Gdańsk ma się czym chwalić ? podsumowanie 2016
Gdańsk może pochwalić się mianem rowerowejstolicy Polski. Czym wyróżniło się miasto w 2016 roku? Osiągnięćnie brakuje.
European Cycling Challenge
W 2017 rok gdańscy rowerzyści wjeżdżają zkolejnymi rekordami i ugruntowanym uznaniem ze strony krajowegośrodowiska cyklistów. Ponowne podwójne zwycięstwo w EuropeanCycling Challenge zdobyła drużyna gdańszczan o połowę większaniż w 2015 r. (kilometry w ramach ECC kręciło 4150 rowerzystów).Zebraliśmy przeszło 825,5 tys. km (w 2015 było ich ?zaledwie”450 tys.) – czytamy na oficjalnej stronie internetowej Gdańska.
Do zwycięstwa w kategorii generalnej dorzuciliśmy razjeszcze trofeum dla Najbardziej Rowerowego Miasta (wyliczane napodstawie wskaźnika: przejechane w ECC kilometry/1000 mieszkańców).Pokonaliśmy 52 miasta z Polski i Europy.
Rowerowarywalizacja miast – Gdańsk znów bije rekordy
NajbardziejRowerowe Miasto? GDAŃSK!!!
Rowerowy Maj
Rekordowa była także trzecia już kampania ?RowerowyMaj”, w ramach której uczniowie gdańskich szkół podstawowych iprzedszkolaki walczyły o tytuł najbardziej rowerowych szkół(dużych, średnich i małych)/przedszkola w mieście. Dzieciakiudowodniły, że o ?rowerową przyszłość” Gdańska możemy byćpewni: w edycji`2016 udział wzięło 22 tys. dzieci z 61 podstawóweki 30 przedszkoli, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.
Aż 76 proc. uczniów i 79 proc. przedszkolaków zplacówek startujących w kampanii docierało na zajęcia na rowerze,hulajnodze bądź deskorolce (w 2015 r. wynik wyniósł 60 proc.).Zaproszenie przedszkolaków do kampanii pokazało, że duch rowerowejrywalizacji budzi się w człowieku jeszcze przed rozpoczęciem naukiw szkole.
Osiem miast podchwyciło ideę rowerowej rywalizacjimiędzy najmłodszymi cyklistami. Dzięki uczestnictwu Gdyni i Sopotukampania stała się trójmiejska, w ?Rowerowym Maju” udziałwzięli także m.in. mali warszawiacy, wrocławianie i lublinianie.Zainteresowanie projektem ze strony kolejnych miast świadczy o jegodużym potencjale.
RowerowyMaj 2016 dojechał do mety. Kto był najlepszy?
XX Wielki Przejazd Rowerowy
12 czerwca jubileuszowy XX Wielki Przejazd Rowerowyzgromadził kilkanaście tysięcy rowerzystów. W imprezie, którazakończyła się na Sopockich Błoniach, udział wzięli cykliści zobszaru całej metropolii gdańskiej – od Wejherowa po Sopot i odTczewa po Gdańsk.
Rowerzyścito potęga – teraz już w całej metropolii
Najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Polsce
W listopadzie zaś Gdańsk po raz trzeci z rzęduuznany został za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Polsce.Tytuł ten co dwa lata przyznaje ogólnopolski miesięcznik RowerTour- na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymiorganizacjami rowerowymi kraju.
Najważniejszeorganizacje potwierdziły, że Gdańsk jest rowerową stolicą Polski
5,9 proc. gdańszczan używa roweru jakośrodka codziennego transportu
Również w listopadziepoznaliśmy wyniki Gdańskich Badań Ruchu, które wykazały że 5,9proc. gdańszczan używa roweru jako środka codziennego transportu.W 2009 r. (rok poprzednich takich badań) ?mobilność rowerową”deklarowało zaledwie 2 proc. respondentów.
