Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Lizbonie

infobike
10.03.2013 11:38

P {}H2 {}H2.cjk {„SimSun”}H2.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}

Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Lizbonie

Międzynarodowa Akademia Rowerowych Wolontariuszy (VOCA [zobacz >>>]) w dniach 20-24 lutego 2013 r. gościła w stolicy Portugalii – Lizbonie. Gospodarzem spotkania było MUBi – Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta (stowarzyszenie na rzecz rowerowej mobilności miejskiej), a głównym tematem – uspokojenie ruchu –czytamy na stronie internetowej Zielonego Mazowsza

O uspokojeniu i rewitalizacji

Większość spotkania odbywała się w dawniej cieszącym się złą reputacją, a obecnie zrewitalizowanym rejonie Largo do Intendente. Rewitalizacja, oprócz remontu nawierzchni i stworzenia nowych atrakcyjnych przestrzeni dla pieszych, obejmowała m.in. przeniesienie biura prezydenta miasta

Głównym tematem było uspokojenie ruchu. Usłyszeliśmy o działaniach w tym kierunku dotyczących m.in. Dublina, Budapesztu, Pragi, Sofii i Kopenhagi.

O lokalnych planach nowych stref ruchu uspokojonego mówiła Renata Lajas z urzędu miasta Lizbony.

Lizbona na rowerze

Podczas wizji lokalnej poznaliśmy jeden z placów przewidzianych do przekształcenia, czego efektem była alternatywna propozycja zmian w organizacji ruchu.

Odwiedziliśmy także miejsca związane z rozkwitającą w Lizbonie kulturą rowerową.

Tak jak tę kawiarnię połączoną z warsztatem rowerowym.

Zdjęcie grupowe w Alfamie.

Ostatni piątek miesiąca również w Lizbonie jest dniem Masy Krytycznej. Startuje ona z olbrzymiego placu, a właściwie ronda markiza de Pombal.

Za miasto

Sobota była dniem wyprawy poza miasto – do Parku Przyrodniczego Sintra-Cascais.

A przy okazji testowania połączenia różnych środków transportu, np. 'rowerowych’ bramek na stacji Sintra.

Infrastruktura rowerowa

Z powrotem na sali – dyskusja na temat powstającego w ramach VOCA katalogu dobrych praktyk.

Portugalskie drogi dla rowerów potrafią kończyć się jeszcze bardziej fantazyjnie niż polskie. W tle stacja ładowania rowerów elektrycznych.

Są też jednak dobre przykłady, jak widoczny na zdjęciu wiadukt pieszo-rowerowy nad głęboką doliną, łączący osiedle Chelas z północną częścią centrum. Przedstawia ją też poniższy film

Budzące uśmiech oznakowanie poziome.

W niedzielę zwiedziliśmy m.in. nowoczesną dzielnicę z terenami dawnej wystawy Expo przylegającymi do bulwarów. Kiedyś była to dzielnica portowo-przemysłowa, dziś tętni życiem, a jej walory przyciągają też licznych cyklistów.

Ciekawe dopełnienie stanowi bardzo oryginalny architektonicznie i funkcjonalny dworzec kolejowy Lisboa Oriente zintegrowany z dworcem autobusowym. U góry zdjęcia palmowe zadaszenia peronów.

Pod osłoną konstrukcji nośnej peronów, na poziomie terenu znalazło się miejsce na parking rowerowy.

Na deser: co można zrobić, gdy razem z mieszkaniem wmuszono Ci obowiązkowe miejsce parkingowe.

Zobacz także

MUBi – Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta: mubi.pt/en/

Traffic calming – VOCA Lisbon meeting: mubi.pt/vocalisboa2013/

Projekt Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]) jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig i finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=voca-lisboa-132