II Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego w Lublinie – podsumowanie
P {}H3 {}H3.cjk {„SimSun”}H3.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}
W dniach 16-17 czerwca 2014 roku w Centrum Kultury w Lublinie odbył się II Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, poświęcony korzyściom jakie niesie za sobą rozwój ruchu rowerowego. W Kongresie udział wzięli goście z zagranicy (Dania, Francja), Ambasador Królestwa Danii w Polsce Pan Steen Hommel oraz przedstawiciele samorządów, władz miasta i organizacji rowerowych z całej Polski zrzeszonych w sieci 'Miasta dla Rowerów’ –informuje Porozumienie Rowerowe z Lublina
W pierwszym rzędzie siedzą kolejno: przedstawiciel UML, z-ca Prezydenta Stanisław Kalinowski, Ambasador Danii Steen Hommel, przedstawiciel wojewody Michał Krawczyk, Prezydent Krzysztof Żuk oraz oficer rowerowy Michał Przepiórka.
Kongres otworzył Prezydent Miasta Lublin Pan W imieniu wojewody lubelskiego, Pana Wojciecha Wilka, głos zabrał jego doradca, Radny Rady Miasta Lublin Pan
Pierwszą prezentację przedstawił Pan Steen Hommel, Ambasador Królestwa Danii w Polsce, który mówił o rowerze jako symbolu życia w Danii. Podkreślił także, że rower to przede wszystkim szybkie przemieszczanie się po mieście, oszczędność pieniędzy i lepsze zdrowie. Wysokiej jakości infrastruktura rowerowa pozwala na całoroczne sprawne poruszanie się rowerem, dzięki czemu nie trzeba na co dzień poruszać się samochodem. Ambasador przypomniał również wizytę w Lublinie we wrześniu 2013 roku, kiedy to spotkał się z uczniami Szkoły Podstawowej nr 10 a następnie razem z nimi na swoim specjalnym rowerem cargo odwiedził rondo rowerowe.
Czas-pieniądze-zdrowie-dobre samopoczucie czyli podstawa sensu jazdy na rowerze w Danii
Oliver Schneider, który gościł już w Polsce przy okazji serii wykładów o wielkiej rewolucji rowerowej we Francji – Velorution (marzec 2013), z nieco krytycznej strony spojrzał na problematykę miejskich wypożyczalni rowerowych. Podkreślił że kluczem do sukcesu jest dokładne przygotowanie projektu, odpowiednie dogęszczenie stacji i liczba rowerów, a także zwrócenie uwagi na uwarunkowania lokalne.
Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike, największego w Polsce operatora rowerów publicznych (w tym Veturilo a także Lubelskiego Roweru Miejskiego) omówił wady i zalety poszczególnych systemów w różnych miastach na przestrzeni ostatnich lat, poczynając od pierwszego w Polsce krakowskiego Bike One. Podał także przykład Bikera, który uruchomiono niedawno w Białymstoku, gdzie kluczem do sukcesu było powiązanie go z transportem zbiorowym i dodatkowe darmowe 10 min jazdy dla posiadaczy karty miejskiej. Inne czynniki były z kolei powodem sukcesu warszawskiego Veturilo, o czym mówiłŁukasz Puchalski.
Michał Beim zajął się problematyką rowerową od strony planowania miast, podkreślił że przyszłością transportu jest intermodalność (łączenie co najmniej dwóch środków transportu, np rower+pociąg) a także multimodalność, czyli korzystanie z różnych środków transportu w zależności od potrzeb (dojazd do pracy – rower, duże zakupy – samochód, wyjazd do innego miasta – pociąg itp). Przedstawił możliwości tworzenia zintegrowanych węzłów transportowych, w tym systemów Bike and Ride.
Radek Lesisz, w zastępstwie wrocławskiego oficera rowerowego Daniela Chojnackiego, omówił politykę rowerową Wrocławia, miasta które ma znaczne osiągnięcia w zakresie nowoczesnej infrastruktury rowerowej (śluzy, kontrapasy, stojaki) i najwyższy w Polsce procentowy udział ruchu rowerowego w wśród dużych miast.