– Takiej dynamiki wzrostu nie mieliśmy nigdy whistorii, pokazuje ona jak duży potencjał tkwi wciąż wkomunikacji rowerowej – podkreśla Remigiusz Kitliński,pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. -Przyczyn potrojenia udziału podróży rowerowych w Gdańsku szukaćnależy nie tylko w realizowanych od lat inwestycjach winfrastrukturę i zmianach organizacji ruchu podnoszącychbezpieczeństwo i komfort jazdy, ale również w majowych kampaniachpromujących dojazdy do pracy i szkoły.
Jest jedno ale? W 2009 r. Gdańsk podczas konferencjiVelo-City w Brukseli podpisał tzw. Kartę Brukselską. I chociażwiększość z podjętych wówczas zobowiązań udało się jużwypełnić (np. zwiększyć liczbę dojazdów do szkół i pracy; o50 proc. zmniejszyć ryzyko wypadków w ruchu rowerowym), to zdobiciem do 15 proc. udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskimdo 2020 roku może być problem.
– Cel jest jak najbardziej osiągalny, choć pewnie niew przeciągu trzech lat – uważa Remigiusz Kitliński. – Kiedyśrównież niewielu wierzyło w to, że tak szybko dobijemy do 6procent. Warto zaznaczyć, że obecnie mamy i tak najwyższy udziałruchu rowerowego w Polsce, mimo relatywnie najtrudniejszych warunkównaturalnych – ?górzystości” Gdańska, i rozległej strukturyprzestrzennej miasta.
Podsumowanie roku nie byłoby pełne bezprzypomnienia chociaż największych/najważniejszych inwestycji wrozwój sieci gdańskich dróg rowerowych:
– Projekt z Budżetu Obywatelskiego 2016pn. ?Sieć głównych tras rowerowych w Gdańsku – poprawabezpieczeństwa i jakości”
W ramach projektu zmodernizowano trasę rowerowąwzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej na odcinku od WałówPiastowskich do ul. Ks. Leona Miszewskiego. Na skrzyżowaniach drogirowerowej i chodnika z większością bocznych ulic nawierzchniazostała wyniesiona powyżej poziomu jezdni (samochód wjeżdżającna skrzyżowanie musi przejechać teraz przez drogę dla rowerów ichodnik). Część przejazdów poszerzono – np. na skrzyżowaniuGrunwaldzka/Miszewskiego. Na tym samym skrzyżowaniu, w miejscu wktórym piesi dochodzą do przejścia przecinając drogę dlarowerów, usunięto część czerwonej nawierzchni zastępując jąchodnikiem – jest to mocne podkreślenie pierwszeństwa dla pieszych.
205 przejazdów rowerowych na 67 skrzyżowaniachprzeszło renowację czerwonej nawierzchni chemoutwardzalnej.Odmalowano 500 znaków P-23 (symbol roweru) w miejscach, w którychbyły zatarte. Zainstalowano również 30 luster obserwacyjnych naprzejazdach rowerowych w miejscach o ograniczonej widoczności -dzięki nim kierowcy lepiej widzą rowerzystów (np.ul. JaśkowaDolina/Romera; al. Grunwaldzka/Piramowicza i Błędnik/ks.Popiełuszki), a także ponad 100 podpórek spoczynkowych.
Części zaplanowanych zadań nie udało sięzrealizować, bo po prostu zabrakło na nie pieniędzy w 2,2 mlnbudżecie. Nie znaczy to jednak, że nie dojdą do skutku. Wielepomysłów uwzględnionych w projekcie BO zaczerpnięto zwieloletniego programu działań dotyczących poprawy bezpieczeństwaw ruchu rowerowym i pieszym przygotowanego w urzędzie miasta -inwestycje będą sukcesywnie realizowane.
W 2017 r. z pewnością przybędzie przejazdów ichodników z nawierzchnią wyniesioną powyżej poziomu jezdni – topowszechnie obowiązujące w Europie rozwiązanie ma być standardemtakże w Gdańsku.
