GDDKiA: Odgięcia dróg dla rowerów w rejonach skrzyżowań
GDDKiA: Odgięcia dróg dla rowerów w rejonach skrzyżowań
W dotychczasowej polskiej praktyce budowy dróg dla rowerów często spotykane są odgięcia drogi dla rowerów przed przejazdami dla rowerów. Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ukazała się opinia omawiająca problemy związane z odginaniem drogi dla rowerów przed skrzyżowaniem oraz rozwiązania rekomendowane przez podręczniki holenderski i austriacki, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa między nimi. Opinia ilustrowana jest m.in. zdjęciami typowych rozwiązań przejazdów z krajów zachodniej i północnej Europy –pisze Tadeusz Kopta na I bike Kraków
Tadeusz Kopta pisze dalej:
Stosowane w Polsce odgięcia są uzasadniane dwojako:
1. Wytworzeniem azylu dla samochodu skręcającego z jezdni równoległej do drogi rowerowej lub samochodu wyjeżdżającego z jezdni prostopadłej do drogi rowerowej;
2. Zmniejszeniem prędkości rowerzysty przed przejazdem rowerowym.
Zaobserwowano jednak także szereg skutków negatywnych:
1. Utrudnienie lub wręcz uniemożliwienie ewakuacji rowerzysty z przejazdu dla rowerów;
2. Utrudnienie obserwacji zbliżających się rowerów przez kierowcę, w szczególności nieczytelność zamiarów rowerzysty dla kierowcy;
3. Utrudnienie obserwacji zbliżających się samochodów przez rowerzystę.
4. Konflikty pomiędzy mijającymi się rowerzystami na dwukierunkowych drogach dla rowerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Literatura przedmiotu z krajów o dużym doświadczeniu w organizacji ruchu rowerowego odradza takie rozwiązania i dopuszcza ich zastosowanie jedynie pod ściśle określonymi warunkami, w szczególności odpowiedniej widoczności i długości odcinka prostego w osi przejazdu.
Pełna treść opracowania dostępna jest na stronie GDDKiA.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/08/27/gddkia-odgiecia-drog-dla-rowerow-w-rejonach-skrzyzowan/