Czy powstanie nowa droga rowerowa w Ciechanowie?
Czy powstanie nowa droga rowerowa w Ciechanowie?
Ścieżka rowerowa, wybudowana w pętli miejskiej mogłaby dochodzić do terenów rekreacyjnych na Krubinie. Pod warunkiem, że ciąg rowerowy pobiegnie ul. Płońską i Sońską. Czy jest na to szansa? –czytamy na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Ciechanowie
Jedno- i obustronne ścieżki rowerowe w 15-kilometrowej wewnętrznej pętli komunikacyjnej, która w 2014 roku połączy wszystkie dzielnice Ciechanowa to dobra wiadomość dla coraz liczniejszej rzeszy wielbicieli dwóch kółek. Marzy im się też połączenie ul. Armii Krajowej (stanowiącej część pętli) z Krubinem. Po drodze jest jednak Płońska i Sońska –ulice bez ścieżek rowerowych. Płońska to część drogi krajowej nr 50, zarządzana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Sońska jest własnością powiatu. Miasto prowadziło rozmowy na temat modernizacji obu ulic, deklarując nawet udział w kosztach. Na razie bez satysfakcjonującego rezultatu. Zanim wygodnie i bezpiecznie dojedziemy rowerem na Krubin trzeba więc przekonać zarządców Płońskiej i Sońskiej, żeby w nie zainwestowali.
Starostwu nie spieszy się do remontu Sońskiej
Prezydent Wardziński zwracał się do starosty o wyremontowanie kilku dróg powiatowych w obrębie miasta, m.in. Sońskiej, proponując pokrycie połowy wyłożonych przez powiat pieniędzy. Wystarczyłoby na chodniki i ciąg rowerowy. – Otrzymałem wstępną deklarację, nie popartą wprawdzie umową, że w przyszłym roku starostwo przygotuje projekt modernizacji Sońskiej, który zrealizuje w 2014r. –informuje prezydent. Niedawno zakończyła się tam budowa kanalizacji sanitarnej i nic nie stooi na przeszkodzie, żeby ulica mogłaby być remontowana choćby jutro. Zarząd Powiatu dopatruje się trudności, choć oficjalnie nie mówi „nie”. – Starosta nie jest przeciwny przebudowie tej drogi. Problem dotyczy kosztów wykupu gruntów. Plan miejscowy, który obejmuje część ul. Sońskiej do Krubina zakłada szerokość pasa drogowego 28 metrów, czyli poszerzenie obecnego pasa drogowego po 7m. W tej sytuacji koszt samego wykupu wyjdzie 1,2 mln zł. Trzeba zastanowić się nad zmianą planu miejscowego, by pozostać w starym pasie drogi –mówi Józef Borkowski, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie trzeba wcale zmieniać planu
Opinia miejskich służb odpowiedzialnych za procesy inwestycyjne i urbanistykę jest zgoła inna: modernizacja ul. Płońskiej nie wymaga wykupu dodatkowych gruntów. Chodnik i ścieżkę można wybudować w obecnym pasie drogi –jest na to wystarczająco szeroka. A miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie wolno zmieniać, bo zamknęlibyśmy sobie drogę do poprowadzenia tędy w przyszłości drogi wojewódzkiej. – Byłem na posiedzeniu Komisji Planowania Przestrzennego i Strategii Sejmiku Województwa Mazowieckiego, na której były omawiane zadania kluczowe, ważne dla subregionu ciechanowskiego, które powinny znaleźć swoje odbicie w nowobudowanej strategii dla województwa mazowieckiego do roku 2030. Od dawna zabiegamy o umieszczenie tam zapisu, dotyczącego poprawy skomunikowania Ciechanowa z Warszawą poprzez budowę alternatywnej drogi kategorii wojewódzkiej, drogi idącej po śladzie obecnym dróg powiatowych jak najbliżej linii kolejowej, m.in. ul. Sońską –wyjaśnia prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński. – Jeżeli nam się to uda, to nie możemy zmieniać planu. Ta droga ma być alternatywnym rozwiązaniem komunikacji Ciechanowa i okolic, ale bez stosownych zapisów w planie ona nigdy nie powstanie.
Generalna Dyrekcja nie kwapi się do modernizacji Płońskiej
Modernizacja Sońskiej byłaby dodatkowym atutem w rozmowach na temat przebudowy Płońskiej. Na razie jej zarządca GDDKiA informuje, że ze względu na brak środków finansowych nie może na chwilę obecną zadeklarować budowy chodników i ścieżek rowerowych na tym odcinku drogi krajowej nr 50. „Zaprojektowanie i wykonanie ciągu rowerowego powinno zostać poprzedzone przedłużeniem drogi rowerowej (…), np. wzdłuż drogi powiatowej nr 2421W (ul. Sońskiej –red.). Obecnie w ciągu drogi powiatowej nie ma takiego ciągu rowerowego”–czytamy w piśmie podpisanym przez Przemysława Rzeźniewskiego, zastępcy dyrektora Departamentu Zarządzania Ruchem GDDKiA. To odpowiedź na interpelację radnego powiatowego Marcina Stryczyńskiego.
W ul. Płońskiej trwa przebudowa kanalizacji sanitarnej, prowadzona przez ZWiK. GDDKiA zobowiązała się do odbudowy nawierzchni i chodników. – W 2004 czy 2005 podpisaliśmy takie porozumienie z Generalną Dyrekcją, dotyczące ul. Płońskiej, że bierzemy na siebie wykonanie kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Chętnie rozszerzymy tę deklarację na budowę ścieżki rowerowej –mówi prezydent Wardziński. – Może uda się w końcu przekonać pana starostę, aby zabrał się za ul. Płońską…Postaramy się wpisać w przyszłorocznym budżecie pieniądze na zadania wspólne.
Źródło: http://www.umciechanow.pl/main/w_gazecie/st:1/idn:2787.html