GZM pracuje nad systemem roweru metropolitalnego

infobike
18.02.2018 16:10

Prace nad uruchomieniem systemu rowerumetropolitalnego prowadzi działająca od styczniaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. System tzw. IV generacji mabyć zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotądwdrożyły lub obecnie wdrażają miasta Metropolii.

O pracach nad rowerem metropolitalnym mówiłdziennikarzom – po piątkowej sesji zgromadzenia Metropolii –członek jej zarządu Krzysztof Zamasz.

Chcielibyśmy, aby jednym rowerem możnabyło przemieszczać się na terenie całej Metropolii, takżewypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. W tejchwili jest to niemożliwe” – zaznaczył Zamasz.

Zasygnalizował, że sprawa miała być jedną zomawianych na piątkowych, zamkniętych dla dziennikarzy warsztatachdla przedstawicieli gmin członkowskich. Zarząd GZM chciałbynastępnie uzyskać opinie poszczególnych miast zainteresowanychwejściem do systemu.

Po tych deklaracjach przystąpimy do działań.Pierwsze działanie to powołanie zespołu przedstawicieli miast. Napewno w tym zespole będą potem uczestniczyły osoby związane ześrodowiskami rowerowymi, które już się do nas zgłosiły iwyraziły chęć współpracy. Jesteśmy również w kontakcie zurzędem marszałkowskim” – wskazał członek zarządu GZM.

Efektem ma być wypracowanie modelu biznesowego itechnicznego przyszłego systemu. GZM będzie przy tym dążyła dowprowadzenia tzw. IV generacji systemu roweru miejskiego, którydzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację umożliwiapozostawianie wypożyczonych rowerów lub wypożyczanie ich pozastacjami dokującymi.

To także optymalne rozwiązanie pod względemkosztowym. Chcielibyśmy rozeznać ten rynek, również przy udzialepotencjalnych graczy – firm, które będą startowały w naszympostępowaniu. Planujemy, że przeprowadzimy najpierw dialogtechniczny, żeby uzgodnić wszystkie te kwestie techniczne iformalne, a potem ruszyć” – zapowiedział Zamasz.

Jak zaznaczył, trudno na razie powiedzieć, czy udasię rozpocząć budowanie systemu roweru już w tym roku. Odpiątku natomiast ma ruszać współpraca z gminami i wypracowywaniekonkretnych rozwiązań.

Przedstawiciele Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii akcentują, że wdrożenie systemu IV generacji otwiera gom.in. na małe miejscowości, w których będzie można początkowoumieścić np. po kilka rowerów, a które nie mogłyby sobiepozwolić na budowanie własnych systemów.

Chcielibyśmy również te istniejącesystemy rowerowe w miarę możliwości technicznych włączyćdo systemu roweru metropolitalnego, aby stworzyć cały wspólnysystem” – zaznaczył Zamasz. Podkreślił przy tym, że systemyczwartej generacji i dotychczasowe, trzeciej (oparte o stacjedokujące) mogą z technicznego punktu widzenia funkcjonowaćrównolegle.

W tegorocznym budżecie GZM na projekt rowerumetropolitalnego przewidziano kwotę 6 mln zł.

Obecnie na terenie GZM funkcjonuje kilkasystemów roweru miejskiego (wszystkie obsługuje ten samoperator; jednak roweru wypożyczonego w jednym mieście niemożna zwrócić w innym).

Największy dotąd system, w Katowicach, liczył w ub.roku 35 stacji: 16 powstało z inicjatywy miasta, 9 kolejnych byłoefektem realizacji budżetu obywatelskiego, a 10 zasponsorowałypodmioty zewnętrzne. W tym roku system ma powiększyć się o 11stacji – znów dzięki budżetowi obywatelskiemu.

W poprzednim sezonie systemy rowerów miejskich wcentralnej części woj. śląskiego funkcjonowały też, próczKatowic: w Gliwicach (10 stacji ze 100 rowerami, w tym roku mazostać rozbudowany o 5 stacji z 50 rowerami) oraz w Pszczynie iTychach (po 4 stacje z 40 rowerami).

W tym roku w Sosnowcu ma pojawić się 9 zadaszonychwypożyczalni ze 130 rowerami. Ponadto uruchomienie w br.systemu liczącego 46 stacji i 460 rowerów, a do końca 2019 r.też kilkunastu kilometrów nowych dróg dla rowerzystów iparkingu bike&ride przy istniejącym już centrum przesiadkowym,przygotowuje samorząd Chorzowa.

GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawy przygotowanej dla tegoregionu – skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego,zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zajmuje sięm.in. transportem.

GZM ma docelowo organizować całość komunikacjipublicznej na swoim terenie. Obecnie integruje działanie trzechdotychczasowych tamtejszych organizatorów komunikacji miejskiej;docelowo ma m.in. przejąć ich zadania, a także organizować kolejmetropolitalną. (PAP)