Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpieczeństwo poruszania się rowerem ulicą z buspasem

infobike
15.03.2012 22:10

Bezpieczeństwo poruszania się rowerem ulicą z buspasem

 

Rowerzyści w całej Polsce wspierają się w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na ulicach, które niestety wciąż jeszcze zdominowane są przez zmotoryzowanych użytkowników ruchu. Od kilku lat powoli i nieśmiało w najbardziej zatłoczonych miastach wprowadza się element zrównoważonego transportu, czyli tzw. buspasy przyspieszające autobusy komunikacji miejskiej. Ale jak to ze zrównoważonym transportem w Polsce bywa, nie jest to jeszcze wyższa kultura mobilności. Dlaczego? –pisze Marcin Wójcik z I bike Kraków


Przede wszystkim dlatego, że np. po krakowskich buspasach zbyt często mogą się poruszać kierowcy samochodów (dopuszczenie prawoskrętów z buspasów). Nie mogą natomiast po buspasach poruszać się rowerzyści, dla których znalezienie alternatywnej trasy do Alei Trzech Wieszczów jest szalenie trudne lub niemożliwe, bo brakuje z kolei kontrapasów na okolicznych ulicach jednokierunkowych. W konsekwencji takiej organizacji ruchu, rowerzysci są zmuszeni do poruszania się po ulicach z buspasami środkowym pasem ruchu.

 

Warszawskie stowarzyszenie Zielone Mazowsze w powyższym video pokazuje typowe patologie z tym związane:

1. Na przepisową jazdę rowerzysty kierowcy samochodów reagują masową migracją na pas autobusowy.
2. Rowerzysta jadąc przepisowo po prawej stronie pasa ruchu ogólnego blokuje autobus na buspasie –autobus nie ma miejsca, by go wyprzedzić z prawej zachowując wymagany odstęp 1 m.
3. Policja w słanych zza biurka pismach broni absurdalnej organizacji ruchu i blokuje próby jej zmiany, ale na ulicy sama nie ma w zwyczaju się do niej stosować.

Potrzeba istnienia, a także tworzenia nowych pasów autobusowych, jest bezdyskusyjna. Ale by móc mówić o prawdziwym zrównoważonym trasporcie, czyli o wyższej niż obecnie kulturze mobilności, należy podczas organizacji ruchu uwzględniać także rowerzystów, tak jak ma to miejsce w Europie Zachodniej. Tam od lat w takich miastach jak Berlin, Frankfurt, Londyn, Dublin, Paryż, Bruksela czy Budapeszt istnieją wspólne pasy autobusowo-rowerowe. Sam zobacz.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/03/14/bezpieczenstwo-poruszania-sie-rowerem-ulica-z-buspasem/