Jens Erik Larsen, którego poznaliśmy już w 2011 roku w czasie wizyty studyjnej w Kopenhadze, kompleksowo przedstawił działania Danii w zakresie tworzenia turystycznych długodystansowych tras rowerowych, w tym sieci EuroVelo. Dbałość o szczegółowe oznakowanie tras i węzłów, miejsca odpoczynku, certyfikowane hotele i inne istotne obiekty po drodze, a przede wszystkim najwyższej klasy wydzielone asfaltowe drogi rowerowe pokazały, jak długą drogę przed sobą ma Polska w tym temacie.
Różnice te zostały jeszcze bardziej podkreślone przez Na zakończenie pierwszego dnia Kongresu
Dyskusja na zakończenie pierwszego dnia
Drugi dzień Kongresu rozpoczęła kolejna prezentacja Łukasza Puchalskiego, poświęcona stricte jego pracy jako pełnomocnika ds ruchu rowerowego. Uruchomienie Veturilo spowodowało znaczny progres zarówno w ilości dostępnych środków finansowych na rowery, a także jakości powstającej infrastruktury (nowe drogi rowerowe, pasy, kontrapasy czy stojaki rowerowe oraz bike&ride).
Michał Przepiórka, jako przedstawiciel lubelskiego Urzędu Miasta omówił zmiany jakie zaszły w kilku ostatnich latach w Lublinie, dzięki współpracy środowiska rowerowego z władzami miasta. Podobnie rzecz miała się w przypadku Pawła Wiśniewskiego z Torunia, który przedstawił także przykład kilku świetnych (acz nie pozbawionych do końca błędów) asfaltowych regionalnych tras rowerowych łączących Toruń z miejscowościami położonymi na północ i południe od niego.
Rafał Ejsmont przedstawił założenia BYPAD (Bicycle Policy Audit), który pozwala samorządom na rzetelną analizę prowadzonej przez nie polityki rowerowej, znalezienie w niej słabych i mocnych stron, oraz wprowadzenie odpowiednich zmian.
W kolejnej prezentacji Ostatnim akcentem Kongresu było wystąpienie
Pamiątkowe zdjęcie przedstawicieli Miast dla Rowerów z Ambasadorem Danii Steenem Hommelem.
Więcej zdjęć:
Prezentacje z Kongresu do pobrania:
Steen Hommel, Ambasador Królestwa Danii – Duńska kultura rowerowa
Olivier Schneider, Francuska Federacja Cyklistów – Doświadczenia miast francuskich z rowerem miejskim Tomasz Wojtkiewicz, Nextbike – Doświadczenia miast polskich z rowerem miejskim Łukasz Puchalski, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa – Doświadczenia Warszawy w implementacji rowerów miejskich Veturilo
Michał Beim, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu – Planowanie miast przyjaznych rowerom Radek Lesisz, Wrocławska Inicjatywa Rowerowa – Polityka rowerowa Wrocławia Jens Erik Larsen, Foreningen Frie Fugle (Dania) – Doświadczenia Danii w rozwoju długodystansowych tras rowerowych Aleksander Buczyński, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze – Rowerowe trasy długodystansowe – najlepsze praktyki we wdrażaniu Jakub Opoczyński, Urząd Miasta Gdańsk – Doświadczenia Gdańska płynące z dopuszczenia kontraruchu rowerowego Łukasz Puchalski, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa – Doświadczenia Pełnomocnika Prezydenta Warszawy do spraw komunikacji rowerowej Michał Przepiórka, oficer rowerowy Lublina – Doświadczenia oficera rowerowego miasta Lublin Paweł Wiśniewski, Toruń – Doświadczenia oficera rowerowego Torunia Rafał Ejsmont, audytor BYPAD, ekspert ds. mobilności – BYPAD – narzędzie kreowania lokalnej polityki rowerowej Olivier Schneider, Francuska Federacja Cyklistów – Miasta mobilne rowerowo miastami przyszłości
Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów – 10 lat obowiązywania standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej miasta Krakowa
Dorota Lachowska, Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna – Trasa Rowerowa Polski Wschodniej
* * *
Kongres w mediach: Telewizja Lublin – Panorama Lubelska Radio Lublin Radio Centrum Gazeta Wyborcza Lublin Dziennik Wschodni Kurier Lubelski Portal Samorządowy