Gdańsk zwycięzcą rowerowego rankingu RowerTour
Gdańsk ponownie został uznany za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto Polski! Tytuł co dwa lata przyznaje ogólnopolski miesięcznik RowerTour, na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymi organizacjami rowerowymi kraju. W tegorocznym zestawieniu oceniono 41 miast Polski, czyli wszystkie, w których liczba ludności przekracza 100 tys. Oceniano: infrastrukturę rowerową (długość dróg rowerowych, pasów rowerowych w jezdni, ciągów pieszo-rowerowych, długość sieci ulic uspokojonych, kontrapasów na jezdniach jednokierunkowych, podaż miejsc parkingowych dla rowerów), ograniczenia i ułatwienia w ruchu rowerowym, możliwość i warunki przewozu rowerów komunikacją miejską, wydarzenia cykliczne organizowane z myślą o rowerzystach. W klasyfikacji ogólnej zwycięski Gdańsk zdobył 55,4 punkty i wyraźnie zdystansował kolejne w klasyfikacji miasta: Wrocław (2. miejsce, 43,3 pkt), Toruń (3. miejsce, 43,2 pkt). Gdańsk został wysoko oceniony za: PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
•dobrą jakość infrastruktury rowerowej w postaci dróg i pasów rowerowych, budowanych wg przyjętych standardów rowerowych;
•rozległą i stale rosnącą sieć ulic o ruchu uspokojonym, po której można poruszać się rowerem bezpieczniej i przyjemniej niż przed uspokojeniem;
•ogromną na tle innych miast liczbę ulic jednokierunkowych, na których rowerem można poruszać się w obu kierunkach (tzw. kontra ruch);
•szerokie i efektywne wykorzystanie dofinansowania infrastruktury ze środków UE;
•działania promocyjne zachęcające do codziennego korzystania z roweru.
•wydzielone drogi rowerowe (110,0 km)
•ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych (18,7 km)
•chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów – od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać (30,5 km)
•pasy rowerowe w jezdni (3,6 km)
•pasy autobusowo-rowerowe (0,7 km)
•ciągi pieszo-jezdne – drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych (12,7 km)
•ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie wyższej niż 30 km/h – 42,0 % dróg publicznych w Gdańsku (328,4 km)
Na jednokierunkowych ulicach w strefach ruchu uspokojonego jest dozwolony ruch rowerów 'pod prąd’ – 155 ulic (34,8 km). – Pomimo wielu kontrowersji przy wprowadzaniu kontra-ruchu w Gdańsku, w ciągu 5 lat zanotowano zaledwie jedną kolizję wynikającą bezpośrednio z takiej organizacji ruchu. Bezsprzecznie dowodzi to wysokiego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań – zaznacza gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński.
•Droga rowerowa wzdłuż ul. Sucharskiego od węzła Ku Ujściu do Westerplatte;
•Trasa rowerowa na wale Kanału Raduni, wzdłuż Traktu Św. Wojciecha;
•Droga rowerowa przez Park Regana na odc. ul. Piastowska –Pomorska;
•Droga rowerowa przy Nowej Wałowej;
•Rozszerzenie strefy ulic uspokojonych o kolejne 76 km (9,7% dróg publicznych);
•12,2 km kontrapasów na 55 ulicach;
•Przejazdy rowerowe i trasa rowerowa w ul. Hucisko;
•Ciągi pieszo-rowerowe w otoczeniu zbiornika retencyjnego „Augustowska”.
Infrastruktura rowerowa w budowie:
•Droga rowerowa wzdłuż ul. Nowolipie i Rakoczego wraz parkingami rowerowymi przy przystankach tramwajowych;
•Modernizacja trasy rowerowej wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza;
•System zadaszonych i monitorowanych parkingów rowerowych przy tworzonych stacjach Kolei Metropolitalnej;
•Rozbudowa i modernizacja połączeń rowerowych na Przymorzu w pobliżu uniwersyteckiej Alchemii;
•Pasy rowerowe w ul. Gronostajowej;
•Trasa rowerowa w Dolinie Potoku Oruńskiego;
•Dalszy rozwój stref uspokojonego ruchu i otwieranie ulic jednokierunkowych dla jazdy rowerem „kontra ruch”.
Gdańsk doceniany został w rankingu także m.in. za działania promocyjne zachęcające do codziennego korzystania z roweru. Były to m.in. akcje 'Rowerowy Maj’, 'Rowerem do Pracy’, które cieszyły się dużym powodzeniem wśród gdańszczan i mają być kontynuowane w następnym roku.