E-hulajnogi na świecie. CityBee sprawdza rozwiązania
Jaka przyszłość czekaw Polsce UTO, czyli urządzenia transportu osobistego? Temat dotyczy głównieelektrycznych hulajnóg. CityBee zebrało przepisy z kilku miejsce na świecie,które regulują UTO.
Według raportu Współdzielona Mobilność w Polsceprzygotowanego przez stowarzyszenie Mobilne Miasto i portal SmartRide.pl w 9polskich miastach jest już ponad 7200 e-hulajnóg, które można wynająć przezaplikacje mobilne. Prym wśród amatorów elektrycznych jednośladów zdecydowaniewiedzie stolica. Na ulicach Warszawy pojawiło się już 400 hulajnóg CityBee wcharakterystycznym dla marki pomarańczowym kolorze. Kolejne 400 pojazdówzostanie niedługo udostępnionych. Oprócz CityBee jest jeszcze kilka innychfirm, które razem oferują około 4500 takich pojazdów.
Urządzenia te mają wiele zalet – zajmują mało miejsca, sąłatwo dostępne, proste w użyciu oraz bezemisyjne, czyli nie wydzielają spalin.Wraz z szybko rosnącą liczbą e-hulajnóg pojawiła się potrzeba prawnegouregulowania ich statusu. Polskie władze, ale i lokalni włodarze miast, poktórych poruszają się hulajnogi, zastanawiają się, jakie przepisy wprowadzić,żeby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego byli zadowoleni i bezpieczni? W Europiedo tej pory regulacje prawne dla UTO opracowały jedynie trzy kraje – Norwegia,Dania i Belgia. Hiszpania, Niemcy i Francja są z kolei na zaawansowanym etapieprocesów legislacyjnych.
Jakie przepisyobowiązują na świecie?
CityBee zebrało kilka przykładów:
USA– hulajnogi elektryczne są dozwolone na drogach,które nie posiadają ścieżek rowerowych, o ile hulajnogi nie przekraczająprędkości 25 mil na godzinę. Jeżeli jedziesz prosto lub nie zamierzasz skręcaćw lewo, musisz poruszać się zawsze blisko prawego krawężnika.
Belgia– od 1 czerwca 2019 maksymalna prędkość hulajnógto 25 km/h. Pojazdy poruszające się szybciej niż 6 km/h traktowane są jakrowery, obowiązuje je więc jazda po ścieżkach rowerowych lub ulicach, gdyścieżki brak. Gdy prowadzący chce jechać po chodniku, nie może przekraczać 6km/h.
Hiszpania– w Madrycie e-hulajnogami można poruszać sięwyłącznie po jezdniach, gdzie dozwolona prędkość nie przekracza 30 km/h. Jestto około 80 procent ulic.
Niemcy– Hulajnogi elektryczne mają mieć limitprędkości 20 km/h, a minimalny wiek osoby prowadzącej hulajnogę to 14 lat. Pochodniku będzie można jeździć z prędkością nieprzekraczającą 12 km/h. Są nawetpropozycje, by na chodnikach nie można było rozwijać prędkości wyższych niż 6km/h. Wprowadzony został też obowiązek ubezpieczania hulajnóg, jak każdegoinnego pojazdu dopuszczonego do ruchu drogowego.
Szwecja– Wprowadzono zapis, według którego hulajnogi zsilnikiem o mocy do 250 watów mogą poruszać się w przestrzeni publicznej zograniczeniem prędkości do 20 km/h.
Niektóre kraje – tak jak Wielka Brytania–rozważają umożliwienie osobistym e-pojazdom poruszania się po drogachpublicznych, mając nadzieję, że stanie się to zachętą do rezygnacji zsamochodów. Nad podobnym rozwiązaniem pracują włodarze niektórych metropolii,np. Nowego Jorku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Izrael– poruszanie się po drogach z prędkościąmaksymalnie 30 km/h i drogach rowerowych maksymalnie 20 km/h.
Jak można zauważyć, podstawowe regulacje w większości krajówdotyczą ograniczenia prędkości pojazdów. Ma to mieć największy wpływ na poprawębezpieczeństwa użytkowników e-hulajnóg, jak i pozostałych uczestników ruchu, aw szczególności pieszych, w przypadku, gdy hulajnogi poruszają się pochodnikach.
Jak sytuacja hulajnógzostanie uregulowana w Polsce?
Według nowych regulacji przedstawionych w czerwcu przezMinisterstwo Infrastruktury osoby poruszające się na hulajnogach będątraktowane na równi z rowerami tzn., że będą musiały korzystać z infrastrukturyrowerowej takiej jak drogi, przejazdy i pasy dla rowerów. Ponadto dozwolonebędzie przemieszczanie się po jezdni, ale tylko w miejscach, w którychobowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Z kolei jazda po chodniku będziemożliwa wyłącznie tam, gdzie nie istnieje infrastruktura rowerowa, a dozwolonaprędkość poruszania się po jezdni przekracza wspomniane 30 km/h. Ustawodawcaplanuje wprowadzić także ograniczenie wiekowe dla użytkowników hulajnóg – osobyponiżej 10 roku życia nie będą mogły korzystać z nich nawet pod opieką osóbdorosłych. W przepisach mają być ujęte również obszary, na których nie będziemożna “parkować” e-hulajnóg – będą to m.in. przystanki, ścieżki rowerowe orazinne pasy ruchu.
–Cieszymy się,że władze szybko reagują na rozwijający się w Polsce transport mobilny.Regulacje prawne są bardzo potrzebne dla zwiększenia bezpieczeństwa wszystkichuczestników ruchu, ale także jako wskazówki do dalszego rozwoju dla firmoferujących wynajem e-hulajnóg. Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest czynnawspółpraca operatorów, działających w Warszawie – mamy wspólne cele i razemszukamy rozwiązań. Budujemy relacje z władzami stolicy, uczestniczymy wspotkaniach dotyczących UTO i dzielimy się naszymi doświadczeniami, a wszystkopo to, żeby zapisy prawne dotyczące e-hulajnóg były jak najbardziej trafne.Pamiętajmy jednak, że żadne regulacje nie zastąpią zdrowego rozsądku, dlategonajważniejsza jest edukacja użytkowników e-hulajnóg oraz innych uczestnikówruchu— komentuje Cezary Dudek, Communications Manager CityBee Polska.
Dla wszystkich, którzy chcieliby zacząć swoją przygodę zelektrycznymi hulajnogami, CityBee przygotowało materiał „Jak poruszać sięna hulajnodze elektrycznej?”
„