– Nowe możliwości przejazdu wzdłuż al.Grunwaldzkiej
Po remoncie chodnika po południowej stronie al.Grunwaldzkiej (na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. DoStudzienki), podczas którego został on w wielu miejscachposzerzony, powstał ciąg pieszo-rowerowy dopuszczający ruchrowerowy po tej stronie alei (z naciskiem na pierwszeństwopieszych!). Na wszystkich skrzyżowaniach na trasie wykonano odrębneprzejazdy rowerowe.
– Projekt pn. ?Skrzyżowanie przy GaleriiBałtyckiej – przyjazne dla pieszych i rowerzystów” z BudżetuObywatelskiego`2016
Niebezpieczne dotąd, zwłaszcza dla pieszychprzecinających drogę rowerową, skrzyżowanie zdecydowanie zyskało.W ramach inwestycji m.in. poszerzono i wyprostowano przejazd rowerowypod estakadą i utworzono nowy przejazd przez al. Grunwaldzką (odwysokości Lidla w kierunku Garnizonu). Zastosowano takżerozwiązanie znane już ze skrzyżowania Grunwaldzka/Miszewskiego -zlikwidowano fragment drogi rowerowej na rzecz strefypieszo-rowerowej z pierwszeństwem dla pieszych na skrzyżowaniu al.Grunwaldzka/Żołnierzy Wyklętych po stronie Galerii Bałtyckiej.
– Uzupełnienie trasy rowerowej wzdłuż al.Jana Pawła II
Dzięki dobudowaniu brakującego odcinka 1,7 km pasówrowerowych w al. Jana Pawła II od al. Rzeczypospolitej do ul. CzarnyDwór, cykliści zyskali komfortowy dojazd nad morze od przystankuSKM Zaspa.
AlejaJana Pawła II dla rowerów
– Na rowerze płynnie wzdłuż Jaśkowej Doliny
– Dobudowano brakujące fragmenty trasy rowerowejwzdłuż Jaśkowej Doliny w dwóch miejscach: na odcinku odprzystanku autobusowego ?Na Wzgórzu” do ul. Romera oraz od ul.Matejki do al. Grunwaldzkiej. W ramach inwestycji wykonano równieżdługo oczekiwany odrębny przejazd dla rowerzystów przez al.Grunwaldzką w stronę ul. Konopnickiej, a także – przejście dlapieszych w formie wysepki (na wysokości wjazdu z ul. Partyzantów wJaśkową Dolinę), umożliwiające przejście w trzech kierunkach.
Uzupełnieniedrogi rowerowej we Wrzeszczu coraz bliżej końca
– Więcej stojaków pod szkołami
Miniony roku w Gdańsku był ?najbogatszy” whistorii pod względem liczby zainstalowanych stojaków rowerowych,przybyło ich aż dwa tysiące. Ustawiano je głównie przy szkołach.Podobnie w 2017 r. najwięcej przybędzie ich przy placówkachoświatowych, z naciskiem na przedszkola i szkoły średnie.
– Nagroda za inwestycje w gronie trójmiejskim
Zrealizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot projekt?Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej” -zdobył tytuł TOP Inwestycja Komunalna 2016. Inwestycjeprzeprowadzone w ramach projektu zintegrowały istniejącetrójmiejskie sieci dróg rowerowych w jeden ułatwiającykomunikację system.
Więcej o projekcie „RozwójKomunikacji….”
W nadchodzących latach Gdańsk nadal stawiać będziena partnerstwo z innymi samorządami. Tym razem wraz z 15 samorządamiprzygotowuje się do realizacji projektu roweru metropolitalnego (sąto m.in. Sopot, Gdynia, gmina Kartuzy, miasto i gmina PruszczGdański, miasto Rumia, Tczew).
Uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego planowanejest na wiosnę 2018 roku. W skład systemu wchodzić mają rowerytzw. 4. generacji, w pełni zintegrowane z urządzeniami mobilnymi.
Obserwuj nabieżąco pomiar ruchu rowerowego w Gdańsku, bo – jak głosząnapisy na słupkach pomiarowych „W Gdańsku jazda na rowerze sięliczy”.
„