Gliwice. Rowerem dawnym nasypem kolejowym
Dwakilometry długości będzie miała trasa rowerowa przebiegająca podawnym nasypie kolejowym kolei wąskotorowej w Gliwicach. Firma,która wygrała przetarg, wybuduje trasę za 5,2 mln zł.
Dogranicy miasta
Nowa drogarowerowa będzie biegła od ul. Knurowskiej do granicy miasta.Wybuduje ją zabrzańska firma Eurotech Sp. z o.o., za ponad 5,2 mlnzł. Jeśli budowa bedzie przebiegała bez przeszków, będzie możnaz niej korzystać jesienią 2020 roku. Droga ma mieć trzy metryszerokości i ponad dwa kilometry długości.
Jak informujeUrząd Miasta w Gliwicach, infrastruktura ma mieć asfaltowąnawierzchnię. Zanim rozpoczną się decydujące prace Eurotechuporządkuje teren, którym pobiegnie trasa rowerowa. Trzeba będziem.in. wyremontować dwa mosty – stalowy nad ul. Rybnicką ibetonowy w rejonie ul. Rybnickiej oraz wyremontować lub odtworzyćprzepusty i rowy melioracyjne w pasie drogowym tej ulicy.
Podawnym nasypie kolejowym
Nowadroga rowerowa powiedzie od ul. Knurowskiej do granicy Gliwic,wykorzystując m.in. nasypy i mosty pozostałe po 51-kilometrowejkolei wąskotorowej. Od początku ub. wieku łączyła ona Gliwice zobecną dzielnicą Raciborza – Markowicami, prowadząc ruch towarowyi pasażerski. Pociągi przestały jeździć tamtędy w 1993 r. Mimowpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiej, znacznączęść kolei rozkradziono.
Zachowanyjest blisko 7-kilometrowy fragment trasy, na odcinku ze Stanicy przezRudy Raciborskie i Paproć do Stodół. W Rudach działa ZabytkowaStacja Kolei Wąskotorowej. Kolejka kursuje stamtąd sezonowo w dwóchkierunkach: na północny wschód do przystanku Stanice i na południe– przez Paproć do Stodół – już w granicach Rybnika.
Doub. roku pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Paproci. SamorządRybnika w ub. roku odbudował jednak kilkusetmetrowy odcinek toruprowadzący w stronę rybnickiego zalewu.
Kolejz Gliwic do Markowic była linią lokalną, przylegającą do dawnejsieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Powstające od 1853 r.Górnośląskie Koleje Wąskotorowe z torami o rozstawie 785 mm iłącznej długości (w szczytowym momencie) ok. 230 km łączyływiększość kopalń, hut, fabryk i elektrowni regionu, będącpodstawą lokalnego transportu ładunków masowych i półfabrykatów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Likwidacjatorów
Podkoniec ub. wieku zarządzające siecią GKW Polskie Koleje Państwowestraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćtorów. W 2002 r. rolę głównego właściciela zachowanegofragmentu GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałejlinii Bytom – Miasteczko Śl. zostało pasjonackie StowarzyszenieGórnośląskich Kolei Wąskotorowych.
21-kilometrowatrasa jest dziś sezonową linią turystyczną, łączącą centramiast z atrakcyjnymi turystycznie i rekreacyjnie miejscami, m.in.Zabytkową Kopalnią Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach,popularnym latem zalewem Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim orazkompleksem sportowym ze stokiem narciarskim Dolomity Sportowa Dolinaw Suchej Górze.
Zarównostacja w Rudzie, jak i kolej obsługiwana przez SGKW są ważnymipunktami Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego.(PAP)
„