Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chorzów: ruszył system „KajTeroz” z rowerami IV generacji

infobike
02.09.2022 12:15
System rowerów miejskich z 345 jednośladami III generacji, przekształconymi na IV generację, ruszył w czwartek 1 września w Chorzowie (Śląskie). Dotychczasowe rowery zostały wyposażone m.in. w moduły GPS - w dotychczasowych stacjach można je zablokować zdalnie, za pomocą aplikacji.

Dotąd, przez trzy ostatnie sezony, w Chorzowie działał system rowerów miejskich z 46 stacjami i 460 jednośladami, dofinansowany funduszami unijnymi, którego operatorem była Nextbike Polska. Jak wynika z informacji miasta, Nextbike w ramach podpisanej umowy przekształcił teraz 345 dotychczasowych jednośladów III generacji na rowery IV generacji; zapewniając 45 stacji.

Umowa z firmą Nextbike jest realizowana w kilku etapach. W ramach pierwszego, 345 rowerów III generacji zostało przekształconych na pojazdy IV generacji. W drugim etapie firma będzie świadczyć usługę operatorską polegającą na zarządzaniu i utrzymaniu zmodyfikowanego systemu „KajTeroz” (po śląsku: gdzie teraz), jego kompleksowym serwisie i magazynowaniu rowerów. Ostatni etap to poddanie ich posezonowej konserwacji.

Rowery zostały odpowiednio zabezpieczone oraz wyposażone w nowe hamulce i moduły GPS. Nie będziemy już mechanicznie wpinać ich w stojaki, ale zablokujemy je w stacji zdalnie, za pomocą aplikacji. (…) Liczę na to, że dzięki tym zmianom będzie mniej kradzieży i aktów wandalizmu, a więcej radości z jazdy – zaznaczył Marcin Michalik wiceprezydent Chorzowa .

Najważniejsza zmiana dla użytkowników to przeniesienie blokady roweru na pojazd. Stacje oraz stojaki znane użytkownikom z poprzednich lat wciąż pozostają w Chorzowie, jednak przeszły one modyfikacje i teraz służą jako wyznaczenie miejsca zwrotu i dodatkowe wsparcie roweru. Sam mechanizm blokady znajduje się na tylnym kole - wyjaśnił rzecznik Nextbike Polska Cezary Dudek.

Po wypożyczeniu roweru poprzez zeskanowanie kodu QR aplikacją Nextbike zamek otworzy się automatycznie, natomiast przy zwrocie roweru wystarczy zamknąć blokadę. Miasto sygnalizuje, że dzięki takiemu przekształceniu pojazdów, w przyszłym sezonie chorzowski Rower Miejski mógłby się stać częścią Roweru Metropolitalnego.

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach.

Powrót rowerów miejskich do Chorzowa to bardzo dobra wiadomość. Przede wszystkim dlatego, że chorzowskie wypożyczalnie mają ogromne znaczenie komunikacyjne dla centrum Metropolii. Przypomnę, że w przyszłym roku chcemy wystartować z naszym własnym systemem, czyli Rowerem Metropolitalnym – potwierdził przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Jak zapowiedział, będą to również rowery IV generacji, które dają użytkownikom większą swobodę, niż w przypadku starszych maszyn.

Chorzów już teraz wchodzi w IV generację, więc można powiedzieć, że będzie prekursorem w Metropolii w tym zakresie – ocenił Karolczak.

Koncepcja zamówiona przez GZM przewiduje, że Rower Metropolitalny będzie funkcjonował przez cały rok; zarekomendowano, by w wypożyczalniach udostępniane były rowery IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.

Jeżeli system Roweru Metropolitalnego obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów z dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast wzrośnie pięciokrotnie – do ponad 8000, a liczba stacji z około 180 do ponad 940. Nowością byłoby równoległe stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych.

Obecnie trwa procedura dialogu konkurencyjnego, która ma doprowadzić m.in. do doprecyzowania warunków zamówienia i podpisania umowy. Po wstępnym rozpoznaniu możliwości rynku, dostawa pierwszej partii Rowerów Metropolitalnych ma być możliwa do ok. ośmiu miesięcy od umowy. Teraz wiadomo, że system będzie mógł wystartować najwcześniej w I poł. 2023 r.

Chorzów zorganizował "KajTeroz" w ramach unijnego projektu związanego z transportem bezemisyjnym. W sierpniu 2018 r. miasto podpisało z firmą Nextbike Polska wartą blisko 6,7 mln zł umowę na budowę systemu wypożyczalni rowerów - z jego utrzymaniem w latach 2018-2021.

W ostatnich latach Nextbike Polska obsługiwał na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) odrębne systemy rowerów miejskich w: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, a także w Tychach i Siemianowicach Śląskich. Od wiosny 2018 r. staraniem GZM były one interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym. (PAP)