Berlin stawia na rowerowe autostrady
Nawet krótki pobyt w Berlinie wystarczy,żeby się przekonać, jak wielu jego mieszkańcówkorzysta z rowerów. Stworzona ponad dwadzieścia lattemu sieć tras rowerowych sprawiła,że Berlin stał się jednym z najlepszych miejsc w Europie do jazdyna rowerze.
Ale choć ich siećjest wciąż rozległa, ich jakość już nie robi wrażenia. Odtamtego czasu władze miasta niewiele robiły w tym temacie, dającsię wyprzedzić nie tylko Kopenhadze i Amsterdamowi, ale równieżmniej znanym ośrodkom, jak Utrecht, Malmo, Essen czy Bordeaux. Terazma się to zmienić. Władze chcą w centrum miast zbudować 13nowych autostrad rowerowych.Mają być to całkowicie rozdzielone i nieprzerwane trasydługodystansowe,które pozwolą Berlińczykom znacznie szybciej przemieszczać siępo mieście, bez konieczności wjeżdżania na pasy ruchu wspólne zsamochodami.
Każda autostradabędzie miała minimum 5 kilometrów długości i będzie takpoprowadzona, żeby rowerzyści nietracili więcejniż 30 sekund na skrzyżowaniach i światłach najeden kilometr trasy. Aby umożliwić bezpiecznewyprzedzanie, pasybędą miały przynajmniej 4 metry szerokości. To sprawi, że będąone bezpieczniejsze i szybsze oddotychczasowych ścieżek.
Władze miastauważają, że budowa rowerowych autostrad nie odbędzie się kosztemużytkowników samochodów. Berlin ze względu na swoją historię(bombardowania, a potem podział miasta) w odróżnieniu od wieluinnych europejskich miast ma wciąż wiele niewykorzystanejprzestrzeni, którąłatwo możną zagospodarowywać. Dobrym przykładem są nieużywaneod zakończenia drugiej wojny światowej torykolejowe, którewcześniej łączyły Berlin Zachodni z Poczdamem czy Szczecinem, apo podziale miasta straciły racje bytu. Dziś są toczęstoporośniętezielenią szlaki prowadzącebezkolizyjnie z peryferii miasta do jego centrum. Ale nawet w centrumwciąż jest wiele przestrzeni. Przykładem może być Straße des17. Juni, jedna z głównych alei Berlina biegnąca wzdłuż parkuTiergarten, a stworzona jeszcze przez nazistowskich planistów,którzy chcieli miasto zrobić bardziej monumentalnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.
„