Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Irlandii

infobike
29.06.2012 16:55

Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Irlandii

 

VOCA na Zielonej Wyspie

W dniach 20-24 czerwca 2012 w Dublinie odbyło się czwarte europejskie spotkanie organizacji działających na rzecz rowerzystów w ramach projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA) [zobacz >>>] –pisze Zuzanna Iskierka z Zielonego Mazowsza

 

Głównym tematem było zróżnicowanie zachowań i potrzeb rowerzystów z uwzględnieniem płci i wieku. Tematowi płci była poświęcona całodniowa otwarta konferencja 22 czerwca w salach dublińskiego Trinity College. Prezentowane były również działania partnerów projektu z Pragi, Budapesztu, Wiednia, Sofii, odbyły się dyskusje na temat projektu i warsztaty o działaniach pro-rowerowych. Gospodarzem spotkania była grupa Dublin Cycling Campaign. Sukcesy organizacji to m.in. wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h w centrum miasta. Wśród aktualnych działań jest np. dążenie do zapisania w przepisach 1,5 m jako minimalnej odległości, którą trzeba zachować przy wyprzedzaniu rowerzysty.

 

Na konferencji pt. Growing Cycling Participation and Closing the Gender Gap prezentowano zarówno referaty o wynikach badań, jak i opowieści o codziennych działaniach organizacji. Ciekawa była na przykład opowieść Anne Bedos, założycielki Rothar (irl. rower), organizacji, która łączy w swoich działaniach ekologię i walkę z wykluczeniem społecznym. Porzucone rowery są naprawiane z wykorzystaniem części, które ludzie przynoszą jako niepotrzebne, a następnie trafiają do osób biednych, które nie mogłyby sobie pozwolić na zakup nowego roweru. Rothar zatrudnia kilka osób (mechaników rowerowych), a więc tworzy również miejsca pracy. W ramach urozmaicenia konferencji pokaz rowerowej kolekcji przygotowała Georgia Scott – co ciekawe, część ubrań z oferty jest produkowana w Polsce. Więcej o konferencji na stronie DCC: www.dublincycling.ie/conference2012

 

Warto zwrócić uwagę, że dzięki ofertom typu SparNight, Dutchflyer czy Rail&Sail z Warszawy do Dublina można całkiem niedrogo dojechać pociagami i promami. My wybraliśmy trasę przez Amsterdam, Hoek van Holland, Harwich, Londyn i Holyhead, co pozwoliło nie tylko dotrzeć na miejsce wygodnie i ekologicznie, ale także poczynić po drodze parę obserwacji rowerowych i ogólnotransportowych.

 

Zdjęcia

Sir John Franklin na stacji London Euston szykuje się do podróży do Holyhead, skąd odpływają promy do Dublina. Sir John należy do pociągów klasy 221 Super Voyager, czyli spalinowych zespołów trakcyjnych z wychylnym pudłem, osiągających prędkość do 200 km/h. Co ciekawe – przewóz rowerów w pociągach firmy Virgin Trains, mimo ich wysokiej klasy, jest darmowy, wymaga jedynie wcześniejszej rezerwacji.

Rowerowy wolontariat integruje ludzi z różnych krajów i w różnym wieku. Na zdjęciu cykliści m.in. z Cypru, Irlandii, Austrii, Węgier i Bułgarii.

Burmistrz Dublina Andrew Montague opowiada uczestnikom projektu o pro-rowerowych działaniach Dublina, wysokiej efektywności ekonomicznej inwestycji rowerowych i swoich osobistych doświadczeniach codziennego rowerzysty.

Czy uwierzycie, że te załamania uzasadniali względami estetycznymi?

Uczestnicy spotkania przed wycieczką po rowerowych miejscach Dublina.

Jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, Dublin jest w pewnym sensie w odwrotnej sytuacji niż Warszawa. Do niedawna jedynym stosowanym rozwiązaniem były pasy rowerowe i rowerowo-autobusowe w jezdni [zobacz >>>].

Okazało się, że to jednak nie wystarcza – system rowerowy dużego miasta potrzebuje zarówno pasów na jezdni, jak i wydzielonych dróg dla rowerów, w związku z czym na głównych trasach zaczynają się pojawiać te ostatnie.

Piątkową konferencję otworzył Leo Varadkar, minister transportu, turystyki i sportu, mówiąc m.in. o planowanych pro-rowerowych zmianach w irlandzkim prawie. Warto zwrócić uwagę na tłumaczkę po prawej – w trosce o dostępność konferencji zapewniono także tłumaczenie na język migowy.

Kolejnym mówcą był Ciarán Cuffe, wykładowca planowania przestrzennego w Dublin Institute of Technology i były sekretarz stanu odpowiedzialny m.in. za zrównoważony transport. Przedstawił rolę roweru w tworzeniu miast zdatnych do życia.

Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza zaprezentował polskie doświadczenia z analizą danych o wypadkach i kolizjach drogowych z udziałem rowerzystów. [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>]

Na zakończenie spotkania VOCA uczestniczyliśmy w jednej z imprez trwającego właśnie w Irlandii Tygodnia Rowerowego (Bike Week) – zbiorowym 42-kilometrowym przejeździe z Phoenix Parku, największego parku miejskiego w Europie. Po drodze podziwialiśmy irlandzkie chmury i rowerową infrastrukturę.

Wcześniej wybraliśmy się na zachodnie wybrzeże wyspy zobaczyć Great Western Greenway. Ten 42 km szlak rowerowy od Westport do Achill jest znany w Irlandii jako przykład stosunkowo niewielkiej inwestycji, która w czasach recesji przyniosła szybko zyski i stworzyła nowe miejsca pracy.

Od otwarcia szlaku istotnie zwiększyła się ilość turystów odwiedzających region, podczas gdy generalny trend w Irlandii jest raczej odwrotny. Zachęcony sukcesem Great Western Greenway, rząd Irlandii zamierza w ciągu 2 lat przeznaczyć kwotę 7 mln euro na dofinansowanie realizacji 16 podobnych projektów, w rezultacie ma powstać 334 km szlaków rowerowych. Ekonomiczny aspekt rowerowych inwestycji często pojawiał się w rozmowach z Irlandczykami.

Zobacz także

Dublin Cycling Campaign: www.dublincycling.ie

Rothar, czyli rower po irlandzku: www.rothar.ie

Georgia in Dublin, czyli rowerowa moda na mokry wyspiarski klimat: www.georgiaindublin.com

Najbliższe spotkania VOCA planowane są w Kopenhadze (22-26 sierpnia) i Mariborze (4-7 października). Projekt Volunteers of Cycling Academy VOCA [zobacz >>>] jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig i finansowany ze środków Unii Europejskiej.

 

Źrodło: http://www.zm.org.pl/?a=voca_dublin-126