BICY czyli rowerowe miasta i regiony
BICY czyli rowerowe miasta i regiony
Większość europejskich miast cierpi z powodu niezrównoważonego stanu komunikacyjnego, co przejawia się ciągłym wzrostem zakorkowania, emisji gazów i hałasu wynikających z nieustannie rosnącej liczby samochodów. Projekt BICY –Cities and Regions of Bicycles ma na celu walkę z tym problemem poprzez promocję roweru jako środka codziennego transport w miastach centralnej Europy. Niezaprzeczalny jest fakt, że ruch rowerowy jest odpowiednim środkiem na zwalczanie miejskiego zakorkowania. Założenie, że każdy przejazd samochodem na dystansie mniejszym niż 5 km może być realizowany rowerem, daje ogromny potencjał różnorakich korzyści.
Wzrost udziału ruchu rowerowego umożliwia pozyskanie większej przestrzeni dla mieszkańców, oraz redukcję zanieczyszczenia powietrza i hałasu. Korzyści indywidualne to lepszy stan zdrowia i wyższa sprawność fizyczna, co przekłada się bezpośrednio na profity ekonomiczno-społeczne. Koszty promocji ruchu rowerowego są stosunkowo niskie wobec płynących z niego korzyści. Prosta analiza ekonomiczna wykazała, że każde 3 euro zainwestowane w ruch rowerowy przynosi 5 euro korzyści (źródło: Cycling Embassy of Denmark).
Strategie wdrażane przez BICY oparte są na zasadzie wzajemnej nauki od partnerów biorących udział w projekcie we wszystkich aspektach przechodzenia z ruchu samochodowego na rowerowy na poziomie miejskim, lokalnym, a także regionalnym. Ponadto działania partnerów pochodzących z różnych krajów europejskich skoncentrowane są na wdrażaniu rozwiązań koncepcyjnych i innowacyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej (technologia i planowanie przebiegu ścieżek rowerowy, parkingi rowerowe, metody zapobiegania kradzieży rowerów itp.)
W ramach projektu stworzona został broszura pod nazwą „Bicycle Parking Made Easy –A guide to the construction of bicycle facilities”(Przystępne parkowanie roweru –przewodnik po rozwiązaniach technicznych dla parkingów rowerowych). Publikacja dostarcza szczegółowych danych i wytycznych dotyczących kryteriów jakości, planowania przestrzennego (w tym lokalizacji) oraz wyposażenia parkingów rowerowych. Przewodnik dostępny jest na stronie Eltis pod „Narzędziami dla profesjonalistów”lub na stronie BICY. Broszura została wydana w sześciu europejskich językach i stanowi znakomite źródło dla realizacji skutecznych rozwiązań w zakresie parkowania rowerów. Autorzy publikacji podkreślają, że środki parkingowe mogą istotnie wpływać na promocję ruchu rowerowego w danej lokalizacji i powinny być brane pod uwagę przez wszystkie miasta zainteresowane poprawą swojej struktury transportowej poprzez wzrost udziału ruchu rowerowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Inną interesującą broszurą jest „20 good reasons for cycling”(20 powodów, aby jeździć rowerem). Jest to poręczne narzędzie dla przekonywania decydentów i polityków do nadawania ruchowi rowerowemu należytej rangi. Publikacja wskazuje korzyści płynące z wdrażania skutecznej polityki rowerowej poprzez użyteczne analizy i fakty. Broszura jest aktualizacją pierwotnej publikacji stworzonej przez władze miast Graz (Austria) i obecnie dostępna jest w ośmiu językach europejskich na stronie BICY.
BICY- Cities and Regions of Bicycles jest współfinanasowanany przez Program dla Centralnej Europy
Aby pobrać broszurę BICY- Bicycle Parking, należy kliknąć tutaj
Wgląd poprzez portal BICY znajduje się tutaj.
Adres portalu: www.bicy.it
Kontakt: Koordynator projektu: Susanne Wrighton