GZM wybrało wykonawców koncepcji velostrad Katowice – Sosnowiec i Katowice – Mysłowice
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała wykonawców szczegółowych koncepcji technicznych budowy velostrad Katowice – Sosnowiec i Katowice – Mysłowice. Mają to być szybkie, bezkolizyjne drogi rowerowe, mające służyć komunikacji między miastami.
Jak wynika z informacji na platformie zamówień publicznych GZM, jest to częściowe rozstrzygnięcie podzielonego na cztery części przetargu, który zakładał wybór wykonawców koncepcji czterech velostrad.
W informacji GZM dotyczącej otwarcia ofert wskazano, że dwaj oferenci chcieli wykonać dokumentację wszystkich czterech objętych przetargiem velostrad, dwaj natomiast – tylko połączenia Katowic z Mysłowicami i przedłużenia velostrady Katowice – Sosnowiec do Czeladzi, Będzina i Dąbrowy Górniczej. Budżet całego zamówienia wynosił 2,7 mln zł brutto.
W zawiadomieniu o wynikach postępowania podano, że choć ceny wszystkich złożonych ofert mieściły się w limitach dla poszczególnych połączeń, wybrano najkorzystniejsze oferty tylko w dwóch częściach zamówienia: dla dwóch velostrad.
Spółkę DMK Inżynieria z Rybnika wybrano jako wykonawcę dokumentacji połączenia Katowice – Sosnowiec (velostrada nr 1 - 9,7 km), od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od trasy S86, po centrum Sosnowca przy parku Dietla (cena oferty to 466,8 tys. zł).
Ofertę spółki Collect Consulting z Katowic uznano natomiast za najkorzystniejszą w przypadku przygotowywanego już w Katowicach połączenia z Mysłowicami (velostrada nr 6 - 9,1 km), z Brynowa, obok nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów, przez Giszowiec, wzdłuż ulic: Mysłowickiej i Mikołowskiej, do rejonu ronda Pileckiego, przy osiedlu Ćmok (z ceną 215 tys. zł).
Dla połączeń Katowice – Tychy (velostrada nr 3 - 14 km) oraz przedłużenia velostrady Katowice – Sosnowiec do Czeladzi, Będzina i Dąbrowy Górniczej (velostrada nr 7 - 16,9 km) najkorzystniejszych ofert nie wybrano; wszystkie oferty złożone w tych częściach przetargu zostały odrzucone.
Wybrani wykonawcy będą mieli na przygotowanie koncepcji 10 miesięcy od podpisania umów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Powstanie velostrad GZM to jedno ze strategicznych działań miast Metropolii. Mają one przede wszystkim pełnić funkcję transportową, czyli zapewnić bezpieczny przejazd rowerami do pracy, szkół, na uczelnie - w jednym mieście lub pomiędzy miastami. Velostrady będą finansowane z budżetu Metropolii i ewentualnych dotacji zewnętrznych.
Proces inwestycyjny rozpoczął się w 2020 r. Przedstawiciele Metropolii stworzyli koncepcje wielowariantowe i określili wstępne przebiegi, przeprowadzili wizje terenowe, uzgodnienia z instytucjami zajmującymi się lasami, wodami, kolejami, a w końcu - negocjacje z gminami członkowskimi GZM w zakresie formy współpracy.
W maju ub. roku samorządowcy z 11 gmin GZM podpisali porozumienie ws. budowy pierwszych czterech z ośmiu velostrad. W następnych miesiącach podpisywano zgody na pozostałe trasy (wszystkie łącznie mają liczyć ok. 120 km). Z końcem ub. roku Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie szczegółowej dokumentacji technicznej dla czterech pierwszych velostrad, uzgodnionych w majowym porozumieniu.
Rozwiązania, które znajdą się w koncepcjach technicznych, mają być podstawą dla przyszłych projektów m.in. architektoniczno-budowlanych, zagospodarowania terenu, a w następnym etapie - dla budowy tras. Realizacja koncepcji zakłada też wykonanie wszelkich uzgodnień własnościowych oraz z zarządcami sieci naziemnych, nadziemnych i podziemnych.
Wykonawca dokumentacji przedstawi rozwiązania przejścia tras w punktach newralgicznych i kolizyjnych, jak skrzyżowania z drogami publicznymi, przejścia przez rzeki czy linie kolejowe, a także rozwiązania ryzyk w zakresie geodezyjnym i dysponowania nieruchomościami, urbanistyki oraz planowania przestrzennego.
GZM zapowiedziała już przetarg na wykonanie koncepcji technicznych kolejnych velostrad: Katowice – Siemianowice Śląskie – Chorzów – Bytom – Piekary Śląskie, Tarnowskie Góry – Bytom oraz Katowice – Sosnowiec - Mysłowice (wzdłuż Przemszy).