Chorzowski Rower Miejski już działa
Z pierwszych 15 stacji systemu rowerumiejskiego można od czwartku korzystać w Chorzowie. Docelowo będzieto jeden z największych systemów rowerów miejskich w woj.śląskim – 46 zaplanowanych stacji z 460 rowerami ma byćdostępnych w marcu 2019 r.
Chorzowskie rowery noszą nazwę KajTeroz – odśląskiego „kaj teroz?”, czyli „gdzie teraz?”. „WChorzowie często korzystamy ze śląskiej godki przy nazywaniumiejskich akcji i wydarzeń. Myślę, że to idealna promocja naszegojęzyka, dlatego i systemowi rowerów miejskich nadaliśmyśląską nazwę” – wyjaśnił cytowany w informacji miastajego prezydent Andrzej Kotala.
Chorzowski system roweru miejskiego to elementunijnego projektu miasta związanego z transportem bezemisyjnym.Wartą niespełna 6,7 mln zł umowę na budowę i utrzymanie systemu- z jego utrzymaniem w latach 2018-2021 – magistrat podpisał zjedynym oferentem, firmą Nextbike Polska, na początku sierpnia br.
W pierwszym etapie budowy systemu, w tym roku,dostępnych będzie 15 stacji: Batory Pętla, Batory Dworzec PKP,MORiS, Park Róż, Gwarecka, Chorzowskie Centrum Kultury, PlacPowstańców Śląskich, Plac Adama Mickiewicza, Park Śląski –Elka, Stadion Śląski – Al. Karolinki, Park Śląski – Pelikany,Park Śląski ZOO, Węzłowiec, Plac Św. Jana i Maciejkowice.
Tegoroczny sezon na rowery miejskie w Chorzowiepotrwa do 30 listopada. W przyszłym roku z rowerów będziemożna korzystać od 21 marca. Do dyspozycji będzie 46 stacji i460 rowerów, a oprócz zwykłych, w mieście pojawią sięteż rowery cargo, rowerki dla dzieci i tandemy.
Gęsta sieć wypożyczalni ma zachęcać mieszkańcówdo przesiadki w lokalnych podróżach z samochodu na rower.Oprócz funkcji transportowej, rowery miejskie będą pełniłytam też funkcję rekreacyjną – wypożyczalnie znajdą się przyterenach zielonych, m.in. w Dolinie Górnika, Parku Róż, a kilka znich – w Parku Śląskim.
Ok. 4,7 mln zł dotacji z tego samego unijnego źródławspiera też w Chorzowie szacowaną na ponad 5,5 mln zł budowęparkingu Bike&Ride na prawie 100 rowerów pod przecinającąrynek estakadą – wraz z budową w całym mieście ponad 20 kmdróg rowerowych (w tym i przyszłym roku). Docelowodrogi rowerowe mają komunikować znaczne tereny miasta,rozchodząc się od rynku i tamtejszego parkingu rowerowego.
Rowerowe inwestycje są dofinansowywane funduszamiunijnymi w projekcie „Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiegoRynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Miasto dostało nań32 mln zł dofinansowania z puli Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego na lata 2014-2020 dotyczącej transportuniskoemisyjnego w miastach.
Całe szacowane na ponad 37,5 mln zł przedsięwzięcieobejmuje też działające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrumprzesiadkowe w rynku oraz wdrożenie systemu zarządzania ruchem.Umowę na budowę inteligentnego systemu transportowego, który mazwiększyć płynność ruchu drogowego na wąskich ulicach gęstozabudowanego miasta, samorząd podpisał w lutym br.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Chorzowski system roweru miejskiego będziekolejnym na terenie Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii,obsługiwanym przez spółkę Nextbike Polska. Stałe jej systemydziałają w: Katowicach (obecnie ponad 50 stacji i ponad400 rowerów), Gliwicach (15 stacji i 150 rowerów),Sosnowcu (9 stacji i 130 rowerów), a także w Tychach (7 stacjiz 60 rowerami).
Pilotażowe systemy (po 4 stacje z 32 rowerami)funkcjonowały od przełomu czerwca i lipca do końca września wSiemianowicach Śląskich i Świętochłowicach. Zabrze przedłużyłoswój pilotaż o podobnej skali – zapewniając sobie 6 stacji z50 rowerami do końca listopada.
Inne systemy obsługiwane przez tę samą firmęfunkcjonują w Pszczynie i Goczałkowicach-Zdroju (wspólna siećdwóch gmin z 8 stacjami i 80 rowerami), w Częstochowie (20stacji i 185 rowerów) oraz Jastrzębiu-Zdroju (4 stacje z30 rowerami).
Chociaż ten sam operator obsługuje sieci różnychsamorządów woj. śląskiego, umożliwiając posługiwanie sięwszędzie jednym kontem użytkownika zastrzega, że na razie nie mamożliwości podróży między miastami (wymaga to dodatkowychporozumień gmin i pokrycia przez nie dodatkowych kosztów).
Aby rozwiązać ten problem, prace nad uruchomieniemsystemu roweru metropolitalnego prowadzi – niezależnie oddziałań poszczególnych miast – działająca od styczniaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Postulowany systemtzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami,które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta, zapewniającjednak m.in. możliwość dowolnego przemieszczania się na tereniecałej GZM. Uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jestna wiosnę 2019 r.(PAP)
„