Gdańsk – trzy kampanie promujące ruch rowerowy
Gdańsk staje się coraz bardziej rowerowy. W stolicy województwapomorskiego w kwietniu ruszają trzy kampanie promujące ruchrowerowy, które przeznaczone są dla pracodawców, rodziców iuczniów.
Dla pracodawców, rodziców i uczniów
– Certyfikat “Pracodawca Przyjazny Rowerzystom”; kampania“Podczep się”, w ramach której rodzice wypożyczą wprzedszkolu przyczepki rowerowe; warsztaty bezpiecznej jazdy w ruchuulicznym dla uczniów – od kwietnia ostro rusza promocja ruchurowerowego w Gdańsku – informuje Izabela Biała z gdańskiegomagistratu.
Europejski projekt
Kampanie odbywają się w ramach europejskiego projektu“cities.multimodal – system transportu miejskiego w transformacjiku mobilności niskoemisyjnej”.
Jak informuje oficjalny serwis internetowy Gdańska kampanie wpierwszej kolejności skierowane są do firm, szkół i przedszkolipołożonych w obrębie tzw. Centralnego Pasma Usługowego, któryrozciąga się wzdłuż głównej osi komunikacyjnej (al.Grunwaldzkiej) od Śródmieścia, poprzez Wrzeszcz aż po Oliwę.Dlaczego tutaj? Na tym obszarze zlokalizowana jest większośćpowierzchni biurowej Gdańska (76 proc.), trzy największe uczelnie,występuje największe zagęszczenie centrów edukacyjnych,kulturalnych, sportowych i biznesowych.
Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom
Ta kampania mazachęcać pracodawcówdo promowania wśród pracowników ekologicznego i aktywnego dojazdudo pracy. Pracodawcybiorący udział w projekcie mogą starać się otrzymać „CertyfikatPracodawcy Przyjaznego Rowerzystom”,który będzie przyznawany na podstawie audytu zgodnego zwytycznymiEuropeanCyclist Federation(Europejskiej Federacji Cyklistów).Audytorzy Miasta Gdańska i Polskiej Unii Aktywności Mobilnej jakopierwsi w kraju uzyskali prawo do przeprowadzania takiejcertyfikacji.
Proces certyfikacji składa się z 5 etapów:
-
Pracodawca rejestruje sięna stronie internetowej projektui wypełnia ankietę dotyczącą polityki prorowerowej prowadzonej w swojej firmie;
-
Na podstawie wyników ankiety, firma dowiaduje się czy ma szansę na uzyskanie certyfikatu, na jednym z trzech poziomów: złotym, srebrnym lub brązowym;
-
Firmęodwiedza audytor, który na miejscu weryfikuje zgłoszenie iprzekazuje sugestie pracodawcy;
-
Zapada decyzja odnośnie certyfikatu przyznawanego na trzy lata;
-
Certyfikowane firmy kontynuują prorowerowe działania i co roku wypełniająankietę ewaluacyjną.
Gdańsk zamierza również przeprowadzić badania wśród pracodawcówi pracowników w zakresie promocji komunikacji rowerowej imultimodalności (czyli korzystania ze wszystkich środkówtransportu poza indywidualnym samochodowym). W planach są takżewarsztaty z zarządzania mobilnością dla firm z CPU.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczep się
“Podczep się” tokampania skierowana jest dorodziców przedszkolaków. Miasto kupiło przyczepki rowerowe doprzewozu dzieci (dwie jednoosobowe i jedną dwuosobową), którebędzie można wypożyczyć w przedszkolu, do którego uczęszczadziecko (w pierwszej w kolejności w 11 placówkach publicznychzlokalizowanych w CPU).
– Każdy rodzic będzie mógł sprawdzić, czy przyczepka zdajeegzamin w przypadku jego rodziny. Będzie można ją wypożyczyć natydzień, nie tylko poruszać się po mieście, ale także pojechaćna wycieczkę – zachęca Monika Evini z Referatu MobilnościAktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada za kampaniepromocyjne. – To nowy pomysł, póki co przecieramy szlaki. Jeślisię sprawdzi, w przyszłości kupimy więcej przyczepek.
Więcej informacji na temat kampanii już wkrótceznajdzie się na stronie internetowejRowerowyGdański na witrynie projektucities.multimodal.Pierwszewypożyczenia już pod koniec kwietnia.
Program nauki jazdy rowerem w ruchuulicznym
Trzeciakampania towarsztaty dlauczniów klas V-VIII szkółpodstawowych. Rekrutacja do zajęć prowadzona będzie przez koordynatorów Rowerowego Maja w poszczególnych szkołach podstawowych zlokalizowanych w CPU.
W ramach szkolenia:
-
Zajęcia teoretyczne;
-
Serwis rowerowy, w tym weryfikacja sprawności rowerów uczniów;
-
Zajęcia na placu lub boisku szkolnym, w tym weryfikacja umiejętności/techniki jazdy uczestników;
-
Zajęcia w ruchu ulicznym, w tym ćwiczenia praktyczne w okolicy szkoły orazmanewry praktyczne na ulicach o niewielkim natężeniu ruchu.
Gdańsk jest jednym z 17 miast – partnerówprojektu cities.multimodal. Pozostali uczestnicy projektu wywodząsię z Niemiec, Szwecji, Danii, Łotwy, Litwy, Estonii, Finlandiioraz Rosji. Projekt finansowany jest ze środków programu InterregRegion Morza Bałtyckiego 2014-2020. Zadaniem Interreg jest przedewszystkim promocja zrównoważonego transportu i zmiany zachowańtransportowych mieszkańców miast. Projekt cities.multimodal zakładaułatwienie mieszkańcom miast w całym regionie Morza Bałtyckiegopołączenia ruchu pieszego, rowerowego, transportu publicznego orazwspółdzielenia samochodów jako ekologicznej alternatywy dlasamochodów prywatnych.
„