Dwa rowerowe lata prezydent Łodzi – Hanny Zdanowskiej

infobike
14.12.2012 00:28

Dwa rowerowe lata prezydent Łodzi – Hanny Zdanowskiej

 rowerowa_lodz_logo

Rowerowe podsumowanie dwóch lat prezydenta Łodzi –Hanny Zdanowskiej –przygotowała Rowerowa Łódź

 

Na stronie internetowej Rowerowej Łodzi czytamy:

 

Równo dwa lata temu został zaprzysiężony nowy prezydent Miasta Łodzi. Hanna Zdanowska w swoich obietnicach przedwyborczych, mówiła także o sprawach rowerowych. Co się udało, a co nadal czeka na realizację?

 

Wśród swoich obietnic przedwyborczych Hanna Zdanowska obiecywała wiele. Sprawdźmy jak na półmetku jej kadencji wygląda realizacja jej rowerowych obietnic.

 

Remonty ulic i chodników oraz budowę dróg rowerowych
W pierwszym roku kadencji nie wybudowano ani jednej drogi rowerowej. Dopiero w drugim roku oddano do użytku budowaną już 
drogę rowerową przy ul. Rudzkiej.

 

Wprowadzenie zasad zrównoważonego transportu i zwiększenie powszechności komunikacji zbiorowej oraz rowerowej;zwiększenie roli transportu publicznego
Obietnica nie jest realizowana. W ostatnich dwóch latach podjęto kilka decyzji zmniejszających znaczenie transport zbiorowego (likwidacja części kursów, „wakacyjny”rozkład jazdy we wrześniu 2011 r., zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów nocnych).

Nadal brakuje polityki, czy wręcz strategii rozwoju transportu w Łodzi. Brakuje nawet strategii dojścia Łodzi do wymogów jakie stawia przed miastem deklaracja Karty Brukselskiej

Na plus można zaliczyć, że w trakcie trwania kadencji pani prezydent, udało się przekonać aby do pojazdów komunikacji miejskiej można było bez dodatkowych opłat wprowadzać i przewozić rowery. Na wszystkich pojazdach MPK pojawiły się nawet stosowne naklejki informujące o tym, którymi drzwiami należy wprowadzać rowery do tramwaju lub autobusu. 

 

Powołanie Pełnomocnika ds. Komunikacji (Polityki) Rowerowej

Ma to być “specjalnie powołana osoba (lub zespół) odpowiedzialna m.in. za uwzględnianie norm przy ogłaszaniu przetargów na budowę i remonty dróg, konsultowanie planowanych inwestycji rowerowych. –Będzie to ktoś ze środowiska rowerowego. Ma być specjalistą i praktykiem, a nie kolejnym urzędnikiem. Konkurs na to stanowisko zostanie ogłoszony w ciągu miesiąca –obiecała Zdanowska.”

Pełnomocnik został powołany – konkurs został ogłoszony pod koniec lutego 2011 r. – czyli ponad dwa miesiące po objęciu urzędu. I tylko z tego powodu, traktując obietnice dosłownie została oceniona jako niezrealizowaną.

 

Wprowadzenie wydzielonych pasów dla rowerów –kontrapasy, utworzenie kontrapasów na ulicach prostopadłych w stosunku do ulicy Piotrkowskiej
W pierwszym roku kadencji Hanny Zdanowskiej w Łodzi uruchomiono jeden 
pas rowerowy i jeden „kontrapas” – żaden z nich jednak nie był uruchomiony prawidłowo (brak odpowiednich znaków, brak konsultacji z mieszkańcami). W pierwszym roku nie rozpoczęły się prace nad utworzeniem kontrapasów na ulicach prostopadłych do ul. Piotrkowskiej.

W drugim roku kadencji uruchomiono dwa kontrapasy w ul. POW (łącząc ul. Narutowicza z ul. Jaracza), oraz w ul. Zamenhofa (pomiędzy ul. Piotrkowską a al. Kościuszki. Jak pierwszy możemy uznać za spełnienie zapowiedzi, tak druki kontrapas jest przede wszystkim konsekwencją zamknięcia dla rowerów ulicy Piotrkowskiej i wytyczenia objazdu po ul. Zamenhofa

Lepiej wygląda sytuacja z pasami rowerowymi. Pasy w ul. Kilińskiego mają łączną długość 590 metrów. Dodając do tego 580 metrów pasów w ul. Żeligowskiego, pasy w ul. Lutomierskiej łącznej długości 680 metrów (390 m w 2011), fragment 16 metrów przez skrzyżowanie ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego i w Piotrkowskiej (67 m) oraz trzy kontrapasy w ul. Wólczańskiej (230 metrów), w ul. POW (220 metrów) i 155 metry w ul. Zamenhofa daje nam w sumie 2538 metrów pasów dla rowerów w Łodzi. Pod względem sumarycznej długości pasów jesteśmy na 4 miejscu w Polsce. 

Docenić należy także fakt, że jako czwarte miasto w Polsce utworzone zostały w Łodzi śluzy rowerowe.

 

Reszta artykułu na: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/734-dwa-rowerowe-lata-prezydent-hanny-zdanowskiej