Czego pragniesz jako krakowski rowerzysta? Ostatnie spotkanie konsultacyjne
Czego pragniesz jako krakowski rowerzysta? Ostatnie spotkanie konsultacyjne
Kontrapasy, pasy ruchów, obniżenie krawężników, budowa drogi dla rowerów czy dopuszczenie ruchu na chodnikach to tylko niektóre z rozwiązań infrastruktury rowerowej, które zaproponowano dla rejonu Krowodrzy. 27 czerwca odbędzie się spotkanie konsultacyjne na którym będzie można zgłaszać swoje uwagi i propozycje do rozwiązań prezentowanych poniżej –pisze Joanna Pieślik na I bike Kraków
SZCZEGÓŁY SPOTKANIA:
27 CZERWCA, godz. 17:30
VII Liceum Ogólnokształcące, ul. SKARBIŃSKIEGO 5, Kraków
ekspert ds. infrastruktury rowerowek: Marcin Hyła (Miasta dla Rowerów)
moderatorka: Ewa Chromniak (Biuro Inicjatyw Społecznych)
Wydarzenie na FB
Spotkanie ma na celu wypracowanie „Kontraktu 100 rozwiązań”, który będzie stanowił podstawę do dalszego planowania polityki rowerowej w mieście m.in. przez ZIKiT.
W wydarzeniu może wziąć udział każda osoba zainteresowana, mieszkająca lub pracującą w dzielnicach IV-VII: Prądniku Białym, Krowodrzy, Bronowicach i Zwierzyńcu.
PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ INFRASTRUKTURALNYCH:
(pełna lista zostanie przedstawiona podczas spotkania)
A) KONTRAPASY (jako temat najczęściej powtarzający się, został potraktowany zbiorczo)
1. ul. Senatorska: od ul. Mlaskotów do Dunin-Wąsowicza na całej długości odcinków jednokierunkowych wytyczyć kontrapas albo dopuścić ruch dwukierunkowy dla rowerów (znak T-22) –możliwą trudnością przekrój drogi w połączeniu z ruchem autobusów MPK na odcinku od Komorowskiego do Mlaskotów.
2. ul. Zarzecze –na całej długości od ul. Lea do Armii Krajowej kontrapasy
3. ul. Lubelska –kontrapas na całej długości
4. ul. Racławicka –kontrapas na całym odcinku jednokierunkowym (od Młynówki Królewskiej na południe, do ul. Królewskiej).
5. ul. Włóczków –likwidacja ciągu pieszo-rowerowego, usunąć znak C-13/C-16, zamalować na jezdni i chodniku oznakowanie poziome, zreorganizować przejazd z Włóczków na Bulwary –wytyczenie trasy diagonalnej;ponadto –kontrapas na ul. Włóczków, pomiędzy ul. Stachowicza i Ujejskiego, objęcie dwukierunkowym ruchem dla rowerów kwartału Włóczków/ Syrokomli/ Morawskiego/ Ujejskiego. REKOMENDACJA do ustanowienia tego kwartału strefą zamieszkania. UWAGA –na Włóczków ciąg pieszo-rowerowy został właśnie zlikwidowany, a jeden kierunek w Ujejskiego obowiązuje dopiero od załomu ulicy (kontrapas jest już zbędny).
6. ul. Lea –na odcinku od Al. Kijowskiej do ul. Królewskiej ustanowienie dwukierunkowego ruchu rowerowego (znaki T-22, ew. kontrapas). REKOMENDACJA: kompleksowa rewitalizacja ul Lea, naprawa nawierzchni, uspokojenie i zmiana organizacji ruchu (przecięcie jednokierunkowości, strefa zamieszkania itp.) po uprzednich konsultacjach społecznych z mieszkańcami, także na przylegających ul. Urzędniczej i Nowowiejskiej.
7. ul. Królowej Jadwigi –ustanowienie kontrapasa na odcinku jednokierunkowym, zwrócenie uwagi na zwężenia jezdni (znak B-31). Inny pomysł –zmiana organizacji ruchu na ul. Królowej Jadwigi przez odwrócenie kierunku jazdy samochodów, od ul. Kościuszki w kierunku do Focha.
8. ul. Siemaszki – wprowadzenie strefy zamieszkania z ruchem dwukierunkowym dla rowerów, ewentualnie również odwrócenie kierunku ruchu
9. ul. Korzeniowskiego – wprowadzenie strefy zamieszkania z ruchem dwukierunkowym dla rowerów
10. ul. Sienkiewicza na odcinku jednokierunkowym, w tym wprowadzenie oznaczeń T-22 na skrzyżowaniu Sienkiewicza/Łobzowska/ K. Wielkiego (uwaga –wyjątkowo dopuszczamy budowę drogi dla rowerów lub oznakowanie wschodniego chodnika północnego odcinka C-16/T-22 ze względu na wąski przekrój).
