Gdańsk: gdzie powstaną trasy rowerowe? Zakończyły się konsultacje społeczne
Do poniedziałku, 31 stycznia 2022 roku, mieszkańcy Gdańska mogli wypowiedzieć się w kwestii planowanej przez Miasto sieci dróg rowerowych, które powinny, ich zdaniem, powstać w najbliższych latach. Konsultacje rozpoczęły się w drugiej połowie grudnia 2021 r. Wszystko w związku z pracami nad aktualizacją jednego ze strategicznych miejskich dokumentów: Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska.
Przed kilkoma tygodniami władze Gdańska informowały o planach budowy w mieście specjalnych, wygodnych dróg do poruszania się wyłącznie na rowerach i hulajnogach. Wykorzystana do tego zostanie m.in. rezerwa terenowa pod budowę tzw. Drogi Czerwonej, gdzie powstać ma ekostrada, czyli bezpośrednie połączenie, bez kolizyjnych skrzyżowań, umożliwiające szybkie przemieszczanie się na dwóch kółkach.
W ramach planowanej rozbudowy sieci szybkich połączeń dla rowerów oraz hulajnóg powstać ma w sumie dziewięć eko-tras, o łącznej długości około 40 km. Te trasy to Droga Czerwona, Spacerowa, Słowackiego, PKM, GPW, Węzeł Groddecka, WZ, Trasa Oruńska i Kanał Raduni. Pierwsza z nich, w ciągu alei Armii Krajowej, ma zostać zrealizowana do końca 2023 roku.
Aktualizacja Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska
W 2011 roku rozpoczęły się prace nad Systemem Tras Rowerowych dla Gdańska. Ten dokument planistyczny zakłada rozwój sieci tras i parkingów rowerowych, połączeń międzydzielnicowych, stref uspokojonego ruchu i prawne zobowiązanie inwestorów do budowania parkingów rowerowych przy każdej nowej inwestycji.
W pierwszym etapie znalazło się 26 zadań, w drugim 40. Dotychczas miasto zrealizowało 32 zadania, a 17 jest w trakcie realizacji. Wspomniany dokument będzie aktualizowany w oparciu o rozwój nowych form transportu, jakim są hulajnogi elektryczne, hoverbordy i segwaye.
Od 2014 roku wybudowano lub zmodernizowano w Gdańsku 81,2 km tras rowerowych, w tym:
- 39 km dróg rowerowych,
- 14 km pasów rowerowych,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 13 km ciągów pieszo-jezdnych,
- 8 km ciągów pieszo-rowerowych.
Interaktywna mapa, do której link znajduje się na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska (zobacz tutaj), przedstawia projekt docelowego kształtu sieci tras rowerowych w Gdańsku.
Trasy rowerowe podzielone zostały na trzy klasy: ekostrady (służące tranzytowym przemieszczeniom międzydzielnicowym, zakładające najwyższy komfort jazdy), trasy główne (budujące podstawowy szkielet tras miejskich) oraz trasy zbiorcze.
Na mapie nie wskazano tras lokalnych. Dla każdej z tras wskazana została także optymalna forma realizacji: czy ma to być wydzielona droga rowerowa, pasy rowerowe w jezdni, czy ruch po jezdni na zasadach ogólnych. Mapa umożliwia zgłaszanie uwag do wskazanych tras - ich przebiegu lub formy realizacji. Możliwe jest także narysowanie swoich propozycji alternatywnych lub dodatkowych tras i pozostawienie komentarza.
Wszystkie uwagi i propozycje zostaną przeanalizowane przez zespół Referatu Mobilności Aktywnej oraz Biura Rozwoju Gdańska.