BikeU nowym operatorem roweru miejskiego we Wrocławiu
W przetargu na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego oferty złożyły trzy podmioty: BikeU sp. z o.o. (10 144 285,71 zł), Nextbike Polska sp. z o.o. (10 356 206,40 zł), który do tej pory obsługiwać rowem miejski oraz konsorcjum firm Sharing Union sp. z o.o. oraz MC2 S.A. (4 511 246,40 zł). Najniższą ofertę odrzucono, bo uznano ją za rażąco niską. Zwycięzcą przetargu została spółka BikeU, która jest związana z koncernem Egis czyli francuskim potentatem zajmującym się m.in zagadnieniami dotyczącym infrastruktury drogowej. W Polsce wypozyczalnię rowerów prowadzi w Szczecinie, Krakowie i Bielsku-Białej.
– Umowa będzie obowiązywać przez cztery sezony. Gmina zamawia usługę, nie będziemy kupować rowerów ani stacji. To pozostanie po stronie podmiotu wybranego podczas przetargu –wyjaśnia Daniel Chojnacki, Oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia.
To nie jedyne zmiany w stosunku do poprzednich zamówień. Zgodnie z nową umową rowerów i stacji WRM będzie więcej. Zamiast 200 jednośladów, w ramach systemu będzie ich 700. Stacji ma być 70, a nie jak do tej pory 32.
Nowa lista stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego
–Wrocławianie chcą jeździć rowerami co jasno pokazuje między innymi popularność roweru miejskiego. Planujemy zatem objąć większy obszar miasta stacjami rowerowymi niż w dotychczasowym projekcie. Dodatkowe stacje na pewno pojawią się między innymi w szeroko rozumianym Śródmieściu. 56 stacji ma sztywno wskazane lokalizacje (stacje żółte), 14 będzie uzgodniona z Wykonawcą (wybrane spośród czerwonych), który wygra postępowanie. Integracja z komunikacją zbiorową to, podobnie jak przy poprzednim projekcie, główne założenie lokalizacji stacji. To odpowiedź na prośby mieszkańców, którzy chętnie korzystają z miejskich rowerów – mówi Daniel Chojnacki. –Co istotne, w nowym systemie nie zmienią się ceny wypożyczenia jednośladów. Nadal pierwsze 20 minut będzie bezpłatne – dodaje.
Wrocławski Rower Miejski funkcjonuje od 2011 roku. Pierwsza umowa na trzy sezony opiewała na kwotę 1,1 mln złotych. Druga roczna opiewała na kwotę 497 tys. zł. Oba przetargi wygrała spółka Nextbike Polska.
Podsumowanie sezonu – najpopularniejsze stacje
Dzisiaj firma NextBike podsumowała zakończony w nocy z niedzieli na poniedziałek czwarty sezon funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Jak podaje operator systemu w bieżącym roku rowery WRM były wypożyczane ponad 130 tysięcy razy, a grono użytkowników powiększyło się o 3,7 tysiąca osób i obecnie obejmuje ponad 60 tysięcy rowerzystów miejskich. W tym roku, sezon rozpoczął się dopiero w kwietniu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Ponadto zmieniła się mapa lokalizacji WRM –zniknęły trzy stacje, a powstała jedna –Sky Tower. W zeszłym sezonie rowerzyści mieli więc do dyspozycji 35, a w bieżącym – 33 punkty. Mimo tego, mieszkańcy już po raz czwarty udowodnili, że Wrocław potrzebuje rozwiniętego i nowoczesnego systemu rowerów miejskich. W 2014 roku liczba wypożyczeń sięgnęła 131 701, a liczba użytkowników wzrosła o 3709. W sumie, licząc od momentu otwarcia WRM w połowie 2011 roku, w systemie zarejestrowało się już 61 651 osób, które w sumie dokonały 596 268 wypożyczeń.
Średni czas przejazdu w bieżącym sezonie wynosił niewiele ponad 25 minut. W tym czasie rowerzysta pokonywał przeciętnie dystans 1,6 km. Najaktywniejszy użytkownik od początku kwietnia odnotował 463 wynajmy, a aż 8 osób ma na koncie ponad 300 wypożyczeń.
Najpopularniejszymi stacjami pod względem zwrotów były: Rowerzyści WRM najchętniej pokonywali następujące trasy:
– Galeria Dominikańska – 6,90% wszystkich wynajmów
– Wittiga Akademiki – 6,87%
– Pasaż Grunwaldzki – 6,49%
– Dworzec Główny PKP – 5,24%
– Rynek/ Plac Solny – 4,81%
– Wittiga Akademiki – 7,42%
– Galeria Dominikańska – 6,52%
– Pasaż Grunwaldzki – 6,41%
– Dworzec Główny PKP – 5,33%
– Nokia Siemens Networks – 5,10%
– Politechnika A1 – Wittiga Akademiki
– Wittiga Akademiki – Politechnika A1
– Galeria Dominikańska – Pasaż Grunwaldzki
– Wittiga Akademiki -Politechnika B4