na zakup nowych autobusów.
Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru wzajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatycznamyjnia. Związek Gmin PKS wprowadzi także system transportowy podobny doZintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym,jaki ma Rzeszów.
„Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego,spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. Tojest warunek sine qua non funkcjonowania całego projektu” –podkreślił w rozmowie z PAP Porada. „Myślę, że za rok, dwabędziemy mogli powiedzieć, że te dwa systemy są kompatybilne iwspółgrają ze sobą” – dodał.
Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tabliceinformacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będziemógł sprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minutprzyjedzie i ile kosztuje bilet.
Ponadto, w ramach realizacji projektu powstanie infrastruktura,umożliwiająca korzystanie z komunikacji publicznej. Będą to nowedrogi, ścieżki rowerowe, mosty. Niektóre gminy planująuruchomienie też nowych linii autobusowych. Długość nowych lubprzebudowanych linii komunikacji podmiejskiej wyniesie prawie 190 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W podmiejskich gminach powstaną m.in. węzły przesiadkowe zparkingami dla samochodów i rowerów, by można było prywatnypojazd zostawić obok dworca autobusowego czy kolejowego i do centrummiasta dojechać już publicznym środkiem transportu. W gminach,gdzie są linie kolejowe i dworce PKP, zostanie zintegrowanych kilkaśrodków transportu – pieszy, rowerowy, autobusowy i kolejowy.Przeprowadzona zostanie również kampania informacyjno-promocyjnazachęcająca mieszkańców do korzystania z ekologicznej komunikacjimiejskiej.
Wartość projektu „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej orazpoprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonegotransportu publicznego na terenie ROF” (Rzeszowski ObszarFunkcjonalny) wynosi ponad 128,8 mln zł. Kwota dofinansowania zEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020to ponad 87,8 mln zł.
„Bez tej pomocy finansowej byłoby trudno gminom ościennymdorównać do standardów rzeszowskich, a to jest clou całegoprojektu, aby ten transport realizowany przez gminy związkowe niebył gorszy, a był przynajmniej taki sam, jak transport organizowanyw Rzeszowie” – mówił Porada PAP.
Wyraził przekonanie, że już w połowie 2018 r. na liniachpodmiejskich, w związkowych gminach, będą kursować nowe autobusy.Natomiast zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2018 r.lub początek 2019. (PAP)
„