Fundusze UE na budowę DDR w Krakowie zagrożone?
Fundusze UE na budowę DDR w Krakowie zagrożone?
W nowym Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2014-2020 niewiele miejsca poświęca się rozwojowi infrastruktury rowerowej w miastach. Tymczasem Kraków, jako sygnatariusz Karty Brukselskiej, zdeklarował między innymi zwiększenie do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 roku –pisze Adam Łaczek z I bike Kraków
Tym samym obecny okres programowania jest ostatnią szansą pozyskania funduszy europejskich pozwalających na rozbudowę infrastruktury rowerowej pozwalającym osiągnąć założone cele.
W ramach Osi Priorytetowej 4. Regionalna Polityka Energetyczna Przyjazna Środowisku, Priorytet inwestycyjny 4.5 Promowanie niskoemisyjnych strategii dla wszystkich rodzajów obszarów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym promowanie zrównoważonej mobilności temat transportu rowerowego wymieniony jest tylko w jednym zdaniu: „Ważnym uzupełnieniem inwestycji w infrastrukturę transportu miejskiego mogą być udogodnienia dla ruchu niezmotoryzowanego (pieszego i rowerowego) –w tym, np. rozwój systemów tras rowerowych…”. Transport rowerowy traktowany jest zatem jako coś dodatkowego i prawdopodobnie nowe trasy rowerowe powstawałyby tylko w ramach budowy lub modernizacji torowisk lub dróg. A właśnie brak ciągłości tras jest wskazywany jako jedna z największych wad krakowskiego systemu tras rowerowych. Na korzyść infrastruktury rowerowej przemawia wiele zalet m.in. nisko stosunek kosztów do osiągniętych efektów, praktycznie zerowa emisja oraz poprawa kondycji fizycznej użytkowników.
Fundusze na infrastrukturę rowerową są przewidziane głównie w ramach Osi Priorytetowa 6. Dziedzictwo Regionalne, a więc na rozwój tras turystycznych. Pieniądze te nie wpłyną więc na zwiększenie liczby podróży rowerem w miastach. Do Banku Projektów Regionalnych, które mają szansę trafić na listę projektów strategicznych w nowym okresie programowania Urząd Miasta Krakowa zgłosił m.in. „Stworzenie kompleksowego systemu tras rowerowych w KOM”na kwotę dofinansowania 142 mln zł. Jednak projekt został włączony do „koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych, biegowych, narciarskich tras biegowych w województwie małopolskim”. Koncepcja ta także dotyczy tras turystycznych.
Jeśli nie umieścimy w Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2014-2020 funduszy dedykowanych rozbudowie komunikacyjnej infrastruktury rowerowej w Krakowie to wkrótce obudzimy się z ręką w nocniku, a Kraków do 2020 nie zmniejszy znacząco zanieczyszczeń pochodzących od samochodów. Z funduszy na rozwój tras turystycznych da się zbudować w Krakowie co najwyżej asfaltową ścieżkę po wałach Wisły w kierunku Niepołomic. Jeśli obecny projekt MRPO 2014-2020 nie zmieni się, tomoże się okazać, że z pieniędzy UE zbudujemy w Krakowie np. trasę Balicką, ale nie zbudujemy np drogi dla rowerów wzdłuż Opolskiej i nie rozbudujemy systemu roweru publicznego KMKBike. Wszystko da się jeszcze odwrócić, bo do 26 grudnia 2013 r. trwają konsultacje MRPO 2014-2020. Należy również starać się na zwiększenie środków przeznaczonych na rozwój transportu publicznego w miastach, tak by do 2020 dało się zbudować w Krakowie jak najwięcej linii tramwajowych. Azory, Górka Narodowa i wiele innych osiedli od lat czekają na tramwaj…
Formularz zgłaszania uwag (do pobrania)
Wypełniony formularz trzeba przesyłać:
elektronicznie na adres: [email protected]
lub pisemnie na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Departament Polityki Regionalnej, ul. Wielicka 72A, 30-552 Kraków
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
lub faksem na numer: 12 29 90 726
Uwagi mogą być również zgłaszane ustnie do protokołu w Departamencie Polityki Regionalnej, ul. Wielicka 72A, pok. 308, w godzinach 8-16.
Zgłoszone uwagi i wnioski zostaną rozpatrzone przez Zarząd Województwa Małopolskiego.
Informacja na temat konsultacji społecznych oraz wstępny projekt MRPO 2014-2020.
Informacje na temat Banku Projektów Regionalnych oraz lista projektów:
Programy Strategiczne (stan z 24.05.2013)
Subregionalny Program Rozwoju (stan z 24.05.2013)
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/12/19/fundusze-ue-na-budowe-ddr-w-krakowie-zagrozone/
/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}