Bydgoszcz dba o rowerzystów.
Na kolejnych bydgoskich ulicach wprowadzane są rozwiązania, na którym zależało pieszym i rowerzystom. Kontynuowane jest także wyznaczanie kontraruchu rowerowego na drogach jednokierunkowych.
Wprowadzenie kontraruchu, czyli dopuszczenia jazdy rowerem pod prąd na ulicach jednokierunkowych to jeden z postulatów Zespołu ds. Polityki Rowerowej. Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu.
Z końcem ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad projektami organizacji ruchu. Wiosną rozpoczęto ich wdrażanie. Obecnie prace są na półmetku. Wymagało to między innymi uzupełnienia oznakowania pionowego oraz wymalowania na wielu ulicach dodatkowych znaków poziomych. Na części ulic konieczne było również uporządkowanie zasad parkowania, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
Obecnie prace są prowadzone przede wszystkim przy dodatkowym oznakowaniu poziomym w północnej części Śródmieścia. W tym tygodniu m.in. rowerowe „sierżanty” będą malowane między innymi na ulicach 20 Stycznia, Podolskiej, K. Libelta, M. Reja i A. Asnyka.
Równocześnie kontynuowane są prace związane z porządkowaniem parkowania na wielu innych śródmiejskich ulicach. Ich celem jest zagwarantowanie pieszym większej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd np. osobom poruszającym się na wózkach, rodzinom z wózkami dla dzieci.
O zagwarantowanie większej przestrzeni dla pieszych apelował Społeczny Rzecznik Pieszych. Stąd przenoszenie miejsc do parkowania na jezdnie. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że węższe pasy ruchu umożliwiają nadal swobodny przejazd, ale kierowcy poruszają się wolniej co również istotnie podnosi bezpieczeństwo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przy planowaniu zmian w organizacji ruchu branych było pod uwagę szereg różnych czynników. Wśród nich między innymi:
- charakter danej ulicy oraz możliwości wprowadzenia zmian
- opinie rad osiedli
- promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek
- możliwość dojazdu do firm i sklepów dla pojazdów dostawczych
- ruch rowerzystów.
Wyznaczanie kontra ruchu i porządkowanie parkowania to działania uzupełniające. Równocześnie w Bydgoszczy budowane są nowe drogi rowerowe – podkreślają bydgoscy urzędnicy.