Gdynia: zbliżają się badania ruchu rowerowego

infobike
07.03.2016 19:29

Gdynia bierze udział w projekcieFLOW, którego celem jest analiza rozwoju ruchu rowerowego i pieszegojako efektywnej metody zmniejszenia zatłoczenia drogowego.

W tym celu miasto planuje rozszerzyćmodel transportowy opracowany w ramach projektu CIVITAS DYN@MO o tedwie formy ruchu. W efekcie powstanie narzędzie wspierające procesyplanowania, podejmowania decyzji, a także pozwalające naanalizowanie wpływu działań w zakresie ruchu rowerowego i pieszegona warunki ruchu drogowego.

Pierwszym etapem rozbudowy modelubędzie jednak odwzorowanie istniejącego systemu rowerowego, wraz zwystępującym na nim ruchem. W tym celu w maju bieżącego rokuprzeprowadzone zostaną badania natężeń ruchu rowerowego,obejmujące niemal 50 punktów na terenie miasta ? zarówno przyjego głównych ciągach komunikacyjnych, na poszczególnychdzielnicach jak i w lasach. Lista punktów została stworzona m.in.na podstawie danych GPS pozyskanych w trakcie European CyclingChallenge 2015 oraz została skonsultowana ze StowarzyszeniemRowerowa Gdynia.

Pomiarowi natężeń ruchu rowerowegobędą również towarzyszyć badania ankietowe. Dzięki odpowiedziomna kilka prostych pytań możliwe będzie scharakteryzowanie ruchurowerowego oraz określenie wagi połączeń między różnymirejonami miasta. Już teraz prosimy rowerzystów o przychylnośćwobec ankieterów w trakcie majowych badań ? informuje portalMobilna Gdynia.

Opisane powyżej badania nie będąjednak stanowić jedynego źródła wiedzy o ruchu rowerowymwykorzystywanego w projekcie FLOW. Poza nimi uwzględnione zostanąrównież ankiety przeprowadzane w ramach konkursu ?Do pracy jadęrowerem?, dane GPS zebrane w trakcie European Cycling Challenge2016 oraz wyniki badań preferencji i zachowań komunikacyjnychprowadzone przez ZKM Gdynia.

Projekt FLOW stanowi wyjątkową okazjędo lepszego poznania potrzeb i zalet ruchu rowerowego oraz pieszego wnaszym mieście. Należy zaznaczyć, że FLOW jest pierwszymprojektem, którego zadaniem jest wyraźne powiązanie rozwoju ruchupieszego i rowerowego z redukcją zatłoczenia komunikacyjnego.