Białystok nagrodził uczestników konkursu o tytuł Rowerowej Stolicy Polski

infobike
03.08.2022 12:00

Białystok co roku uczestniczy w ogólnopolskiej rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski.

W ramach IV edycji tego konkursu, miasto zajęło wśród dużych miast wysokie, trzecie miejsce . W Białymstoku rozwija się infrastruktura rowerowa, powstają nowe ścieżki, stawiane są stojaki, tworzone parkingi dla jednośladów.

Rowerowa Stolica Polski

W tym roku w konkursie o Puchar Rowerowej Stolicy Polski wzięło udział 48 tys. rowerzystów, którzy wykręcili 8,4 mln km, zliczonych w aplikacji „Aktywne Miasta”. W Białymstoku było ponad 500 uczestników, którzy wykręcili ponad 83 tys. km. Dzięki temu miasto - w kategorii miast powyżej 200 tys. mieszkańców - zajęło wysokie trzecie miejsce, a w ogólnej rywalizacji – 47. miejsce. Przypomnijmy, że Puchar 2022 trafił do Białej Podlaskiej.

W lipcu sześciorgu najaktywniejszym białostockim rowerzystom i rowerzystkom prezydent miasta ufundował zestawy gadżetów rowerowych i vouchery do sieci sklepów sportowych, o wartości 700, 500 i 300 zł.

W tym roku pierwsze miejsce wśród kobiet kręcących kilometry dla Białegostoku zajęła pani Katarzyna, która przejechała 2017,94 km. Na drugim miejscu znalazła się pani Natalia z wynikiem 1911,59 km. Na trzecim miejscu pani Ewa, która przez cały czerwiec przejechała na rowerze 1167,54 km.

Pierwsze miejsce w kategorii mężczyzn, w tym roku zajął pan Jarosław z wynikiem 4444,56 km. To rekordzista – brał udział we wszystkich edycjach konkursu i za każdym razem wykręcał najwięcej kilometrów dla Białegostoku. Drugie miejsce zdobył pan Mariusz z wynikiem 2052,37 km. Trzecie miejsce zajął pan Krzysztof po przejechaniu 1902,14 km.

fot. UM Białystok

Rowerowy Białystok

Warto wiedzieć, że do końca 2021 r. Miasto Białystok wybudowało ponad 162 km ścieżek i ustawiło 821 stojaków na 165 parkingach rowerowych. W ubiegłym roku powstała chociażby podwieszana ścieżka wzdłuż ulicy Kalinowskiego, i inne, np. wzdłuż ulic Kaczorowskiego, Marjańskiego, Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego, Bitwy Białostockiej, Słonecznej, Mickiewicza – na różnych odcinkach.

Aktualnie w budowie są ścieżki o łącznej długości ponad 3 km: przy ulicy Depowej, przy budowanym przejściu podziemnym pod torami, przy budowanym węźle intermodalnym. Planowane są budowy ścieżek na odcinkach wzdłuż ulic: Ciołkowskiego, Marczukowskiej, Waszyngtona/Zwierzynieckiej/Wesołej.

-„Podejmujemy wiele działań z myślą o rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Dążymy do tego, aby oddzielić ruch rowerowy od pojazdów i pieszych. Wprowadzamy oświetlenie ścieżek niezależne od oświetlenia jezdni. Stawiamy podpórki dla rowerzystów przed przejazdami – w planach mamy 17 nowych podpórek w 12 lokalizacjach. Montujemy stojaki i wiaty (również przy szkołach). Budujemy bezkolizyjne przejazdy w ruchliwych miejscach – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.

Miasto zainwestowało też w totem rowerowy, który stanął przy ścieżce wzdłuż ulic Św. Pio. Jest on zintegrowany z sygnalizacją świetlną. Pomaga cyklistom w płynnym i bezpiecznym przejeździe przez skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Miłosza.

fot. UM Białystok

Białostocki rower miejski

W Białymstoku od lat działa system BiKeRa. Z podsumowania 2021 roku wiadomo, że w poprzednim sezonie BiKeRy były wypożyczane ponad 349 tys. razy.

Użytkownicy mają do dyspozycji 58 stacji rowerowych, 574 jednoślady standardowe, w tym 50 rowerów standardowych z fotelikami dla dzieci, 10 rowerów typu tandem i 20 rowerów dziecięcych, które można wypożyczyć w Białymstoku, Choroszczy i miejscowości Kleosin w gminie Juchnowiec Kościelny.