Gorący rowerowy koniec kwietnia
Gorący rowerowy koniec kwietnia
Miniony tydzień był bardzo zajęty. Tak zajęty, że nie nadążaliśmy z relacjonowaniem na bieżąco wszystkich spotkań, dyskusji, ustaleń i happeningów. Wszystkich zaległości zapewne już nie nadrobimy, ale poniżej w telegraficznym skrócie to, co działo się tylko w czwartek i piątek –pisze Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza
Czwartek 26 kwietnia
11:15 Parlamentarna Grupa Rowerowa
W czwartek z inicjatywy pani poseł Ewy Wolak odbyło się spotkanie Parlamentarnej Grupy Rowerowej. Głównym punktem spotkania była prezentacja i dyskusja nowego raportu GDDKiA na temat zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. [zobacz >>>]
Dane o wypadkach nie potwierdzają pojawiającej się czasem w mediach tezy o negatywnym wpływie „rowerowej”nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym[zobacz >>>] na bezpieczeństwo. Wręcz przeciwnie, jeśli porównamy dane z lat 2010 i 2011, to największy wzrost liczby zabitych rowerzystów –niemal dwukrotny –nastąpił w okresie przed nowelizacją. Po nowelizacji tendencja wzrostowa została wyhamowana i na kilka miesięcy odwrócona.
14:00 Zmaluj sobie Zebrę
Niemal równolegle na rondzie Dmowskiego piesi demonstrowali domagając się możliwości cywilizowanego przejścia przez jezdnię. W ciągu półrocznego remontu Zarząd Dróg Miejskich wymienił kosztem 2 mln zł komplet podnośników na rondzie Dmowskiego na równie niewygodne i zawodne urządzenia. W trakcie happeningu, miesiąc po ich oddaniu do użytku, nie działało już sześć z ośmiu.
18:00 Warszawski Rower Publiczny
Wieczorem tego samego dnia wróciliśmy do tematyki rowerowej, zahaczając też o szerszy kontekst transportu publicznego. Na spotkaniu otwartym w siedzibie ZM Artur Tondera z Zarządu Transportu Miejskiego opowiedział o projekcie roweru publicznego…
…a następnie znalazł się w krzyżowym ogniu pytań dotyczących m.in. lokalizacji stacji, procedury rejestracji i identyfikacji, zabezpieczeń przed błędami. Dobre przygotowanie merytoryczne pozwoliło mu jednak rozwiać większość wątpliwości. Niestety, z udostępnieniem prezentacji ze spotkania musimy poczekać na podpisanie przez ZTM umowy z wykonawcą systemu.
Piątek 27 kwietnia
13:00 U Inżyniera Ruchu
W piątek stawiliśmy się w Biurze Drogownictwa i Komunikacji na spotkanie zwołane w trybie nagłym przez Inżyniera Ruchu. Rozmawialiśmy o możliwościach wprowadzenia w Warszawie rozwiązań rowerowych na jezdni, takich jak pasy ruchu czy śluzy dla rowerów [zobacz >>>]. Ostatnio coś w tym temacie drgnęło [zobacz >>>], a być może drgnie jeszcze bardziej, choć za wcześnie by ogłaszać gdzie i kiedy. Przekazaliśmy ok. 25 propozycji różnego rodzaju i kalibru, zapewne wkrótce spotkamy się ponownie.
14:00 Audyt rowerowy
Wizyta w BDiK była też okazją do zaopiniowania paru projektów. Najciekawsze było prawdopodobnie włączenie ścieżki z mostu Świętokrzyskiego na jezdnię, wzorowane na dobrej praktyce z ul. Puławskiej. [zobacz >>>]
Nieco gorzej prezentował się projekt ul. Nowaka-Jeziorańskiego –zastrzeżenia dotyczyły m.in. sposobu zakończenia ścieżki, która powinna zostać po prostu włączona w jezdnię ronda, zamiast wyprowadzana przejazdami w drogę wewnętrzną.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzeci i ostatni projekt dotyczył nowej zabudowy między ulicami Żeromskiego i Słodowiec. Tutaj poprawki były kosmetyczne.
18:00 Masa Krytyczna
Po południu wybiła godzina Masy Krytycznej.
Dobre nagłośnienie imprezy sprawiło, że…
…w przejeździe udział wzięło ok. 1500 osób.
Streszczenie faktycznie realizowanej w Warszawie polityki transportowej.