Elektryczne rowery Mevo znowu na sprzedaż

infobike
08.02.2023 12:15
Nie powiodły się dwa przetargi na sprzedaż używanych baterii i silników po pierwszej edycji rowerów Mevo. Plan budowy przez studentów elektrycznej wyścigówki zasilanej starymi ogniwami również spalił na panewce. Teraz OMGGS planuje sprzedaż kompletnych elektryków pierwszego systemu.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot planuje kolejną wyprzedaż rowerów  pierwszego systemu Mevo. Tym razem pod młotek pójdą kompletne rowery. Do kupienia będą sprawne, elektryczne jednoślady. Część z nich otrzymają też urzędnicy.

W naszym posiadaniu jest obecnie 280 rowerów z bateriami i silnikami. Planujemy je wystawić na sprzedaż – informuje Katarzyna Kołodziejska z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot.

Urzędnicy nie precyzują, czy rowery „kompletne” zostaną wyposażone również w odpowiednie ładowarki. Warto przypomnieć, że przy okazji sprzedaży baterii informowano, że w komplecie nie ma ani ładowarki ani specjalnego oprogramowania, które pozwala na kontrolowanie procesu.

Część rowerów ma zostać przekazana urzędnikom Obszaru Metropolitalnego, ale droga do ich otrzymania może okazać się wyboista.

Najpierw będziemy chcieli dowiedzieć się, w jakich konkretnie celach będą wykorzystywane. Zanim przekażemy rowery, chcemy, żeby urzędnicy dokładnie określili taki cel – dodaje Kołodziejska, zaznaczając, że „oczywiście będą to cele służbowe

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot  przechowuje także nadal w magazynach prawie dwa tysiące baterii i silników, które zostały z rozbiórki elektrycznych rowerów z pierwszej, nieudanej, edycji systemu. 

Elektroniczny złom próbowano sprzedawać w przetargach, ale kupców znalazło jedynie kilka sztuk z oferowanej puli sprzętu. Później urzędnicy ogłosili, że baterie przekazano studentom z Politechniki Gdańskiej, a dokładniej – kołu naukowemu zajmującemu się projektowaniem, budową i późniejszym ściganiem się studenckimi bolidami. Prąd z ogniw nie zapewni jednak żakom zwycięstwa, ponieważ są one… za ciężkie.

Baterie po Mevo mogą znaleźć zastosowanie w kole naukowym, ale nie w tym projekcie. Pojazd elektryczny musi być jak najlżejszy, a te akumulatory są po prostu ciężkie. Studenci użyją ich do budowy innego, mniej skomplikowanego dwuśladu, gdzie waga nie jest aż tak istotna – wyjaśnia Maciej Dzwonnik, rzecznik Politechniki Gdańskiej.

Nowe Mevo

Na początku stycznia 2023 roku naprawionych, wyremontowanych i zmodernizowanych zostało 130 stacji postojowych. Zamontowano też 150 nowych „totemów” ułatwiających lokalizację stacji w nowym, wiśniowym kolorze. Pierwsze rowery powinny przyjechać do Gdańska na przełomie stycznia i lutego. W tym samym czasie hiszpańska spółka City Bike Global – czyli operator systemu – prowadzi prace związane z dostosowaniem aplikacji mobilnej i inne prace informatyczne.

Rozruch planowany jest na początku kwietnia, a start gotowego systemu wypożyczalni rowerowych powinien odbyć się w połowie roku. Mieszkańcy będą mieli jednak możliwość wcześniejszego wyjechania nowymi jednośladami na trasy. Urzędnicy zapowiadają, że na przełomie kwietnia i maja nastąpi „próba generalna”, czyli publiczne testy całego systemu w dużej skali.