Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?
Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?
Gazeta Wyborcza drukowała przez 3 dni dodatki o zanieczyszczeniu w Krakowie. Sytuację postanowił wykorzystać Prezydent Majchrowski umieszczając tam sponsorowany tekst o własnych ‘sukcesach’. Nie obyło się bez ochów i achów o własnej polityce transportowej: nowe linie tramwajowe, ścieżki rowerowe i ułatwienia rowerzystów. Od lat słyszymy tą samą propagandę sukcesu Jacka Majchrowskiego i niezmienną krytykę jego działań przez większość krakowskich NGO. Jak w tej sytuacji obiektywnie ocenić kto ma rację? Na szczęście istnieje kilka obiektywnych wskaźników, które wskażą rzeczywisty kierunek polityki transportowej Krakowa –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków
Liczba pojazdów/1000 mieszkańców
Gdy polityka transportowa jest zrównoważona to mieszkańcy przestają potrzebować 2-3 samochodów na rodzinę, a liczba samochodów spada. Z kolei gdy inwestycje w transport zbiorowy i rowerowy są iluzoryczne, a tak naprawdę większość pieniędzy przeznaczana jest na ułatwianie jazdy samochodem to idzie za tym wzrost popytu na samochody. Przyjrzyjmy się jak wygląda ten trend w Krakowie:
rok |
2006 |
2011 |
Różnica |
[%] |
Berlin |
361.1 |
323.7 |
-37.4 |
-10.4% |
Hamburg |
484.2 |
406.3 |
-77.9 |
-16.1% |
Brema |
447 |
403.5 |
-43.5 |
-9.7% |
Drezno |
440.4 |
395.4 |
-45 |
-10.2% |
Monachium |
557.5 |
457.3 |
-100.2 |
-18.0% |
Kraków |
533 |
604 |
+71 |
+13.3% |
Liczba pojadów/1000 mieszkańców | Infographics
W Niemczech najwyraźniej nie znają motta ZIKiT „liczba samochodów będzie rosła w nieskończoność”i liczba aut w miastach systematycznie spada, czego nie da się powiedzieć o Krakowie.
Modal Split
Jednym ze wskaźników zaawansowania miasta we wprowadzaniu i promowaniu zrównoważonych form transportu jest podział modalny (ang.modal split). Ukazuje on ile procent podróży jest wykonywanych przy użyciu poszczególnych środków transportu. W wersji podstawowej zazwyczaj ukazuje się podział na transport samochodowy, rowerowy, zbiorowy i ruch pieszy.
miasto |
pieszo |
rowerem |
transportem zbiorowym |
autem |
Kraków 2003 |
30% |
1% |
48% |
21% |
Kraków 2010 |
25% |
1% |
46% |
28% |
Paryż 2002 |
34% |
1% |
19% |
46% |
Paryż 2008 |
47% |
3% |
33% |
17% |
Wiedeń 1993 |
28% |
3% |
29% |
40% |
Wiedeń 2012 |
28% |
6% |
39% |
27% |
Berlin 1998 |
25% |
10% |
27% |
38% |
Berlin 2008 |
28% |
13% |
27% |
32% |
Zmiany:
miasto |
pieszo |
rowerem |
transportem zbiorowym |
autem |
Kraków w 7 lat |
-5% |
0% |
-2% |
+7% |
Paryż w 6 lat |
13% |
2% |
14% |
-29% |
Wiedeń w 19 lat |
0% |
3% |
10% |
-13% |
Berlin w 10 lat |
3% |
3% |
0% |
-6% |
Modal split | Create infographics
We wszystkich przywołanych miastach spada liczba podróży samochodowych, a liczba podróży alternatywnymi środkami transportu rośnie. W Krakowie jest dokładnie odwrotnie, czy to sukces Prezydenta Majchrowskiego?
Ruch aut w centrum
Nie jest to popularny wskaźnik i raczej niewiele miast go publikuje, a sam Kraków nie posiada statystyk dla całego śródmieścia. Udało mi się jednak wyszukać ciekawe dane z Londynu:
lata |
miasto |
miejsce |
ruch aut |
1990-1999 |
Londyn |
śródmieście |
-37% |
2000–2009 |
Londyn |
śródmieście |
-19% |
2008-2012 |
Kraków |
Aleje Trzech Wieszczów |
+12% |
Zarówno w Krakowie, jak i w Londynie te rezultaty to nie przypadek, ani wynik działania siły wyższej, a skutek rzeczywistej polityki transportowej obu miast.
Poziom zanieczyszczeń
Prezydencką propagandę trafnie komentuje Krakowski Alarm Smogowy:
„W dzisiejszej Gazecie Wyborczej Urząd Miasta (UM) zamieścił reklamę, w której pokazuje swoje osiągnięcia w walce ze smogiem. Według nas miarą sukcesu powinna być jakość powietrza w Krakowie –a ta jest dramatyczna i od lat nie ulega poprawie.”
Trudno się z nimi nie zgodzić. Gorzej, że w Krakowie nie tylko nie ma poprawy, bo wprzypadku dwutlenku azotu (NO2) w śródmieściu jest coraz gorzej.
Propaganda vs liczby
Żadna reklama nie wygra z liczbami, a te są bezwzględne. Czas prezydentury Jacka Majchrowskiego pod względem polityki transportowej i zmniejszania zanieczyszczeń to pasmo porażek i nieudolności, którą próbuje przykryć się kilkoma symbolicznymi gestami.