Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Pradze
Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Pradze
Międzynarodowa Akademia Rowerowych Wolontariuszy [zobacz >>>] w dniach 4-7 listopada zawitała do Pragi, gdzie podjęło ją w gościnie Stowarzyszenie Auto*Mat –czytamy na stronie Zielonego Mazowsza
Spotkania projektowe
W pierwszym dniu pracowaliśmy w grupach nad definiowaniem celów długoterminowych w projektach oraz dobieraniem odpowiednich wskaźników pomiaru rezultatów. Jako że wymiana doświadczeń jest jednym z głównych celów projektu, omawialiśmy już zrealizowane działania, które mogliby naśladować pozostali partnerzy VOCA.
Radek Lesisz przedstawił ideę wymiany pomysłów na happeningi prorowerowe i gromadzenia ich w postaci elektronicznego rejestru, który ułatwi wyszukiwanie w zależności od potrzeb i tematyki. Koordynator projektu pokrótce przypomniał jego cele i zadania i zademonstrował, jak korzystać z ewidencji inicjatyw European Shared Treasure.
Drugiego dnia pracowaliśmy w dwóch grupach tematycznych poświęconych pozyskiwaniu funduszy (głównie na przykładach z Czech i Węgier) i analizom modal split, od samej definicji po metody szacowania i wykorzystywania wyników. Po południu wybraliśmy się na pierwszą przejażdżkę by zobaczyć praską infrastrukturę rowerową.
Wieczorem zaś odbyła się Listopadovámezinárodnícyklojízda zakończona znanym gestem ,,rowery w górę” (Comiesięczne pražskécyklojízdy to odpowiednik masy krytycznej).
Po cyklojeździe udaliśmy się na spotkanie ze świeżo upieczonym wiceprezydentem Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) – Danielem Mourkiem.
W sobotę wzięliśmy udział w marszowym happeningu z udziałem wielu organizacji społecznych, w którym Auto*Mat wystąpił z postulatem uwolnienia od samochodów ulicy Smetanovo nábřeží(wybrzeże Bedřicha Smetany, czeskiego kompozytora). Warto nadmienić, iż ta barwna i głośna karnawałowa kawalkada była częścią obchodów Aksamitnej Rewolucji – święta niepodległości, jakże inaczej obchodzonego w Czechach…
Jako znak zniewolenia ulicy przez motoryzację w pochodzie jechał sobowtór Bedřicha Smetany zamknięty w symbolicznej klatce i osaczony zewsząd atrapami samochodów. Kompozytor co chwila wykrzykiwał ,,Svobodu!!!”, czego tłumaczyć chyba nie trzeba.
Wśród uczestników marszu było też stowarzyszenie Arnika protestujące przeciw spalaniu odpadów, na rzecz skuteczniejszego zapobiegania i recyklingu. Na zdjęciu przygotowania kroczącej makiety spalarni, która wzięła udział w pochodzie.
Więcj o Arnice i jej kampanii ,,Nespaluj, recykluj!” można przeczytać na jej witrynie english.arnika.org/
Przy okazji śmieci warto wspomnieć, że śmiecenie w Czechach się nie opłaca. Za nielegalny wywóz odpadów można zapłacić pokutę do miliona koron (ok 160 tys. zł) i zyskać miano prase (świni).
W niedzielę kontynuowaliśmy w grupach zwiedzanie miasta i jego przedmieść odwiedzając kolejne ciekawe przykłady udogodnień rowerowych. Mogliśmy przy okazji docenić jakość i spójność oznakowania czeskich tras rowerowych [zobacz >>>], a także dokładność map rowerowych Pragi, które miały już kilka wydań.
Praga dla rowerów
O praskich rozwiązaniach rowerowych można by napisać kilka artykułów. Tu zasygnalizujemy jedynie wybrane elementy infrastruktury i organizacji ruchu ciekawe zwłaszcza w porównaniu z permanentną niemożliwością ich zastosowania w Warszawie.