B) AL. ARMII KRAJOWEJ
1. Oznakowanie chodników na odcinku od Ronda Ofiar Katynia do ul. Zarzecze kombinacją znaków C-16/T-22.
2. Docelowo na całej długości Al. Armii Krajowej drogi dla rowerów po obu stronach jezdni. Przedłużenie dróg rowerowych ciągiem ul. Nawojki i Czarnowiejskiej do wylotu. Al. Mickiewicza, tymczasowo –oznakowanie C-16/T-22;
3. Wykorzystanie ul. Jabłonkowskich jako alternatywy dla odcinka w/w drogi dla rowerów po stronie zachodniej rowerowej –wymaga to stworzenia wjazdu dla rowerzystów z Alei AK na ul. Jabłonkowskich.
C) UL. CZARNOWIEJSKA/AGH
1. Umożliwienie przejazdu z ul. Urzędniczej przez ul. Czarnowiejską na wprost przez teren AGH do ul. Reymonta i Parku Krakowskiego
2. Otwarcie terenu AGH w godzinach nocnych do przejazdu.
D) MOST DĘBNICKI
1. Dopuszczenie ruchu rowerowego na chodnikach po obu stronach mostu (znaki C-16 i T-22) Uzasadnienie: udział rowerzystów w ruchu na chodnikach mostu to ok. 60%, nie dochodzi do konfliktów z pieszymi, wąskie pasy jezdni mostu, nieprzestrzeganie ograniczenia prędkości na moście, ważne połączenie Salwatora z Dębnikami i innymi obszarami dzielnic V i VIII a także dalszymi
2. Wyznaczenie przejścia dla pieszych połączonego z przejazdem dla rowerów między ul. Kościuszki a ul. Zwierzyniecką od strony południowej
3. Wyznaczenie przejazdów dla rowerzystów od strony skrzyżowania przy przejściach dla pieszych na ul. Kościuszki i ul. Zwierzynieckiej
4. Wyznaczenie śluzy dla rowerów typu 2 od ul. Zwierzynieckiej w kierunku mostu Dębnickiego.
E) NOWY KLEPARZ
1. Obniżenie krawężników przy wjazdach do Parku Kleparskiego z ul. Prądnickiej i ustawienie znaków C-16 i T-22 na wjeździe do parku;
2. Umożliwienie skrętu w ul. Lubelską (oznakowanie w Prądnickiej;kontrapas –patrz punkt A)
3. Dopuszczenie rowerzystów do jazdy po chodniku na wschodniej części chodnika od Al. Słowackiego do przełączki Al. Słowackiego/Prądnicka z ustawieniem znaku T-22 na zakazie skrętu w ul. Lubelską i zmianie oznaczeń poziomych tego wjazdu.
4. Dopuszczenie rowerzystów do jazdy po chodniku na północnej części Al. Słowackiego pomiędzy ul. Prądnicką a ul. Kamienną (znaki C-16 i T-22)
5. (POZA OBSZAREM): korekta oznakowania –likwidacja znaku C-13/C-16 na odcinku ślepej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Długiej.
6. Dopuszczenie ruchu rowerów na ul. Montelupich (tabliczka pod zakazem ruchu, B-1).
7. Wyznaczenie przejazdu dla rowerów przy przejściu dla pieszych przez ul. Kamienną
8. Wyznaczenie przejazdu dla rowerzystów przy przejściu dla pieszych przez Al. Słowackiego przy ul. Kamiennej –uruchomienie połączenia z Drogą Rowerową z Politechniki Krakowskiej
9. REKOMENDACJA: Powrót do dyskusji nad koncepcją przebudowy Nowego Kleparza wraz z łącznikiem dr Twardego –Wita Stwosza oraz tunelu drogowego na odcinku ul. Śląska –Al. 29 Listopada i zwężeniem jezdni al. Słowackiego do przekroju nie więcej niż 2×2 pasy ruchu na powierzchni.
Wszystkie propozycje zostały wypracowane przez mieszkańców rejonu Krowodrza podczas Rowerowego Forum Dzielnicowego przy konsultacji z ekspertem –Marcinem Hyłą.
Spotkania konsultacyjne są elementem projektu pn. Krakowski Dialog Cykliczny, który jest realizowany przez Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów w oparciu o dofinansowanie Fundacji im. Stefana Batorego. Więcej informacji na stronie www.kmr.org.pl/dialogcykliczny