Elektryczne hulajnogi jako element miejskiego transportu

infobike
28.01.2019 08:12

Elektryczne hulajnogi zmniejszają liczbę aut na ulicach.Użytkownicy lubią nowy sprzęt i korzystają z niego głównie do poruszania się pomieście – wynika z czteromiesięcznego badania przeprowadzonego przez zarządtransportu miejskiego w Portland (PBOT).

Badanie PBOT to jedna z pierwszych systematycznych analizwpływu nowego pomysłu wypożyczania hulajnóg elektrycznych na ruch miejski. Wtrakcie badania mieszkańcy Portland w stanie Oregon odbyli ponad 700 tys.przejazdów na odległość blisko 1,3 mln kilometrów. W mieście funkcjonowało wtym czasie ok. 2 tys. hulajnóg.

Zdaniem PBOT elektryczne hulajnogi przyczyniły się dozmniejszenia liczby pojazdów na ulicach. 48 proc. zapytanych przyjezdnych i 43proc. mieszkańców miasta wypożyczyło e-hulajnogę zamiast korzystania z własnegosamochodu lub zamawiania taksówki bądź przejazdu w usłudze carsharingowej.

Przeważająca większość – 71 proc. – wykorzystuje hulajnogi wcelach transportowych, podczas gdy pozostali wypożyczają sprzęt w celachrekreacyjnych lub jako formę ćwiczeń fizycznych. Dla wielu jest to pierwszykontakt z aktywnym środkiem transportu – 74 proc. respondentów nie wypożyczałowcześniej roweru miejskiego, a 42 proc. nigdy nie jeździło po mieście nawłasnym rowerze.

62 proc. badanych pozytywnie oceniło usługę e-hulajnóg.Odsetek ten jest wyższy wśród osób poniżej 35 roku życia (71 proc.),pochodzących z mniejszości etnicznych (74 proc.) i z dochodem poniżej 30 tys.dolarów (66 proc.).

W Polsce od października 2018 r. funkcjonują e-hulajnogifirmy Lime, dostępne we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie. Na świecie podobnąusługę rozwija m.in. Uber. (PAP)