Gdynia chce poprawić bezpieczeństwo rowerzystów

infobike
26.02.2018 15:45

Gdynia za kilka tygodni ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacjiprojektowej ul. Wielkopolskiej. Przebudowana ulica ma zwiększyć bezpieczeństworowerzystów dzięki powstaniu drogi rowerowej. Projekt ma również poprawićbezpieczeństwo pieszych.

– To, czego potrzebujemy, aby zachęcić do jazdy na rowerze, to właśniespójna sieć dróg rowerowych. Ostatni odcinek na ul. Wielkopolskiej, wpołączeniu z trasą R-10 w Orłowie, uzupełni siatkę dróg i umożliwi mieszkańcomKarwin, Dąbrowy, Wielkiego i Małego Kacka bezpieczne pokonanie na rowerze trasydo centrum oraz w stronę Sopotu. To jeden z najważniejszych fragmentów siecirowerowej Gdyni. W kontekście zbliżającej się budowy węzła Karwiny orazprzygotowywanego wdrożenia systemu roweru metropolitalnego, znaczenie tejścieżki wzrośnie jeszcze bardziej – mówi Jakub Furkal,pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

Mniejsza ilość samochodów

Dzięki nowej drodze rowerowejmożna mieć nadzieję na zmniejszenie się ruchu samochodowego na zatłoczonejulicy Wielkopolskiej. Ulica ta obsługuje dzisiaj ruch z czterech dzielnic:Karwin, Wielkiego Kacka, Dąbrowy i Małego Kacka, gdzie mieszka ponad 41 tysięcyludzi. Więcej osób będzie mogło wybrać rower jako środek transportu do pracy,zwłaszcza jeśli dzisiaj dojeżdżają do Redłowa, Śródmieścia lub Orłowa, czylinie muszą dojeżdżać dalej niż 10 km. Wg badań preferencji transportowych, towłaśnie taka odległość i istniejąca droga rowerowa najbardziej skłania doprzesiadki z auta na rower – informuje Urząd Miasta Gdyni.

Trasa rowerowa po jednej stronie ulicy

Trasa rowerowa zostanie wyznaczona z jednej strony jezdni, aby uniknąćuciążliwości związanych z przejazdem na drugą stronę. Po konsultacjach ześrodowiskiem rowerowym wybór padł na stronę północną ulicy Wielkopolskiej,czyli po stronie placu Górnośląskiego.  Dzięki temu zapewnione będziepowiązanie z istniejącym już ciągiem rowerowym, łatwiejszy dostęp do sklepów ipunktów usługowych na placu Górnośląskim oraz pozostawione będzie miejsce podplanowany buspas w kierunku Śródmieścia. Wybrane rozwiązanie pozwoli też napozostawienie jak największej liczby drzew. Na fragmencie od ul. Wrocławskiejdo ul. Inżynierskiej może ulec zmianie geometria jezdni. Z tego powodu budowabędzie etapowana, aby uniknąć kulminacji utrudnień na ul. Wielkopolskiej wzwiązku ze zbliżającą się budową węzła Karwiny – pisze Grażyna Pilarczyk zUM Gdyni.