Liczne strefy wspólnej przestrzeni dzielonej przez pieszych, tramwaje i rowerzystów, z ograniczonym ruchem samochodowym – tu skrzyżowanie przy stacji metra Anděl. Jak widać – panuje tu pełna swoboda i nie marnuje się pieniędzy na sygnalizacje świetlne, płoty czy nadmiar oznakowania. To działa i nie powoduje ofiar, którymi straszą nas wszystkie stołeczne instytucje zapatrzone w bożka segregacji.
Powszechne dopuszczanie ruchu rowerów pod prąd, także w połączeniu z ruchem tramwajów czy autobusów. MHD – MestskáHromadnáDoprava (dosłownie – miejski transport zbiorowy) to odpowiednik naszego ZTM.
Wszechobecność śluz rowerowych – nierzadko na drogach o tak dużym przekroju, jak te 2×3 pasy na zdjęciu.
Oznakowanie poziome dla sugerowanego ruchu rowerowego (tzw. sharrows – sharred space arrows), które uczula kierowców i przypomina o rowerzystach.
Choć zmorą centrum Pragi jest magistrala samochodowa odcinająca Muzeum Narodowe od Václavskégo náměstíi starówki, to z samego placu Wacława powoli usuwa się ruch zmotoryzowany. Po prawej tablice informujące o planach rewitalizacji placu, od marca powiększonego o strefę pieszą sięgającą aż do ulicy Jindřišskiej. Po lewej jedna z dwóch jezdni już wyłączonych z ruchu, o którym przypominają ślady po usuniętych pasach i progach. ,,Wacławiak bez aut – idealnym miejscem do przechadzek” – reklamuje transformację tego terenu urząd miasta. Czy takich reklam kiedykolwiek doczekamy w Warszawie?
Z drugiej jednak strony we władzach Pragi nadal bardzo silne są również tendencje prosamochodowe. W trakcie przejażdżek napotkaliśmy kontrowersyjne i przerażające swą skalą inwestycje drogowe pochłaniające ogromne fundusze jak np. tunel Blanka.
Innym tunelem z kolei (nomen omen) byliśmy zachwyceni. Wyłączone z użytku torowisko przebudowano na trasę pieszo-rowerową doskonale łączącą centrum z dzielnicą Žižkov. Dla pełności – likwidacja torowiska nie oznaczała (jak w Polsce) redukcji połączeń i pogorszenia oferty dla pasażerów. Wręcz przeciwnie. W jego miejsce zbudowano dwie nowe nitki z dwoma tunelami, dzięki czemu przepustowość między Dworcem Głównym a Holeszowicami wzrosła.
Więcej o tej atrakcji: www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1166
Prażanie mają też możliwość pedałowania razem z autobusami i taksówkami po wydzielonych pasach, na tyle szerokich, że autobus może bezpieczne wyprzedzić rowerzystę.
Film z przejażdżki rowerem po torowisku, na którym można też zobaczyć wspomniane Smetanovo nábřeží.
Zobacz także
Imponująca podstrona rowerowa praskiego urzędu miasta
doprava.praha-mesto.cz/cyklo po części anglojęzyczna, a na niej kompendium po angielsku
doprava.praha-mesto.cz/%28iuu0weiqkw40dlre4hzdqf55%29/files/=72109/Prague_cycling_2010-04.pdfi bogate opracowanie po czesku
doprava.praha-mesto.cz/%28efag5055vmrd1m3cxm0nciq2%29/zdroj.aspx?typ=2&Id=79716&sh=-651489123
Witryna Stowarzyszenia Auto*Mat: www.auto-mat.cz/
Filmy na temat uwolnienia ul. Smetanovo nábřežíod samochodów
www.youtube.com/watch?v=lLIQpCCJMWc
www.youtube.com/watch?v=oJ6AprI_bd4
Podstrona projektu VOCA [zobacz >>>]
VOCA w bazie European Shared Treasure
www.europeansharedtreasure.eu/detail.php?id_project_base=2011-1-PL1-GRU06-19317
Projekt Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]) jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig i finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=voca_praga-12b