CZEGO PRAGNĄ KRAKOWSCY ROWERZYŚCI?
P {}A:link {}
CZEGO PRAGNĄ KRAKOWSCY ROWERZYŚCI?
Kraków Miastem Rowerów właśnie opublikowało wyniki badań dotyczące potrzeb krakowskich rowerzystów. W ankiecie wzięło udział przeszło 1600 krakowskich cyklistów
– Po co te badania? Jak do tej pory, urzędnicy niewiele wiedzieli o przeciętnym krakowskim rowerzyście. Skąd i dokąd podróżuje, z jakimi problemami codziennie się boryka. Teraz miasto taką wiedzę posiądzie i będzie mogło ją wykorzystać w dalszym, efektywniejszym planowaniu polityki rowerowej w mieście –mówi Małgorzata Małochleb, koordynatorka projektu Krakowski Dialog Cykliczny.
– Badania przydadzą się też Stowarzyszeniu Kraków Miastem Rowerów, do tego by lepiej zrozumieć potrzeby rowerzysty, który mniej intensywnie niż oni korzysta z roweru. – mówi Joanna Niedziałkowska dyr. ZIKiT.
Zdaniem ankietowanych tempo rozwoju infrastruktury rowerowej w Krakowie nie jest adekwatne do innych inwestycji miejskich (według 79%).
Ponad 92% badanych rowerzystów uważa, że udział wydatków na infrastrukturę rowerową w budżecie miasta powinien istotnie wzrosnąć, a blisko 84% respondentów popiera poprawę infrastruktury rowerowej, nawet gdyby odbywało się to kosztem udogodnień dla samochodów. Co ważne, postulat ten cieszy się dużym poparciem (80%) również wśród zmotoryzowanych cyklistów.
– Rowerzyści przede wszystkim oczekują rozwoju szybkich i stosunkowo bezkolizyjnych dróg rowerowych, którymi bezpiecznie będą mogli poruszać się pomiędzy dzielnicami. Jednym z najgorzej ocenionych elementów infrastruktury jest brak ciągłości sieci dróg rowerowych. –dodaje Wit Hubert, koorodynator badania.
Dlatego w tym roku organizatorzy Święta Cyklicznego podjęli decyzję, iż zostanie ono zorganizowane pod hasłem –„Łączymy Kraków rowerowo”.
Już 11 maja podczas Rowerowego Forum Dzielnicowego mieszkańcy Krakowa będą mogli zidentyfikować problemy i opracować propozycje rozwiązań infrastrukturalnych dotyczących dzielnic ich zamieszkania. Wszystkie pomysły zostaną przedstawione podczas konsultacji społecznych w pięciu rejonach miasta: w Śródmieściu, Krowodrzy, Nowej Hucie, Podgórzu Wschód i Podgórzu Zachód. Wyniki konsultacji zostaną zapisane w formie „Kontraktu 100 rozwiązań”. Dokument będzie stanowił podstawę do realizacji infrastruktury dla niechronionych uczestników ruchu.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.kmr.org.pl/dialogcykliczny/badanie-ankietowe
Więcej informacji udzielają:
Joanna Pieśluk (504770480, e-mail: [email protected]) –Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów, Michał Pyclik (512048124, e-mail: [email protected]) –Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KRAKOWSKI DIALOG CYKLICZNY –ELEMENTY PROJEKTU
Badanie ankietowe potrzeb mieszkańców Krakowa pod kątem infrastruktury rowerowej,
w tym przyjaznych rozwiązań dla niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Wyniki badań dostępne są na stronie kmr.org.pl. Zespół badawczy: Wit Hubert (koordynator badania, tel. 501549867), Cezary Jurkiewicz, Monika Kicińska, Joanna Wójcik.
Rowerowe Forum Dzielnicowe. Otwarte warsztaty dla mieszkańców Krakowa, pracowników ZIKiT oraz Radnych Miasta i Dzielnic zaplanowane na 11 maja w Artetece. Zajęcia będą prowadzone przez specjalistów od infrastruktury rowerowej oraz ekspertów do spraw konsultacji społecznych. Podczas Forum, jaki i po jego zakończeniu, uczestnicy zidentyfikują w swoich dzielnicach problemy dotyczące słabości, dostępności jak i ciągłości infrastruktury rowerowej oraz braku elementów uspokojenia ruchu, małej architektury, czy udogodnień dla osób niepełnosprawnych.
Konsultacje społeczne. Odbędą się w 5 rejonach miasta: w Śródmieściu, Krowodrzy, Nowej Huty, Podgórza Wschód i Podgórza Zachód. Spotkania z mieszkańcami będą miały na celu dyskusję nad rozwiązaniami przestrzennymi wypracowanymi podczas Krakowskiego Forum Rowerowego oraz zapoznanie mieszkańców z wynikami badań sondażowych.
„Kontrakt 100 rozwiązań”. Wyniki całego procesu konsultacji zostaną zawarte w formie kontraktu 100 rozwiązań. Dokument będzie stanowił podstawę do realizacji infrastruktury przeznaczonej dla niechronionych uczestników ruchu przez ZIKiT.
Projekt jest wspierany przez Fundację im. Stefana Batorego.
PARTNERZY PROJEKTU:
ZiKiT, Małopolski Instytut Kultury, miasto Kraków