Apel Rowerowych Gliwic
Apel Rowerowych Gliwic
Od kilku lat członkowie Śląskiej Inicjatywy Rowerowej wysyłają pisma do Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach oraz innych jednostek, które projektują, realizują i utrzymują infrastrukturę rowerową w należytym stanie. Oczywiście wszystkie trzy typy zadań pozostawiają wiele do życzenia. Celem stowarzyszenia jest wyjście z partnerską pomocą do władz Gliwic, aby wspólnymi siłami poprawiać i rozwijać we właściwy sposób gliwicką sieć infrastruktury rowerowej –piszą Rowerowe Gliwice
Niestety kilkuletnie doświadczenie uczy, że miejscy urzędnicy nie są zainteresowani wsparciem rowerowych organizacji pozarządowych. Sami najlepiej wiedzą jak powinna wyglądać sieć infrastruktury rowerowej w mieście i nie wdrażają uwag (często bez kosztowych bowiem zgłaszanych na etapie projektu), które Śląska Inicjatywa Rowerowa do nich kieruje. Efekty takich praktyk widać na terenie całego miasta. Zamiast pisać i apelować o poprawę poszczególnego przejazdu rowerowego lub źle usytuowanego oznakowania musimy wszyscy wspólnie dążyć do umieszczenia w strukturach samorządu miejskiego osoby kompetentnej i odpowiedzialnej za infrastrukturę rowerową w Gliwicach. Obecnie ta odpowiedzialność jest rozproszona pomiędzy kilka wydziałów. Dlatego niektóre interwencje stowarzyszenia wiązały się z problemem przesyłania naszego pisma z wydziału do wydziału. Ustalenie tak prostej z pozoru sprawy jak odpowiedzialność za czystość na drogach rowerowych nie było łatwe. Ostatecznie powstała ta mapa (link) z przydatnymi informacjami. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Drodzy rowerzyści, najwyższa pora byśmy przemówili innym głosem. Nie jesteśmy w stanie apelować do miasta z każdym bublem bowiem jest ich zbyt dużo. Tu potrzeba osoby, która podejmie pracę nad rozwojem i modernizacją infrastruktury rowerowej. Ta osoba miałaby z pewnością wsparcie Śląskiej Inicjatywy Rowerowej. Może to być już pracujący urzędnik władz miejskich. Potrzeba nam wspólnych rozmów, audytów realizowanych projektów oraz skoordynowanych i przemyślanych działań nad kierunkami rozwoju oraz planem promocji ruchu rowerowego w Gliwicach.
Potencjał mamy ogromny bowiem jak uczy polskie doświadczenie, największy rozwój ruchu rowerowego notują miasta akademickie, gdzie jest mnóstwo młodych osób, którzy czują korzyści jakie daje im rower. U nas może być dokładnie tak samo. Tylko nasz głos musi być wysłuchany. Brakuje dobrej woli urzędników miejskich, którzy zasłaniają się budżetem, procedurami oraz własnym doświadczeniem.
Do tej pory widząc mnóstwo bubli na gliwickich drogach i trasach rowerowych zgłaszaliśmy nasze uwagi i sugestie zmian. Abstrahując od faktu, że dla większości urzędników pojęcia 'droga rowerowa’ i 'trasa rowerowa’ to to samo. Jednak nasze pisma często robią dużo szumu, lecz nie wynika z nich realny efekt w terenie. Dlatego uważam, że konieczne jest zmiana działania. Działania, o którym od początku mówiliśmy i które teraz powinno się stać naszym głównym celem.
Źródło: http://rowerowegliwice.blogspot.com/2011/10/brak-dobrej-woli-blokuje-wspoprace-ngo.html