Chorzów. Parking pod estakadą na 96 rowerów

infobike
11.07.2019 20:30

W Chorzowie oddano do użytku parking typu Bike&Ride na 96rowerów. Ulokowano go pod estakadą, która przebiega pod rynkiem.

Zadaszony i zamykany parking

Jak podał w czwartkowej informacji chorzowski samorząd, parking na96 rowerów jest zadaszony i zamykany. Dla bezpieczeństwazamontowano dwie kamery monitoringu. Ustawiono też dwie stacjenaprawcze dla rowerów.

Miasto przekonuje, że mieszkańcy mogą tam na własnym rowerzeprzyjechać, bezpiecznie go zostawić i przesiąść się na dalsząpodróż do komunikacji publicznej. Obok Bike&Ride i centrumprzesiadkowego znajduje się też jeszcze stacja rowerów miejskich.

Z unijnych pieniędzy

Budowa parkingu Bike&Ride była elementem unijnego projektumiasta związanego z transportem bezemisyjnym. Wspiera on też m.in.budowę w całym mieście łącznie ponad 20 km drógrowerowych(w 2018 r. i 2019 r.), które docelowo mają komunikować znacznetereny Chorzowa, rozchodząc się od rynku i tamtejszego parkingurowerowego (łącznie na parking i drogi przeznaczono 5,5 mln zł,przy dotacji 4,7 mln zł).

Jednym z takich odcinków jest np. droga rowerowa od stronySiemianowic Śląskich oraz Katowic, której ostatnią częśćoddano do użytku niedawno. Gotowa już infrastruktura zostaniejeszcze oświetlona przez 16 słupów oświetleniowych; nastylizowaną lampę przeprojektowano też słup podtrzymującytrakcję tramwajową z okresu przedwojennego.

Wypożyczalnia rowerów miejskich

Inna część transportowego projektu Chorzowa dotyczy systemu rowerumiejskiego, uruchomionego w ograniczonym zakresie jesienią ub. roku.Od wiosny br. działa już 46 stacji systemu, każda z 10 rowerami.Znajdą się we wszystkich dzielnicach, siedem z nich również wParku Śląskim. Miasto akcentuje bowiem, że traktujerowery, wtym miejskie, przede wszystkim jako środek transportu uzupełniającykomunikację zbiorową.

Całe szacowane na ponad 37,5 mln zł przedsięwzięcie obejmuje teżdziałające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe wrynku oraz wdrożenie systemu zarządzania ruchem (planowo w tymroku). Miasto dostało nań 32 mln zł dofinansowania z puliRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020dotyczącej transportu niskoemisyjnego w miastach.

Przebudowa rynku

Równolegle miasto prowadziło inny duży unijny projekt, zakładającyprzebudowę rynku – jednego z bardziej charakterystycznych tegotypu miejskich placów w kraju, ze względu na przecinającą goestakadę drogi krajowej nr 79.

Rynek gotowy jest już od końca czerwca. Pod estakadą powstałypawilony, w których znalazło się miejsce dla gastronomii, usług,instytucji miejskich czy toalet. Po obu stronach estakady urządzonozielone skwery, a przed ratuszem, na przebudowanej płycie rynku,pojawiła się fontanna.

Przebudowa głównej przestrzeni rynku była możliwa po zbudowaniudocelowego układu torów tramwajowych wokół centrumprzesiadkowego. Zwolnienie przez tramwaje np. fragmentu rynku przedurzędem miasta pozwoli na stworzenie tam docelowej reprezentacyjnejmiejskiej przestrzeni.

Przygotowania do przebudowy chorzowskiego rynku ciągnęły się odwielu lat. Rozpoczęły się jeszcze przed przeprowadzonym w latach2012-2013 remontem estakady, którą od końca lat 70 ub. wiekuwiedzie ponad rynkiem dwujezdniowa droga krajowa nr 79.

Dyskutowano wówczas, czy zniszczoną i zabierającą przestrzeńrynku estakadę odnowić, czy też całkowicie wyburzyć. Ostateczniezdecydowano, że wobec braku drogi alternatywnej dla tej, którąobecnie przejeżdża ok. 40 tys. pojazdów w ciągu doby, estakadamusi pozostać; została więc odnowiona.

Pod koniec 2014 r. rozstrzygnięto konkurs na koncepcjęzagospodarowania rynku. Zwyciężyła praca, która – zdaniem sądukonkursowego – najlepiej uwzględniała przebudowę rynku w kilkuetapach, także m.in. po ewentualnym wyburzeniu estakady.(PAP)