Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?

infobike
12.03.2013 00:06

Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?

 

Gazeta Wyborcza drukowała przez 3 dni dodatki o zanieczyszczeniu w Krakowie. Sytuację postanowił wykorzystać Prezydent Majchrowski umieszczając tam sponsorowany tekst o własnych ‘sukcesach’. Nie obyło się bez ochów i achów o własnej polityce transportowej: nowe linie tramwajowe, ścieżki rowerowe i ułatwienia rowerzystów. Od lat słyszymy tą samą propagandę sukcesu Jacka Majchrowskiego i niezmienną krytykę jego działań przez większość krakowskich NGO. Jak w tej sytuacji obiektywnie ocenić kto ma rację? Na szczęście istnieje kilka obiektywnych wskaźników, które wskażą rzeczywisty kierunek polityki transportowej Krakowa –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków

 

Liczba pojazdów/1000 mieszkańców

Gdy polityka transportowa jest zrównoważona to mieszkańcy przestają potrzebować 2-3 samochodów na rodzinę, a liczba samochodów spada. Z kolei gdy inwestycje w transport zbiorowy i rowerowy są iluzoryczne, a tak naprawdę większość pieniędzy przeznaczana jest na ułatwianie jazdy samochodem to idzie za tym wzrost popytu na samochody. Przyjrzyjmy się jak wygląda ten trend w Krakowie:

rok

2006

2011

Różnica

[%]

Berlin

361.1

323.7

-37.4

-10.4%

Hamburg

484.2

406.3

-77.9

-16.1%

Brema

447

403.5

-43.5

-9.7%

Drezno

440.4

395.4

-45

-10.2%

Monachium

557.5

457.3

-100.2

-18.0%

Kraków

533

604

+71

+13.3%

 

Liczba pojadów/1000 mieszkańców | Infographics

W Niemczech najwyraźniej nie znają motta ZIKiT „liczba samochodów będzie rosła w nieskończoność”i liczba aut w miastach systematycznie spada, czego nie da się powiedzieć o Krakowie.

Modal Split

Jednym ze wskaźników zaawansowania miasta we wprowadzaniu i promowaniu zrównoważonych form transportu jest podział modalny (ang.modal split). Ukazuje on ile procent podróży jest wykonywanych przy użyciu poszczególnych środków transportu. W wersji podstawowej zazwyczaj ukazuje się podział na transport samochodowy, rowerowy, zbiorowy i ruch pieszy.

 

miasto

pieszo

rowerem

transportem zbiorowym

autem

Kraków 2003

30%

1%

48%

21%

Kraków 2010

25%

1%

46%

28%

Paryż 2002

34%

1%

19%

46%

Paryż 2008

47%

3%

33%

17%

Wiedeń 1993

28%

3%

29%

40%

Wiedeń 2012

28%

6%

39%

27%

Berlin 1998

25%

10%

27%

38%

Berlin 2008

28%

13%

27%

32%

 

Modal split | Infographics

Zmiany:

miasto

pieszo

rowerem

transportem zbiorowym

autem

Kraków w 7 lat

-5%

0%

-2%

+7%

Paryż w 6 lat

13%

2%

14%

-29%

Wiedeń w 19 lat

0%

3%

10%

-13%

Berlin w 10 lat

3%

3%

0%

-6%

 

Modal split | Create infographics

We wszystkich przywołanych miastach spada liczba podróży samochodowych, a liczba podróży alternatywnymi środkami transportu rośnie. W Krakowie jest dokładnie odwrotnie, czy to sukces Prezydenta Majchrowskiego?

 

Ruch aut w centrum
Nie jest to popularny wskaźnik i raczej niewiele miast go publikuje, a sam Kraków nie posiada statystyk dla całego śródmieścia. Udało mi się jednak wyszukać ciekawe dane z Londynu:

lata

miasto

miejsce

ruch aut

1990-1999

Londyn

śródmieście

-37%

2000–2009

Londyn

śródmieście

-19%

2008-2012

Kraków

Aleje Trzech Wieszczów

+12%

Zarówno w Krakowie, jak i w Londynie te rezultaty to nie przypadek, ani wynik działania siły wyższej, a skutek rzeczywistej polityki transportowej obu miast.

 

Poziom zanieczyszczeń
Prezydencką propagandę trafnie komentuje Krakowski Alarm Smogowy:

„W dzisiejszej Gazecie Wyborczej Urząd Miasta (UM) zamieścił reklamę, w której pokazuje swoje osiągnięcia w walce ze smogiem. Według nas miarą sukcesu powinna być jakość powietrza w Krakowie –a ta jest dramatyczna i od lat nie ulega poprawie.”

 

Trudno się z nimi nie zgodzić. Gorzej, że w Krakowie nie tylko nie ma poprawy, bo wprzypadku dwutlenku azotu (NO2) w śródmieściu jest coraz gorzej.

 

Propaganda vs liczby
Żadna reklama nie wygra z liczbami, a te są bezwzględne. Czas prezydentury Jacka Majchrowskiego pod względem polityki transportowej i zmniejszania zanieczyszczeń to pasmo porażek i nieudolności, którą próbuje przykryć się kilkoma symbolicznymi gestami.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/03/07/czy-polityka-transportowa-prezydenta-majchrowskiego-jest-skuteczna/