Green Deal Rower

infobike
10.12.2012 14:37

Green Deal Rower

 parking_rowerowy_infobike

Udział ruchu rowerowego w Holandii na trasie dom-praca ma w ciągu najbliższych 10 lat wzrosnąć z 25 do 30%. W tym celu Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska Królestwa Niderlandów opracowało Green Deal Fiets in het woon-werk verkeer, czyli actionplan mający stymulować użycie roweru w podróżach do pracy. Kluczowymi zagadnieniami jest tu koncepcja Park &Bike i rowery elektryczne –pisze Radosław Lesisz na stronie internetowej Rowerowego Wrocławia

 

Plan Ministerstwa podpisany został 27 listopada 2012 razem z pięcioma organizacjami społecznymi (tzw NGO). Sygnatariuszami Green Deal Fiets są Stowarzyszenie RAI, BOVAG, ANWB, Fietsersbond i Natuur &Milieu, które tworzą wspólnie Taskforce Green Deal, zapewniając synergię, komplementarność i efektywność prowadzonych akcji. Green Deal Fiets będzie obowiązywał do 2015 roku.

 

Green Deal Fiets to plan akcji, które mają stymulować użycie roweru na relacji dom-praca, jako alternatywa dla auta. Jak podkreśla podpisany dokument,

 

rower pełni ważną rolę w zrównoważonym społeczeństwie i może pełnić jeszcze większą. Korzyści płynące z użycia roweru dla zdrowia, dostępności, ładu przestrzennego, jakości powietrza, redukcji CO2 i hałasu, są ewidentne. Szacuje się, iż rower posiada potencjał redukcji CO2 o 0,9 Mton. Każda podróż rowerem, zamiast samochodem, na odległość 5 km, daje oszczędność rzędu 1,5 kg CO2 […]

 

Porozumienie ma wspierać (finansowo) konkretne zrównoważone inicjatywy, które będą likwidować bariery, rozwijać i wdrażać innowacje, inicjatywy, które będą modelowymi przykładami Najlepszej Praktyki. Zakładane zadania można pogrupować w następujący sposób:

1.      Pilotażowe wdrożenia i monitoring najlepszych praktyk Park &Bike wypracowanych przez organizacje społeczne (szczególny nacisk kładzie się na modelowe wdrożenia P&B w historycznych centrach miast), wsparcie merytoryczne w temacie Park &Bike dla regionalnych menadżerów (zarządców) mobilności.

2.      Wsparcie ze strony organizacji społecznych dla firm, które chcą zachęcać pracowników do jazdy rowerem, np. leasing lub zakup rowerów (elektrycznych)*.

3.      Kampanie informacyjne dotyczące Park &Bike i rowerów elektrycznych prowadzone przez organizacje społeczne wśród firm i gmin. NGO’sy zajmą się również montoringiem projektów.

4.      Wypracowanie kryteriów i standardów technicznych dla rowerostrad (NGO’sy + CROW), m.in. w celu poszerzenia istniejących rowerostrad.

5.      Polepszenie oznakowania i nazewnictwa regionalnych tras dom-praca. W tym celu organizacje społeczne wypracują wspólnie z Politechniką w Delft, Wydział Wzornictwa Przemysłowego, zasady wyraźnego wizualnie oznakowania tras. Zakłada się zrealizowanie pilotażowych wdrożeń.

6.      Organizacje społeczne zajmą się stymulowaniem wzrostu podróży dom-praca za pomocą rowerów elektrycznych. Będzie to wymagać między innymi kampanii społeczenych, a także współpracy z operatorami wypożyczalni pojazdów, w myśl zasady „więcej niż cztery kółka”- aby obok możliwości wypożyczenia auta (elektrycznego), była możliwość wypożyczenia roweru elektrycznego, a ilość przejechanych na nim kilometrów przekładałaby się na mniejszy koszt miesięcznego abonamentu.

7.      Wsparcie przez organizacje społeczne pilotażowego projektu w amsterdamskiej dzielnicy Ijburg celującego w zwiększenie podróży dom-praca i nagradzanie rowerzystów.

 

Biznes, NGO-sy jak i rząd będą wspólnie dążyć do osiągnięcia w ciągu 10 lat wzrostu z 25 do 30% podróży rowerowych do pracy w nadchodzących 10 latach. Mając na uwadze, że już dziś Holandia to najbardziej zroweryzowany kraj świata (średnio rocznie Holender wykonuje 300 podróży na rowerze o łącznej długości ponad 900 km), poprzeczka idzie mocno w górę, bo zakłada skok o 20% w odniesieniu do stanu obecnego.

 

Green Deal wpisuje się w program rządowy Better Benutten (Lepsze Wykorzystanie) dotyczący użytkowania (ograniczonej) przestrzeni na potrzeby komunikacyjne:

’W nadchodzących latach wzrośnie ruch na drogach. Poszerzanie i budowa nowych dróg nie jest w stanie temu sprostać. W celu zapewnienia i polepszenia płynności ruchu, istniejące drogi muszą zostać lepiej wykorzystane’ (źródło).

 

Program Better Benutten jest z kolei częścią składową umowy koalicyjnej, w części XII. Spatial planning and mobility.

Green Deal Fiets nie jest z pewnością naśladowcą głośnego Masterplanu Fiets (Rower), który był realizowany w latach 90-tych ubiegłego wieku, gdyż nie ma już najwidoczniej takiej potrzeby –tej samej przyczyny, dla której nie ma w Holandii potrzeby powoływania oficerów rowerowych.

 

Obecnie Holendrzy skupiają się na doskonaleniu wiedzy (ten know-how od 2002 roku rozprowadza i stymuluje portal Fietsberaad) – inwestują w badania i rozwój nauk, a także wdrażanie pilotażowych recept. Nie bez znaczenia jest też wyraźny kierunek delegacji tych zadań do organizacji społecznych.

 

Radek Lesisz

 

Wykorzystane informacje:
http://www.fietsersbond.nl/
http://fietsberaad.nl/

 

* warto dodać, iż w Holandii od lat istnieje możliwość odliczenia od podatku kosztu zakupu przez firmę roweru dla pracownika.

 

Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=10&kat=18&art=1285