Bydgoszcz: ponad 11 mln zł na drogi rowerowe
W Bydgoszczy na 2016 rok zarezerwowano11,2 mln złotych na budowę infrastruktury rowerowej. Obecniekończone są prace nad projektami dróg rowerowych. W planach jestrównież wytyczenie kontrapasa.
Drogowcy kończą prace nad projektamidotyczącymi budowy ścieżek rowerowych przy ul. Grunwaldzkiej,Kruszwickiej, rondzie Grunwaldzkim oraz Łochowskiej. Z kolei na ul.Wiatrakowej wytyczony ma zostać kontrapas. Wprowadzane są w nichjeszcze drobne korekty, wynikające z konsultacji społecznych.Równolegle trwają działania związane z uzyskaniem niezbędnychzezwoleń na realizację inwestycji. W budżecie Bydgoszczy na 2016rok zabezpieczono też pulę 11,2 mln złotych na budowę drógrowerowych. Inwestycje będą uruchamiane w kolejności wynikającejz otrzymywanych pozwoleń na realizację. Prace budowlane przy całympakiecie powinny zakończyć się do 2017 roku ? informujeoficjalna strona internetowa Bydgoszczy.
– Mijający rok wykorzystaliśmy naprzygotowanie projektów dróg rowerowych, które mają spełniaćoczekiwania środowisk rowerowych. Dzięki temu zyskujemy pewność,że nowa infrastruktura powstaje w najbardziej potrzebnych miejscachi jest przyjazna mieszkańcom. Dużym wyzwaniem było teżuruchomienie systemu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego ? mówiprezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
Którędy pojedziemy?
Zaprojektowane drogi są projektowanezgodnie z nowymi standardami wypracowanymi ze środowiskamirowerowymi. Na ulicy Kruszwickiej zaprojektowano wydzieloną drogędla rowerów po obu stronach na odcinku od ronda Grunwaldzkiego doplacu Poznańskiego (łącznie z placem), jedynie na krótkimfragmencie po stronie wschodniej konieczne było zaprojektowaniepieszo-jezdni ze względu na obsługę komunikacyjną przyległychdziałek. Zaprojektowano powiązania z ulicami Dolina i Kordeckiego.W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układu drogowego ?jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników ? bezktórych niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchurowerowego.
Na ulicy Łochowskiej zaprojektowano naodcinku od granicy miasta do drogi prowadzącej do Belmy wspólnyciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,0 m. Stanowi on kontynuacjęciągu prowadzącego od granicy Bydgoszczy do miejscowości LisiOgon. Na odcinku od drogi prowadzącej do Belmy do ul. Nakielskiejzaprojektowano drogę dla rowerów o szerokości 2,0 m, połączonejz chodnikiem o szerokości 1,5 m. W projekcie ujęte zostałyniezbędne korekty układu drogowego ? w tym przebudowęskrzyżowania Łochowska ? Nakielska ? Lisia ? Sicieńska ?Agatowa na małe rondo.
Na ulicy Wiatrakowej ograniczono zakreszmian geometrycznych do przebudowy skrzyżowania ulicy Wiatrakowej zul. Nowodworską , Traugutta i Lenartowicza. Wlot ulicy Wiatrakowejprzesunięto w kierunku zachodnim tak, by znalazł się jak najbliżejprzedłużenia ul. Lenartowicza. Po wschodniej stronie takprzesuniętego wlotu wyznaczono jednokierunkową drogę dla rowerów,wprowadzającą ruch rowerowy do ul. Wiatrakowej w kierunkupółnocnym. Kontynuacją tej trasy będzie wydzielony „kontrpas”,wyznaczony w jednokierunkowej jezdni ul. Wiatrakowej i przeznaczonydla rowerzystów, zmierzających w stronę ul. Zbożowy Rynek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na rondzie Grunwaldzkim zaprojektowanowydzielone dwukierunkowe drogi dla rowerów dookoła ronda wraz zwyprowadzeniami w kierunku ulic. W projekcie ujęte zostałyniezbędne korekty układu drogowego ? jak np. likwidacja wyspytrójkątnej na wlocie ulicy Focha.
Z kolei na Grunwaldzkiejna odcinku od ulicy Kraszewskiego do ulicy Czarna Drogazaprojektowano wydzielone drogi dla rowerów po obu stronach,natomiast na odcinku od ulicy Czarna Droga do ulicy Granicznej postronie północnej zaprojektowano wydzieloną drogę rowerową, a postronie południowej ruch rowerowy ma odbywać się na jezdniserwisowej (na której zostanie wprowadzone dopuszczenie do ruchurowerów pod prąd na drodze jednokierunkowej). Na ostatnim odcinku(od ulicy Granicznej do ronda Grunwaldzkiego) zaprojektowanowydzielone drogi dla rowerów po obu stronach ? na końcu powiązanez drogami projektowanymi wokół ronda.
Nowe ulice, nowe ścieżki
Warto dodać, że budowę drógrowerowych zaplanowano także wraz z realizacją nowych inwestycjidrogowych związanych z rozbudową ul. Kujawskiej pomiędzy rondemKujawskim i Zbożowym Rynkiem oraz Grunwaldzkiej pomiędzy WęzłemZachodnim i granicą miasta. Poza tym budowa infrastruktury dlarowerzystów towarzyszyć ma przebudowie ul. Chodkiewicza,modernizacji wiaduktu po stronie południowej w ciągu ul. WojskaPolskiego i budowie przedłużenia trasy Uniwersyteckiej.
„