Bydgoszcz: rowerowe projekty po konsultacjach

infobike
08.10.2015 19:58

Zakończyły się konsultacje dotyczącebudowy ścieżek rowerowych przy ul. Grunwaldzkiej, Kruszwickiej,rondzie Grunwaldzkim oraz Łochowskiej. Część postulatówbydgoszczan zostanie uwzględnionych w poprawionym projekcie ?informuje bydgoski Urząd Miejski.

Konsultacje prowadzone były latem.Wszystkie zgłoszone uwagi zostały przeanalizowane przez zespółprojektowy. Drogi są projektowane zgodnie z nowymi standardamiwypracowanymi ze środowiskami rowerowymi. Konsultacje pozwalająjednak jeszcze na etapie projektowania dróg rowerowych i otaczającejje infrastruktury na  optymalizowanie dokumentacji.

Poszerzenia, odgięcia i korekty 

Na wniosek rowerzystów poszerzane będądrogi rowerowe w obrębie przejazdów, czyli w miejscach, gdzienajczęściej mijają się rowery. Drogi dla rowerów  mająmieć tam szerokość 2,5 metra. Jednak ze względu na ograniczonemiejsce w pasie drogowym często muszą być  projektowane sąnieco węższe drogi dla rowerzystów. 

Wyznaczone zostanie też miejscedla pojazdów zaopatrzenia przy skrzyżowaniu ul. Focha z Grunwaldzkąpoza ciągiem dla  rowerów (od strony ul. Jackowskiego).Zgodnie z uwagami mieszkańców projekt zakłada też u zbiegu ulicGrunwaldzkiej i Focha wykonanie chodników w kierunku przystankuautobusowego po obu stronach drogi rowerowej. Poszerzony zostanie teżchodnik przy wschodnim wlocie na rondo od strony ul. Focha, któryprzebiega obok drzewa będącego pomnikiem przyrody. Wokół niegozaprojektowano też zieloną strefę ochronną. Likwidacja wyspytrójkątnej na wlocie ronda umożliwi też realizację wnioskudotyczącego poprawy płynności przekraczania jezdni w tym rejonieprzez pieszych i rowerzystów. 

Pojawił się też wniosekwykraczający poza zakres opracowania między innymi dotyczącyograniczenia ruchu pojazdów ciężarowych przez rondo Grunwaldzkie.Wykracza to poza zakres  konsultacji. Miasto przygotowałojednak już wcześniej propozycję zmiany przebiegu drogi krajowej nr80, co powinno ograniczyć ruch tranzytowy przez WęzełGrunwaldzki. 

Zgodnie z uwagami mieszkańcówbudowa dróg w rejonie ronda Grunwaldzkiego nie będzie wiązać sięze usuwaniem znacznej liczby drzew. Planowane jest tam jedyniewycięcie topoli, która degraduje nawierzchnie. Drogowcy mają jeszcze pracowaćnad lepszym połączeniem drogi dla rowerów na kierunku PoznańskaStroma poprzez pas dzielący ulic Poznańską i Stromą. Wymaga tojednak dodatkowych uzgodnień. 

Nie uda się natomiast ze względuna ukształtowanie terenu wynieść przejazdu dla rowerów ponadpoziom jezdni wyjazdowej z centrum handlowego. Konieczne było teżodgięcie drogi dla rowerów od skrzyżowania ulic Kruszwickiej,Seminaryjnej i Lubelskiej ze względu na jego złożoność. 

Na wniosek mieszkańców na skwerzeu zbiegu ul. Wiatrakowej i Traugutta, gdzie zaczynać ma siękontrapas dostawione zostaną ławki. Na zawężonym skrzyżowaniuulic Wiatrakowej, Traugutta, Nowodworskiej i Lenartowicza piesi będąmogli przekraczać jezdnie przy każdym wlocie. Zaplanowano tam takżeobniżone krawężniki oraz rozszerzenie strefy  ograniczonejprędkości do 30 km/h. 

Zgłoszono też postulat odwróceniakierunku ruchu na ul. Wiatrakowej. Eksperci uważają jednak, że tooznaczałoby znaczne zwiększenie ruchu w tej części Szwederowa, conie odpowiada charakterowi osiedlowych ulic. Na rondzie przyskrzyżowaniu ul. Łochowskiej i Lisiej ostatecznie tak jak zakładalidrogowcy pojawi się wokół skrzyżowania dwukierunkowa drogarowerowa. Skróci to czas przejazdu przez skrzyżowanie najednośladach.

Jak pojadą rowerzyści?

Na ulicy Kruszwickiej zaprojektowanowydzieloną drogę dla rowerów po obu stronach na odcinku od rondaGrunwaldzkiego do placu Poznańskiego (łącznie z placem), jedyniena krótkim fragmencie po stronie wschodniej konieczne byłozaprojektowanie pieszo-jezdni ze względu na obsługę komunikacyjnąprzyległych działek. Zaprojektowano powiązania z ulicami Dolina iKordeckiego. W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układudrogowego ? jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników? bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastrukturydla ruchu rowerowego.

Na ulicy Łochowskiej zaprojektowano naodcinku od granicy miasta do drogi prowadzącej do Belmy wspólnyciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,0 m. Stanowi on kontynuacjęciągu prowadzącego od granicy Bydgoszczy do miejscowości LisiOgon. Na odcinku od drogi prowadzącej do Belmy do ul. Nakielskiejzaprojektowano drogę dla rowerów o szerokości 2,0 m, połączonejz chodnikiem o szerokości 1,5 m. W projekcie ujęte zostałyniezbędne korekty układu drogowego ? w tym przebudowęskrzyżowania Łochowska ? Nakielska ? Lisia ? Sicieńska ?Agatowa na małe rondo.

Na ulicy Wiatrakowej ograniczono zakreszmian geometrycznych do przebudowy skrzyżowania ulicy Wiatrakowej zul. Nowodworską , Traugutta i Lenartowicza. Wlot ulicy Wiatrakowejprzesunięto w kierunku zachodnim tak, by znalazł się jak najbliżejprzedłużenia ul. Lenartowicza. Po wschodniej stronie takprzesuniętego wlotu wyznaczono jednokierunkową drogę dla rowerów,wprowadzającą ruch rowerowy do ul. Wiatrakowej w kierunkupółnocnym. Kontynuacją tej trasy będzie wydzielony „kontrpas”,wyznaczony w jednokierunkowej jezdni ul. Wiatrakowej i przeznaczonydla rowerzystów, zmierzających w stronę ul. Zbożowy Rynek.

Na rondzie Grunwaldzkim zaprojektowanowydzielone dwukierunkowe drogi dla rowerów dookoła ronda wraz zwyprowadzeniami w kierunku ulic. W projekcie ujęte zostałyniezbędne korekty układu drogowego ? jak np. likwidacja wyspytrójkątnej na wlocie ulicy Focha. 

Z kolei na Grunwaldzkiej na odcinkuod ulicy Kraszewskiego do ulicy Czarna Droga zaprojektowanowydzielone drogi dla rowerów po obu stronach, natomiast na odcinkuod ulicy Czarna Droga do ulicy Granicznej po stronie północnejzaprojektowano wydzieloną drogę rowerową, a po stronie południowejruch rowerowy ma odbywać się na jezdni serwisowej (na którejzostanie wprowadzone dopuszczenie do ruchu rowerów pod prąd nadrodze jednokierunkowej). Na ostatnim odcinku (od ulicy Granicznej doronda Grunwaldzkiego) zaprojektowano wydzielone drogi dla rowerów poobu stronach ? na końcu powiązane z drogami projektowanymi wokółronda.