Co myślą polscy rowerzyści? Zbadano 25 tysięcy osób
Czy polscy rowerzyści jeżdżą w kaskach i jak oceniają stanścieżek rowerowych w swoich miastach? Ile kilometrów pokonują narowerze tygodniowo? Z największego w Polsce badania rowerzystów,przeprowadzonego przez Fundację Allegro All For Planet, dowiadujemysię jak naprawdę wygląda rowerowa Polska.
78% polskich rowerzystów korzysta z roweru codziennie lub kilkarazy w tygodniu. Średni dystans, który pokonują tygodniowo narowerze w okresie wiosenno-letnim to aż 60,4 km. Jak się przy tymokazuje, mężczyźni przejeżdżają średnio o 18 km tygodniowowięcej niż kobiety, a mieszkańcy dużych miast pokonują o 10 kmwięcej niż ci z małych miejscowości i wsi. Co ciekawe, najmniejna rowerze jeżdżą jednak uczniowie i studenci.
Choć zdecydowana większość badanych rowerzystów (93%)korzysta z roweru w celach rekreacyjnych, ponad połowa wykorzystujerower w codziennych obowiązkach ? jeździ nim do pracy, nauczelnię czy po zakupy. 51% polskich rowerzystów określić możnawięc mianem rowerzysty miejskiego, czyli takiego, którywykorzystuje rower jako podstawowy środek transportu.
Z aplikacją, ale bez kasku
Polscy rowerzyści są coraz bardziej świadomi tego, jak istotnew ich bezpieczeństwie na drodze jest odpowiednie, sprawnewyposażenie roweru.
„Blisko 90% badanych rowerzystów posiada sprawne oświetlenie.Z zabezpieczeń do rowerów korzysta średnio 75% badanych, a 70%posiada w swoim rowerze dzwonek. Częściej te podstawowe elementywyposażenia roweru posiadają rowerzyści z dużych miast, a takżeosoby powyżej 40. roku życia. Posiadanie kasku deklaruje 41%rowerzystów” ? mówi dr Andrzej Siatkowski z Centrum BadańStosowanych.
Co ciekawe, aż 72% badanych deklaruje posiadanie „rowerowej”aplikacji mobilnej w swoim smartfonie, przez co telefon stał sięnieodłącznym towarzyszem rowerowych wycieczek.
Przygotowanie do udzielenia pierwszej pomocy w razie wypadkudeklaruje 49% polskich rowerzystów, przy czym jako bardzo dobreswoje umiejętności ocenia w tym zakresie zaledwie 10%. Dokładnietaka sama liczba cyklistów posiada w wyposażeniu swojego roweruapteczkę rowerową.
Ku lepszemu
Polacy jeżdżą rowerem coraz częściej i chętniej równieżdlatego, że poprawia się stan infrastruktury rowerowej w kraju.Zmiany, jakie dokonały się w tym zakresie w ciągu ostatnich pięciulat pozytywnie ocenia 84% polskich rowerzystów. Najlepszą ocenęwystawiają sygnalizacji świetlnej i oznakowaniom, długości tras iścieżek rowerowych oraz jakość nawierzchni. Zdaniem badanychrowerzystów w Polsce wciąż brakuje jednak parkingów i stojakówdla rowerów. Zadowolonych z miejsc, gdzie można zostawić rower, jesttylko 29% ankietowanych.
„Do tej pory wydawało się nam, że kwestia stojakówrowerowych nie jest aż tak bardzo istotna. Rowerzyści jednakzwracają na to uwagę. Może chodzi nie tylko o liczbę stojaków,ale także o ich jakość” ? zwraca uwagę Karol Mocniak zeStowarzyszenie Miasta dla rowerów.
Generalnie mieszkańcy dużych miast zauważają znacznie więcejpozytywnych zmian niż ci mieszkający w małychmiejscowościach i wsiach.
Bezpieczny rowerzysta i jego rower
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najczęściej na rower wsiadają mieszkańcy Opola, ale najwięcejkilometrów tygodniowo pokonują mieszkańcy Szczecina. Średnioprzejeżdżają oni aż 70 km w tygodniu. Najbardziej zadowolonymi zwarunków jazdy w swoim mieście rowerzystami są Gdańszczanie, anajmniej ? mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego. Najwięcejniebezpiecznych sytuacji na drodze odnotowują rowerzyści z Łodzi ?w ciągu roku jest to aż pięć zdarzeń spowodowanych przezrowerzystów i sześć, których sprawcami są kierowcy samochodów.Najrzadziej świadkami wypadków są cykliści z Olsztyna. Kradzieżyroweru najbardziej obawiają się Wrocławianie. Najspokojniejsi oswoje jednoślady są rowerzyści z Radomia i Białegostoku.
„Zdarza się tak, że policjanci odzyskują skradzione rowery,mniej więcej jedna trzecia rowerów zostaje odzyskanych spośródtych, które ludzie zgłaszają, iż padły łupem złodziei.Niestety zdarza się tak,
że my nie wiemy do kogo ten rowerwcześniej należał, a mamy podejrzenia, że może on pochodzić
zprzestępstwa. Dlatego zwracamy się z dużą prośbą do rowerzystówo to, żeby umawiali się jednostkach policji na znakowanie rowerów„? apeluje mł. asp. Antoni Rzeczkowski z Komendy Głównej Policji.
Największe w Polsce badanie rowerzystów
W trakcie trwania kampanii „Kręć Kilometry” Fundacja AllegroAll For Planet przepytała o stan infrastruktury ponad 25 tysięcyaktywnych rowerzystów z całej Polski. W ten sposób powstałnajwiększy w Polsce raport obrazujący kulturę rowerową polskichmiast.
„Wyniki badań naszego raportu to pierwsze tak kompleksowespojrzenie na Polskę rowerową. Z raportu wyraźnie wynika, żechoć stan infrastruktury rowerowej poprawia się, wciąż jestbardzo wiele do zrobienia. Rowerzyści zdradzili, czy czują siębezpiecznie na drogach swoich miast i czego im brakuje, by swobodnieporuszać się jednośladem po swojej okolicy.” ? mówi KrzysztofŚpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet.
Fundacja Allegro All For Planet już odpięciu lat w ramach kampanii „Kręć Kilometry” stawia wpolskich miastach stojaki rowerowe. Dotąd w ponad 150 miastachpostawiła ponad 1000 stojaków. Tegoroczna akcja „KręćKilometry” to kolejnych 300 stojaków dla 20 miast, którychmieszkańcy przejechali w trakcie trwania kampanii najwięcejkilometrów.
Cały raport Fundacji Allegro All For Planet dostępny jest nastronie: http://rowerowa-polska.pl
„