Centrum przesiadkowe i drogi rowerowe z unijną dotacją w Pszczynie
W przyszłym roku Pszczyna zamierza rozpocząć budowę centrumprzesiadkowego z parkingami przy dworcu kolejowym, a także systemu dróg rowerowych.W piątek władze tamtejszego powiatu podpisały umowę w sprawie unijnej dotacjido przedsięwzięcia.
Centrum przesiadkowe powstaniewzdłuż pszczyńskich ul. Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadniczaczęść znajdzie się w miejscu dzisiejszego skweru przed dworcem. Oprócz prostegoparterowego obiektu obsługi podróżnych z ceglaną elewacją nawiązującą do budynkudworca kolejowego i wiaty dla busów oraz autobusów, wokół powstaną parkingi dlaniemal 200 samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów orazpostój taksówek.
Na terenie miasta i powiatu mapowstać ponad 20 km tras rowerowych, łączących centrum przesiadkowe przydworcu z dzielnicami i dwoma mniejszymi centrami przesiadkowymi, równieżujętymi w projekcie – w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Budowa kompleksu przydworcu kolejowym ma trwać w latach 2018-2019, a budowa tras rowerowych -do 2020 r.
Koszty zaprojektowanej jużinwestycji oszacowano w unijnym projekcie na 43,6 mln zł; dotacja z częściRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mlnzł.
Umowę o dofinansowanie projektupodpisali w piątek w pszczyńskim starostwie: starosta pszczyński Paweł Sadza iczłonek zarządu powiatu Grzegorz Nogły, a także marszałek woj. śląskiegoWojciech Saługa. Powiat pszczyński prowadzi projekt jako partner wiodący – wpartnerstwie z gminą Pszczyna.
„To bardzo oczekiwana przez nas inwestycja. Ten projekt ma służyćmieszkańcom i turystom, podnieść komfort poruszania się po mieście, ale teżprzyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego i ograniczyzanieczyszczenie powietrza z sektora transportowego” – ocenił cytowany winformacji pszczyńskiego starostwa Sadza.
„To współpraca samorządów trzech szczebli – gminnego, powiatowego iwojewódzkiego – doprowadziła do tego, że możemy mówić o takim kompleksowymprojekcie dla powiatu pszczyńskiego. Nadchodzi czas na komunikację publiczną,która jest wygodna, szybka i tania. Jestem przekonany, że rowery mogąstanowić część transportu publicznego” – zaznaczył marszałek Saługa.Wskazał na wagę promowania transportu publicznego wobec problemu smogu.
„Po naszej stronie leży wybudowanie ścieżek rowerowych. Na pierwszyogień pójdą ścieżki dojazdowe na terenie gminy Pszczyna, a później wzdłuż drógwojewódzkich, promieniście do wszystkich miejscowości w okolicy Pszczyny” -zapowiedział burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol.
W latach 2012-2014 zarządcakolejowych nieruchomości, spółka PKP SA, wyremontował już kosztem ok. 2,5 mlnzł pszczyński dworzec kolejowy z 1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawnąfarbę, eksponując cegłę, wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacjidoczekała się też przydworcowa wiata. Z boku budynku powstał krytyparking rowerowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dworzec kolejowy w Pszczynieznajduje się na linii 139 Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami aCzechowicami-Dziedzicami i Bielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowalinia E 65. Kursują tamtędy pociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicachi liczne regionalne. W Pszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przezŻory do Rybnika.
W ostatnich latach spółka PKP PLKprzygotowała projekt: „Prace napodstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 naodc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” – podkątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting EuropeFacility).
W połowie br. PLK poinformowały oodłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji na lata po 2021 r., ze względuna brak wystarczającego finansowania z CEF. Teraz powstaje dokumentacja dlacałości prac; fizycznie wykonane zostaną one na niewielkim odcinku: Most Wisła– Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.
W ostatnich miesiącachministerstwo infrastruktury deklarowało, że wobec części projektu obejmującejodcinki: Tychy – Most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa,”podejmowane będą działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, copozwoli na rozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach”.
Według wcześniejszych informacji,prace przy tej inwestycji w Pszczynie objęłyby m.in. budowę tunelu w miejscuprzejazdu kolejowego między ul. Męczenników Oświęcimskich i Dworcową. Przy ul.Dworcowej będzie kończyła się część realizowanego teraz centrum przesiadkowegowzdłuż ul. Sokoła. (PAP)
„