Blisko, ale coraz dalej. Wpłynęło piąte odwołanie w procedurze zamówienia Roweru Metropolitalnego
W procedurze wyboru zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego wpłynęło piąte już odwołanie – poinformował przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Metropolia prowadzi tę procedurę w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego.
W połowie grudnia GZM informowała o zakończeniu dialogu konkurencyjnego i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego, zapowiadając jednocześnie wysyłkę zaproszeń do składania ofert przez uczestników dialogu.
W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM na projekt dotyczący uruchomienia, zarządzania i eksploatacji Roweru Metropolitalnego w latach 2023-29 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.
Duży przetarg, duże emocje, ale chyba to już za dużo. W postępowaniu na Rower Metropolitalny pojawił się wniosek jednego z podmiotów dopuszczonych do dialogu konkurencyjnego do Krajowej Izby Odwoławczej o uznanie, iż czas wskazany na dostarczenie 2260 rowerów w 5 miesięcy jest niemożliwy do spełnienia i zaburza konkurencje – napisał w mediach społecznościowych Karolczak..
Kiedy zaczynaliśmy dialog techniczny, to warunkiem było dostarczenie 4,6 tys. rowerów w 8 miesięcy i było od początku wiadomo, że nie zrobi tego pierwsza lepsza firma, tylko poważna, z dużym zapleczem, mająca doświadczenie na rynku i tysiące rowerów funkcjonujących w innych miastach Polski bądź Europy. Jestem zdziwiony tym zarzutem i liczę iż KIO uwzględni nasze argumenty. W przeciwnym razie rower metropolitalny ruszy dopiero w 2024 r. Oby nie – podsumował Karolczak.
Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.
Początkowo władze Metropolii sygnalizowały wolę uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r.
Wstępne założenia systemu, w tym jego całoroczność, przyniosła koncepcja zamówiona przez GZM w lipcu 2020 r., a opublikowana pod koniec stycznia 2021 r. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z koncepcją wypożyczalnie miałyby być zlokalizowane średnio co 300–450 m, podczas gdy teraz te odległości przekraczają 700 m. Jeśli system objąłby wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów z dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast wzrosłaby około pięciokrotnie – do ponad 8000, a liczba stacji z około 180 do ponad 940. Nowością byłoby równoległe stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych.
Koncepcja nie określiła precyzyjnie wielu ostatecznych założeń. Nastąpić to miało w trwającej od połowy ub. roku procedurze dialogu konkurencyjnego. Zamawiający zaprosił w niej dopuszczonych wykonawców do złożenia ofert wstępnych (jeszcze bez ceny), prowadził z nimi negocjacje, na tej podstawie sformułował docelowy opis przedmiotu zamówienia i zaprosił do składania ofert.
Jak deklarowali przedstawiciele urzędu metropolitalnego, ogłaszając postępowanie, dialog konkurencyjny miał doprowadzić do doprecyzowania warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.
Przed uruchomieniem Roweru Metropolitalnego GZM zapewnia kolejne sezony integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w kilku miastach: w tym w Katowicach, Tychach i Sosnowcu.
W dotychczasowym postępowaniu ws. Roweru Metropolitalnego złożono dotąd cztery odwołania (dwa z nich KIO odrzuciła, jedno uwzględniła, jedno uwzględniła w części).