Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk uczy prowadzić kampanię rowerową

infobike
11.12.2016 18:38

Przedstawiciele ponad 20 polskich miast przyjechalido Gdańska uczyć się prowadzić kampanię rowerową „RowerowyMaj”.

Zapaleńcyrowerowi z ponad 20 polskich miast przyjechali do Gdańska po naukę.Chcą wiedzieć, jak dobrze przygotowywać i prowadzić kampanięrowerową. Podzielili się też swoim doświadczeniem. – Wracamydo siebie z nową energią, pomysłami i szykujemy się do pracy– zapewnia Edyta Mantorska z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie ?informuje gdański Urząd Miejski.

Kampania „Rowerowy Maj” ma potencjał.Zaangażowanych jest już dziewięć miast a trzy lata temuzaczynaliśmy sami. A są już następni chętni – mówi MonikaNkome Evini z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta wGdańsku. – Mamy za sobą trzy edycje kampanii, mamy więc czymsię dzielić. Miastom, które chcą „Rowerowy Maj”przeprowadzić u siebie, przekazujemy zasady kampanii, tłumaczymy,jak szkolić koordynatorów, uczymy z czym wiąże się jejplanowanie, ile kosztuje, jak wygląda strona umów, reklamy itp. Alenie tylko, jest nas już przecież coraz więcej, więc też dzielimysię doświadczeniami
 

Rowerowa enrgia promieniuje z Gdańska

Przypomnijmy: „Rowerowy Maj” ruszył wGdańsku po raz pierwszy w 2014 roku, w pierwszej edycji udziałwzięło 1700 uczniów, w drugiej 11 tys, w mijającym roku o miano?najbardziej rowerowej szkoły” współzawodniczyło już 30 tys.najmłodszych gdańszczan z 60 szkół podstawowych (wszystkiepubliczne podstawówki Gdańska) i z 29 przedszkoli.

Do kampanii, realizowanej na wzór gdański i z pomocąmateriałów dostarczonych przez miasto, dołączyła w 2016 rokuWarszawa, Wrocław, Zamość, Lublin, Elbląg, Gdynia, Sopot i Tczew.Podczas ?Rowerowego Maja” do szkół pedałowało 77 tys. dzieciz przeszło 200 szkół podstawowych i przedszkoli w Polsce!

Gdańskzaraził innych – Rowerowy Maj pojechał w Polskę

W tym rokuwzięliśmy udział po raz pierwszy w „Rowerowym Maju” -mówi Edyta Mantorska Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. –Wystartowało 55 szkół i 33 tysięcy uczniów. Liczymy że w2017 roku skala będzie większa, dołączą wszystkie warszawskieszkoły. Ze spotkania w Gdańsku przywiozę dużo energii i wiedzę,że podstawą sukcesu jest zaangażowanie koordynatorów.

W Krakowie mamy całoroczny program STARS, wramach którego 25 chętnych szkół promuje dojeżdżanie do szkołyrowerem – zdradza Marcin Wójcik oficer rowerowy ZarząduInfrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. – Wzmocnimy go”Rowerowym Majem” mając w perspektywie, że do tych 12tysięcy ucznów ze STARS dołączą kolejni.

Dwa tysiące nowych stojaków w Gdańsku

Jak działa „Rowerowy Maj”? W każdej szkolejeden z nauczycieli pełni rolę koordynatora kampanii i zajmuje sięm.in sprawdzaniem ?obecności rowerowej” przez cały miesiąc. Natej podstawie wylicza się, ile przejazdów na rowerze, rolkach,deskorolkach lub hulajnogach odbyło się w ciągu miesiąca w całejplacówce. Dzieci dostają specjalne naklejki, które umieszczają wswoich rowerowych dzienniczkach oraz na szkolnym ?plakacieobecności”.

W 2015 r. w ?Rowerowym Maju” zwyciężyła SzkołaPodstawowa nr 83 z Kokoszek, w której prawie 90 proc. dziecidocierało na zajęcia w premiowany sposób.

RowerowyMaj 2016 dojechał do mety. Kto był najlepszy?

Zwycięskie szkoły otrzymują nagrody pieniężne, od10 do 30 tys. zł w zależności od wielkości placówki, finansemożna przeznaczyć na dowolne wyposażenie szkoły. Najlepsza klasaze wszystkich szkół biorących udział w zabawie otrzymaławejściówki do centrów rozrywki i na imprezy sportowe,najaktywniejści rowerzyści dostali indywidualne upominki.

A w Gdańsku skutkiem ubocznym „RowerowegoMaja” jest 2 tysiące nowych stojaków na rowery przy szkołach– dodaje Monika Nkome Evini.

Po maju – rowerowy czerwiec

Zaprosiliśmy do Gdańska już po raz drugiprzedstawicieli miast, które są zainteresowane przeprowadzeniemrowerowej kampanii u siebie – dodaje Monika Nkome Evini. – Takżepo to, by porównać, jak to działa u innych, pokazać nowerozwiąznaia, pomysły. I tak Warszawa opowiedziała o warsztatachdla szkół, Gdynia o lekcjach nauki jazdy, ZDIZ z Gdańska okampanii w przedszkolach.

Warsztaty trwały cały miesiąc przed majem -mówi Edyta Mantorska. – Przeszkoliliśmy 1400 uczniów,zachęcaliśmy ich do dojeżdżania rowerem do szkoły, ale poznaliteż zasady bezpiecznej komunikacji rowerowej itp. Największymsukcesem „Rowerowego Maja” był u nas równie rowerowyczerwiec, który stał się taki z rozpędu, spontanicznie. Uczniowienie zsiedli z rowerów, nawyki transportwoe się utrwaliły. I o tochodzi.