GZM: jest koncepcja Roweru Metropolitalnego

infobike
30.01.2021 19:17

W połowie 2022 r. lub na początku 2023 r. może nastąpić wdrożenie systemu Roweru Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – wynika z analiz autorów zamówionej koncepcji tego przedsięwzięcia. Koncepcję opublikowała GZM w swoim biuletynie informacji publicznej.

Dokument miał być pierwotnie gotowy znacznie wcześniej, opóźnienia spowodowały: unieważnienie pierwszego przetargu, odwołania w drugim i przedłużająca się procedura spowodowana epidemią. Umowę na koncepcję Roweru Metropolitalnego GZM zawarła w lipcu ub. roku – z czteromiesięcznym terminem wykonania. Teraz dokument został opublikowany.

Chodzi o przygotowanie założeń spójnego systemu roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin. Autorzy koncepcji analizowali cztery warianty jego wdrożenia. Wariant podstawowy – spełniający wcześniejsze założenia GZM - zakłada ogółem rozmieszczenie na terenie 41 miast i gmin członkowskich 772 stacji wypożyczeń i 6443 jednoślady (np. wariant rozbudowany – 963 stacji i 7755 rowerów).

Autorzy zakładają, że w rekomendowanym wariancie ok. 70 proc. maszyn będą stanowiły rowery tradycyjne, a 30 proc. – ze wspomaganiem elektrycznym. Proponują zapewnienie w systemie po ok. 30 sztuk tandemów i rowerów cargo, a także 120-260 sztuk rowerów elektrycznych udostępnianych poza systemem – w formule wynajmu długoterminowego.

Harmonogram podstawowy wdrożenia systemu, że po zakończeniu w lutym br. konsultacji założeń systemu z gminami, a do czerwca br. konsultacji społecznych, od czerwca br. do maja 2022 r. mógłby trwać dialog konkurencyjny, wybór operatora i podpisanie umowy.

Wariant podstawowy przewiduje, że start systemu byłby wówczas możliwy z początkiem 2023 r., a w pełni mógłby funkcjonować wiosną 2024 r. Wariant przyspieszony zakłada skracanie etapów realizacji przedsięwzięcia po kilka tygodni, by start systemu mógł nastąpić jeszcze w drugiej połowie 2022 r. (wówczas umowa musiałaby zostać podpisana w listopadzie 2021 r.

Wykonawcą koncepcji, odpowiadającej m.in. na pytania: ile rowerów i jakiego rodzaju, jaki model biznesowy będzie najbardziej korzystny i ile wypożyczalni powinno stworzyć system Roweru Metropolitalnego, było konsorcjum firmy DS Consulting oraz A2P2 z Gdańska.

W ub. roku Metropolia zapewniła kolejny sezon integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w pięciu miastach: Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Chorzowie, Tychach oraz w Sosnowcu. Obejmowały one łącznie w 2020 r. 1,5 tys. jednośladów, dostępnych na ok. 160 stacjach wypożyczeń.

Użytkownicy tych systemów odbyli łącznie ponad 20 tys. podróży między miastami GZM – na 307 tys. wypożyczeń łącznie we wszystkich pięciu miastach. Liczba użytkowników uruchomionych w Metropolii systemów wzrosła o ponad 21 proc. względem ub. roku, było ich ok. 140 tys.(PAP)