Gazela nie dla Gliwic
Gazela nie dla Gliwic
O grant Gazela, dzięki któremu można uzyskać pieniądze na rower publiczny, nie będą się starały Gliwice, wszystko przez przez autobus na gaz. O problemie pisze Śląska Inicjatywa Rowerowa
Na stronie internetowej Śląskiej Inicjatywy Rowerowej czytamy:
W dniu 14 stycznia pisaliśmy na Rowerowych Gliwicach o dotacji zewnętrznej o jaką miasto Gliwice mogłoby się ubiegać w celu sfinansowania systemu roweru publicznego oraz towarzyszącej mu infrastruktury rowerowej (więcej >>).
Po głębszej analizie okazało się, że dotacja, która wynosi 100% kosztów kwalifikowanych, jest dla Gliwic nieosiągalna. Czemu? Przez KZKGOP i autobusy na gaz.
Po co Gliwicom dofinansowanie? Gazowa hybryda
Pomimo uchwalenia w dniu 5 grudnia 2012r. przez Radę Miasta Gliwice uchwały o utworzeniu w mieście w 2013 roku systemu bezobsługowych stacji wypożyczeń roweru publicznego w budżecie nie przeznaczono na te działanie ani złotówki. Stowarzyszenie Śląska Inicjatywa Rowerowa poszukiwała zewnętrznego mechanizmu finansowania inwestycji.
Grant Gazela
Takim mechanizmem jest grant o nazwie Gazela, który wnet uruchomi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie ma duże możliwości, ale i wymagania. Z grantu możliwe jest sfinansowanie między innymi systemu roweru publicznego i to właśnie ten punkt stał się motorem dla stowarzyszenia Śląska Inicjatywa Rowerowa, która z propozycją ubiegania się o to źródło finansowania do Rady Miasta Gliwice (Komisji Infrastruktury).
Niestety pomimo dużego zainteresowania ze strony Komisji Infrastruktury problemem okazał się jeden z zapisów grantu, zgodnie z którym koniecznym jest zakup autobusu hybrydowego zasilany gazem ziemnym (CNG). Pracownicy Urzędu Miasta na wniosek przedłożony przez ŚIR przeanalizowali możliwość zakupy autobusu na paliwo CNG przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach wraz ze stacją tankowania tego paliwa. Okazało się, że PKM Gliwice już wcześniej także interesował się projektem Gazela, lecz problemem okazało się dostępność modeli autobusów hybrydowych CNG na rynku. Wg uzyskanych danych w eksploatacji w Unii Europejskiej znajduje się wyłącznie 1 model tego typu autobusów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jest to autobus marki Tata, który produkowany jest w Hiszpanii. Ma on pojemność 70 miejsc i to właśnie ta informacja jest najważniejsza. Bowiem KZKGOP ogłaszając przetargi na obsługę poszczególnych linii autobusowych stawia wymagania minimum pojemności 90 osób w pojeździe.
Źródło: http://www.rowerowegliwice.pl/2013/02/gliwice-nie-moga-uzyskac-dotacji.html