Gliwice zamawiają rower miejski IV generacji
Gliwicezmieniły założenia przetargu na rower miejski. Miasto zamawiawypożyczalnię z przynajmniej 200 rowerami z lokalizatorami GPS.
Nowyprzetarg
Jakzastrzegł w piątkowej informacji o nowym przetargu gliwickimagistrat, „rowery będzie można wypożyczać i oddawaćbezpośrednio z poziomu aplikacji, jednak – ze względówporządkowych – tylko w obrębie stacji„.
„Jeżeliwszystko pójdzie zgodnie z planem, w maju na ulicach Gliwic pojawisię minimum 200 rowerów miejskich tzw. IV generacji – zmonitoringiem pozycji GPS. Miasto ogłosiło przetarg nazorganizowanie, zarządzanie i eksploatację systemu wypożyczalni„- napisano w piątkowym biuletynie gliwickiego urzędu miasta.
Wskazano,że rowery będzie można wypożyczać i oddawać „bezpośrednioz poziomu aplikacji, jednak – ze względów porządkowych – tylko wobrębie stacji„. Jednocześnie same jednoślady mają byćwyposażone m.in. w system GPS, który umożliwi dokładnezlokalizowanie miejsca pozostawienia roweru.
Każdastacja ma być wyposażona w stojaki umożliwiające zaparkowanierowerów oraz panel informacyjny ze wskazaniem lokalizacji stacji iskróconą instrukcją rejestracji w systemie oraz wypożyczaniarowerów. Lokalizacje stacji nie są jeszcze określone.Najprawdopodobniej niektóre z nich pokryją się z dotychczasowymi.
Odmaja do listopada
GliwickiRower Miejski – jak nazwano tamtejszy system obsługiwany dotądprzez Nextbike Polska – w tym roku ma działać od 1 maja do 30listopada. W latach 2017-19 działał przez trzy sezony, przyciągając19,8 tys. osób, które zarejestrowały się w systemie. Rowery byływypożyczane po kilkaset razy dziennie.
W ub.roku gliwicki system ruszył 1 marca; obejmując 15 stacji ze 150rowerami. Przed tegorocznym sezonem miasto przeprowadziło przetarg,zakładający uruchomienie w kwietniu br. 20 stacji z 200 roweramimiejskimi. Miasto przeznaczyło na ten cel 702 tys. zł. Do przetarguzgłosił się tylko dotychczasowy operator, proponując cenę blisko1,16 mln zł.
„Too ponad 100 proc. więcej za jedną stację w miesiącu w porównaniuz poprzednimi sezonami. W ramach poprzedniej umowy z Nextbikemiesięczny koszt zarządzania i eksploatacji jednej stacji wynosił3450,20 zł. W tym roku miasto planowało przeznaczyć na to zadanie4387,50 zł, jednak firma chce aż 7232,40 zł” – zaznaczyłgliwicki samorząd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tejsytuacji miasto zdecydowało nie podpisywać umowy na tych warunkachi przygotować nowy przetarg, już wtedy sygnalizując możliwośćdopuszczenia systemu tzw. IV generacji. W ogłoszonym w piątekpostępowaniu miasto czeka na oferty do 9 marca.
IVgeneracja rowerów
Wsystemie III generacji, jak dotychczasowy obsługiwany przezNextbike, rowery można wypożyczać i oddawać tylko na stacjachbazowych. Rowery IV generacji zazwyczaj nie korzystają ze stacji,można je wypożyczać bezpośrednio dzięki aplikacjom mobilnym, wobrębie zdefiniowanych stref. Tego typu rozwiązania działająm.in. w Krakowie czy Wrocławiu.
Tegotypu system rozważa też zrzeszająca 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia(GZM). Jej przedstawiciele pod koniec ub. roku ogłosili powtórnyprzetarg na koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego,obejmującego wszystkie gminy członkowskie; system taki miałbyruszyć w 2021 r.
Podczaslistopadowej sesji zgromadzenia GZM, zarząd Metropolii deklarowałrównoległe prace nad alternatywną wersją rozwoju systemu rowerutradycyjnego, działającego w kilku tamtejszych miastach. W ub. rokuna terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonowały w:Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach,Siemianowicach Śląskich oraz Zabrzu.
Wszystkiete systemy obsługiwał Nextbike Polska, a od wiosny 2018 r.staraniem GZM, stały się one interoperacyjne, co oznacza możliwośćwypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.(PAP)
„