Bezpieczeństwo poruszania się rowerem ulicą z buspasem
Bezpieczeństwo poruszania się rowerem ulicą z buspasem
Rowerzyści w całej Polsce wspierają się w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na ulicach, które niestety wciąż jeszcze zdominowane są przez zmotoryzowanych użytkowników ruchu. Od kilku lat powoli i nieśmiało w najbardziej zatłoczonych miastach wprowadza się element zrównoważonego transportu, czyli tzw. buspasy przyspieszające autobusy komunikacji miejskiej. Ale jak to ze zrównoważonym transportem w Polsce bywa, nie jest to jeszcze wyższa kultura mobilności. Dlaczego? –pisze Marcin Wójcik z I bike Kraków
Przede wszystkim dlatego, że np. po krakowskich buspasach zbyt często mogą się poruszać kierowcy samochodów (dopuszczenie prawoskrętów z buspasów). Nie mogą natomiast po buspasach poruszać się rowerzyści, dla których znalezienie alternatywnej trasy do Alei Trzech Wieszczów jest szalenie trudne lub niemożliwe, bo brakuje z kolei kontrapasów na okolicznych ulicach jednokierunkowych. W konsekwencji takiej organizacji ruchu, rowerzysci są zmuszeni do poruszania się po ulicach z buspasami środkowym pasem ruchu.
Warszawskie stowarzyszenie Zielone Mazowsze w powyższym video pokazuje typowe patologie z tym związane:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1. Na przepisową jazdę rowerzysty kierowcy samochodów reagują masową migracją na pas autobusowy.
2. Rowerzysta jadąc przepisowo po prawej stronie pasa ruchu ogólnego blokuje autobus na buspasie –autobus nie ma miejsca, by go wyprzedzić z prawej zachowując wymagany odstęp 1 m.
3. Policja w słanych zza biurka pismach broni absurdalnej organizacji ruchu i blokuje próby jej zmiany, ale na ulicy sama nie ma w zwyczaju się do niej stosować.
Potrzeba istnienia, a także tworzenia nowych pasów autobusowych, jest bezdyskusyjna. Ale by móc mówić o prawdziwym zrównoważonym trasporcie, czyli o wyższej niż obecnie kulturze mobilności, należy podczas organizacji ruchu uwzględniać także rowerzystów, tak jak ma to miejsce w Europie Zachodniej. Tam od lat w takich miastach jak Berlin, Frankfurt, Londyn, Dublin, Paryż, Bruksela czy Budapeszt istnieją wspólne pasy autobusowo-rowerowe. Sam zobacz.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/03/14/bezpieczenstwo-poruszania-sie-rowerem-ulica-z-buspasem/