Coraz więcej krakowian jeździ na rowerze
Rosnąca ilość dróg rowerowych, większa spójnośćtras oraz liczne udogodnienia dla rowerzystów (m.in. stojaki,kontrapasy, podpórki) sprawiają, że coraz większa liczbamieszkańców wybiera rower jako podstawowy środek transportu ?wynika z najnowszych pomiarów natężenia ruchu rowerowego wKrakowie wykonanych na zlecenie Gminy.
Ten trend potwierdzają również badania FundacjiAllegro All For Planet, z których wynika, że przeciętnie krakowscycykliści pokonują 64 km tygodniowo, co plasuje naszych mieszkańcówwśród najbardziej aktywnych rowerowo w Polsce.
Jak bardzo zmienia się ruch rowerowy w mieście? Gdziejest największy, a gdzie najmniejszy? Co można jeszcze poprawić?Na te, i inne pytania, mają dać odpowiedź pomiary natężeniaruchu rowerowego.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2016 roku w56 punktach pomiarowych w Krakowie. Badanie natężenia ruchurowerowego stanowi merytoryczną podstawę do określenia wielkościruchu rowerowego w Krakowie. Wykonane pomiary umożliwiają równieżweryfikację stopnia wykorzystania infrastruktury rowerowej wpunktach pomiarowych. Poza zliczaniem rowerzystów w części punktówdokonywany był również pomiar liczby pieszych oraz pojazdów.
Tegoroczne pomiary w porównaniu do 2015 roku wykazały,że krakowianie coraz częściej przesiadają się na jednoślady.Najczęściej rowerzyści w godzinach szczytu przemierzają MostGrunwaldzki. W trakcie 8-godzinnego pomiaru zliczono 4648 cyklistów.Najmniej rowerzystów w tym samym czasie pojawiło się na ul.Kamieńskiego, gdzie przez 8 godzin przejechało 306 rowerów.
Więcej informacji o wynikach można znaleźć tutaj.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze badania wykonano rok temu. Pomiarów dokonanow 40 lokalizacjach. Były wykonywane w godzinach szczytu porannego ipopołudniowego (wyznaczonych na podstawie 16-godzinnego pomiaru w 5określonych wcześniej punktach) we wtorki, środy i czwartki.Jednymi z najbardziej obciążonych punktów okazały się: RondoMogilskie, Bulwar Kurlandzki, Most Grunwaldzki, Wawel, Kopernika,Grota-Roweckiego. W czerwcu 2016 roku na zlecenie Gminy MiejskiejKraków wykonano kolejne badania. Tym razem pomiary zostałyprzeprowadzone w 56 punktach. Nowością, w stosunku do badań zzeszłego roku, było przeprowadzenie na wybranych przekrojachpomiaru w weekend, jak również zliczenie ilości pieszych ipojazdów. Ponadto, sprawdzono czy rowerzyści korzystali z drogi dlarowerów, jezdni czy chodnika.
Pomiary ruchu rowerowego nawiązują do zapisów KartyBrukselskiej (zakładającej znaczący wzrost ruchu rowerowego) orazwyników lokalnego referendum z 2014 roku, w którym mieszkańcyzdecydowaną większością głosów opowiedzieli się za rozwojeminfrastruktury rowerowej.
„