Chorzów przesuwa start roweru miejskiego
Chorzówprzesuwa uruchomienie roweru miejskiego z uwagi na epidemiękoronaworusa. System złożony z 46 stacji z 460 rowerów ruszy 1maja.
Przesunięciesezonu
Sezonjednego z największych systemów roweru miejskiego w woj. śląskim,w Chorzowie przesunięto na 1 maja – poinformował wiceprezydentmiasta Marcin Michalik. Start roweru miejskiego przesunął też wregionie Sosnowiec, a od 1 kwietnia ruszy w Katowicach.
„Wzwiązku z epidemią koronawirusa przesuwamy start systemu rowerów miejskich +KajTeroz+ w Chorzowie na dzień 1 maja 2020 r. Mamynadzieję, że do tego momentu sytuacja się poprawi i będziemymogli korzystać z tego środka transportu i rekreacji” -napisał w czwartek Michalik na swoim profilu na Facebooku.
Chorzówzorganizował system roweru miejskiego pod nazwą KajTeroz (pośląsku: gdzie teraz – PAP) w 2018 r. – w ramach unijnego projektumiasta związanego z transportem bezemisyjnym. Wsparł on też m.in.budowę parkingu Bike&Ride na prawie 100 rowerów podprzecinającą chorzowski rynek estakadą oraz budowę w całymmieście ponad 20 km dróg rowerowych.
Systemod Nextbike
Wsierpniu 2018 r. miasto podpisało wartą blisko 6,7 mln zł umowęna budowę systemu wypożyczalni rowerów – z jego utrzymaniem wlatach 2018-2021 – z firmą Nextbike Polska. W pierwszym etapiebudowy systemu, w 2018 r., dostępnych było 15 stacji; od ub. rokuobjął już docelowe 46 stacji z 460 rowerami.
Wubiegłorocznym sezonie – od kwietnia do końca listopada – wChorzowie odnotowano ponad 276 tys. wypożyczeń rowerów i blisko 23tys. rejestracji nowych użytkowników. Średnio każdego dniakorzystano z rowerów ok. 1,1 tys. razy.
Całyszacowany na ponad 37,5 mln zł projekt miasta dotyczący transportubezemisyjnego obejmuje też działające od 2016 r.autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe w rynku oraz budowęsystemu zarządzania ruchem. Miasto dostało doń 32 mln złdofinansowania z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego dot. transportu niskoemisyjnego w miastach.
Wypożyczalniena terenie GZM
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ub.roku na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) systemy rowerów miejskich funkcjonowały w: Katowicach,Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, SiemianowicachŚląskich oraz Zabrzu.
Wszystkiete systemy – na podstawie odrębnych umów – obsługiwał NextbikePolska. Od wiosny 2018 r. staraniem GZM, stały się oneinteroperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru wjednym mieście i zwrotu w innym.
Problemywypożyczalni
18marca br. sosnowiecki samorząd przekazał, że start tamtejszegoroweru miejskiego – rozbudowywanego w tym sezonie o 13 stacji i 140rowerów, do 22 wypożyczalni i 270 rowerów – został zpowodu epidemii przesunięty z kwietnia, najwcześniej do początkumaja.
Podwóch nieudanych przetargach na operatora systemu roweru miejskiego w Gliwicach, a także wobec zagrożenia epidemicznego,tamtejszy urząd miasta zrezygnował z uruchomienia rowerów publicznych w tym roku. Jak zapowiedziano,rowery miejskie wrócąna ulice Gliwic w 2021 r.
Wśrodę natomiast władze Katowic podały, że od 1 kwietnia ruszytamtejszy system – największy w regionie. Początkowo – wedługinformacji operatora – obejmie 61 stacji, docelowo na koniec sezonuma być ich 90. Miasto przekonuje, że w czasie epidemii rowerymogą być alternatywą dla transportu publicznego; zapewnia, żeoperator systemu będzie je codziennie dezynfekował.
12marca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrałanajkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie koncepcjiwdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkiegminy członkowskie. Według wcześniejszychzapowiedzi Rower Metropolitalny miałby ruszyć w 2021r. (PAP)
„